Senaste nytt

Dagbok: The things we do for love

gdaily

Medlem
Gdaily: Ett bra tips är att ansöka om OT-uppgradering på dessa flighter. På RIX-ARN får du då dessutom fler EB-poäng.
Tack för tipset om Optiontown på Air Baltic, ska kollas .. men man får väl inte Eurobonuspoäng på Air Baltic längre, de har väl sina egna miles nuförtiden?
 

twiggs

Medlem
Stockholm-Arlanda var tidigare en bra poänguttag för 3000 poäng (4000 förstaklass).
I morgon kostar resorna 6300 poäng i andra klass, och (trumvirvel) 5300 i första klass.

Tittar vi på resa i oktober (om det skulle passa ihop bra med min Maltaresa) så kostar andra klass 5000 poäng och förstaklass 5100 poäng.
En rejäl försämring gentemot tidigare alltså.

Det där har att göra med att stationsavgiften på Arlanda tas ut i poäng numera. Förut var det klassifierat som vilken station som helst i poängsystemet, fast ändå fick SJ punga ut med 85 kronor per ankommande/avgående passagerare men nu tar man ut en avgift på 2500 poäng vilket jag tycker är helt rimligt då pengar-betalande passagerare betalar den via sin biljett – varför skulle poängresenärer vara undantagna en sådan avgift som hamnar som A-train? :confused:


Edit: Sen om det är bra värde på poängen är ju en helt annan femma.
 
Last edited:

rob74

Medlem
Mitt SJ Prio är vitt och kommer alltid att förbli vitt, med mitt incitament att försöka undvika tåg så långt det går.
Har haft alldeles för många jobbiga upplevelser för att mitt psyke ska klara av att utsättas för fler påfrestningar.
Har dock redan syndat alldeles för mycket de senaste månaderna pga jobb i Luleå och det behövs nog en eller ett par svängar till i sommar...
 

gdaily

Medlem
Fick idag erbjudandet att vara bud åt TNT ner till Warshawa. Tyvärr satt jag i möte så jag hann inte ringa upp innan Marcus redan hade hunnit skaffa någon annan kurir. Synd, hade varit roligt att prova på det extraknäcket, men det kanske kommer fler möjligheter framöver.
 
Last edited:

gdaily

Medlem
Det blev en spontanresa till polare i Hallsberg över lördag/söndag (planerar jobba midsommarafton, stackars mig).
SJ:s priser förbryllar i vanlig ordning

Stockholm-Hallsberg kostade 242 kr eller 2600 poäng
Hallsberg-Stockholm kostade 221 kr eller 3300 poäng

Om man nu ska ha flytande priser på poängresor utefter hur populära de är (vilket är en fullt rimlig "enhancement"), borde då inte dyrare resor i kronor motsvara dyrare resor i poäng, och inte tvärt om?

I vilket fall som helst, har ju poäng i överflöd, och 5900 poäng för en tripp som skulle kostat 463 kr att köpa måste ses som en okej utväxling. Inte den bästa kanske, men 7,8 öre per poäng fick jag, och jag betalade ju bara lite drygt 5 öre per poäng i Säter-Borlänge-fotöljsrunnen,
 

Palazzi

Medlem
Guidat två italienare 13h i vår svenska huvudstad.... En av de mest kompakta dagar jag haft i mitt liv. Synd att klaga på värmen, men den har även tilldelat mig en redig huvudvärk.

En annorlunda upplevelse att "semestra" på hemmaplan, men rätt roligt. Egentligen borde man upptäcka mer av vårt avlånga land, men det är lätt att lockas till varmare breddgrader :)
 
Toppen