Senaste nytt

Dagen då framtidens SAS fan skapades

Andrew

Medlem
Men snälla nån... Det är lite skillnad på att sitta på en stol och bara få kolla och som i Ryssland när ungarna fick sitta och pilla på allt... Sen kanske vi ska lugna ner oss med rädslan överallt. Ja 9/11 fuckade upp mycket i flygvärlden, förhoppningsvis går vi mot ett samhälle som är mindre rädd och mer sund än tvärtom.
Min fråga rörde ju dock huruvida en person som inte är piloten (eller crew) får gå in till cockpit snarare än om det är rätt eller fel. Det är klart det är stor skillnad, dock kan jag tänka mig att det är mycket rimligt att det tillkommit regler efter den olyckan som helt förbjuder passagerare från att gå in i cockpit överhuvudtaget för att slippa gråzoner och andra riskmoment.
 

Paby

Medlem
Nu bör ju min frågeställning kännas lagom surmulen efter denna fantastiskt fina gest från SAS, men är det inte så numera att ingen får släppas in i cockpit under flygningen (tänker framförallt på efter det att ett ryskt (?) flygplan störtat under 80-talet efter att pilotens son fått leka med spakarna och lyckats koppla ur autopiloten, men också på alla säkerhetsregler post-9/11)?

Kaptenen har väldigt långtgående bestämmanderätt ombord sin flygmaskin och kan i dom flesta fall bestämma om han kan tänka sig att ha extra personer på flightdeck eller inte.
 

Paby

Medlem
I Skandinavia/Europa er det opp til kapteinen å avgjøre hvem som sitter i cockpit. Punktum :)

Det är förbjudet med obehöriga personer på flightdeck under all flygning som sker med brittisk-registrerade flygplan över hela världen samt icke-brittisk-registrerade flygplan i brittiskt luftrum, oavsett vad kapten tycker om saken.

Ingen regel utan undantag. :)
 
Last edited:

Paby

Medlem
Min fråga rörde ju dock huruvida en person som inte är piloten (eller crew) får gå in till cockpit snarare än om det är rätt eller fel. Det är klart det är stor skillnad, dock kan jag tänka mig att det är mycket rimligt att det tillkommit regler efter den olyckan som helt förbjuder passagerare från att gå in i cockpit överhuvudtaget för att slippa gråzoner och andra riskmoment.

Olyckan i Ryssland drev inte så mycket lagstiftning som 9/11 gjorde. Storbritanniens ban av obehöriga på flightdeck kom till efter 9/11 och det gjorde också USAs motsvarande regler. USAs regler var med tanke på vad som hänt rätt extrema från början men har sedan lättats en aning i flera steg.
 
Toppen