Senaste nytt

Dårlig EBG recognition hos United

Jonas C

Medlem
@Monkey_Class : Det är väl egentligen Star Alliance du borde rikta din kommentar till. Genom att de tar in det ena bolaget efter det andra så blir mängden bolag och passagerare så stor att förmånerna tvingas nedåt.

Jag tycker personligen Star Alliance är för stor nu och man borde rikta in sig på en mindre skara bolag (Kvantitet är INTE lika med kvalitet). Jag tror dock det är många som inte håller med mig ;)
Det känns som att detta argument upprepar sig i varje tråd ;)
 
M

Monkey_Class

Guest
Säger vare sig bu eller bä om storleken utan jag tycker bara att de bonusprogram jag är med i (Star, One World och Flying Blue) har tappat sin funktion.
Flyget borde se hur hotellens program fungerar och de perks man får där.
 

Senator

Moderator
Japp, det där har jag gnällt över i ett par andra trådar också. Fick som sagt inget medhåll där heller, men eftersom jag är envis som Cato den äldre... ;)

Jag är nog delvis av samma skola att det kanske blir svårt att leverera samma upplevelse när det nu är så många bolag som är med. Jag har själv aldrig som M&M Senator haft några problem alls med diskussioner om förmåner som bagage, lounge eller Fast Track. Som sagt hade jag ett "systemfel" med EBG där status aldrig kom med till boardingkortet något jag aldrig har haft med M&M. Dock talar vi om en gång, som gör det svårt att säga att det är en trend.

Dock är det naturligt att flygbolagen tar hand om sina egna kunder som trots allt är deras kärnverksamhet. Att amerikanska bolag håller på med "nickel 'n diming" är nog de flesta överens om, men det är den amerikanska marknaden idag.

Sedan kan jag ibland tycka synd om de anställda av två skäl:
Hur mycket information kan man komma ihåg om alla partners?
Hur många försöker sig på en rövare med saker man inte är berättigat till?

Gällande den andra punkten har jag skrivit om detta innan, men jag fick en chock förra året när jag klev in in Swiss Senator Lounge i Zurich. Jag ifrågasatta varför jag behövde ta fram mitt kort när det stod tydligt SEN på mitt boardingkort. Då visade kvinnan mig lådan med kort från senaste 1 1/2 dag med beslagtagna kort från passagerare som hade försökt komma in, men inte längre var berättigade. Jag uppskattar att det var mellan 30-40 kort.

När det gäller allianser, så känner jag personligen ett långt större värde av mitt One World Emerald än vad jag får från mitt Star Gold. Detta är nog delvis baserat på vart jag reser, men med BAEC får jag:
Access till bättre Förstaklass lounger, dock ej CCR
Gratis dryck och snacks på American Airlines

Säger vare sig bu eller bä om storleken utan jag tycker bara att de bonusprogram jag är med i (Star, One World och Flying Blue) har tappat sin funktion.
Flyget borde se hur hotellens program fungerar och de perks man får där.

Jag såg din tråd här:
SPG är super - eller hade jag bara tur? | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Tyvärr i min världen jämför du äpplen och päron. Den närmaste liknelsen jag kan se är att Starwood Hotels skulle jämföras med Lufthansa Gruppen. Det vill säga en grupp med flera olika varumärken, men med samma ägare. Starwood Hotels (och iofs Hilton, Marriott eller Hyatt) är inte lösa allianser, men hotellkedjor. Inte samma sak som en allians.
 
Last edited:

doc

Medlem
När det gäller allianser, så känner jag personligen ett långt större värde av mitt One World Sapphire än vad jag får från mitt Star Gold. Detta är nog delvis baserat på vart jag reser, men med BAEC får jag:
Access till bättre Förstaklass lounger, dock ej CCR
Gratis dryck och snacks på American Airlines

Menar du Oneworld Sapphire eller Emerald? Sapphire har ju inte tillgång till Förstaklass-lounger utan "enbart" businessclass-lounger.
 

johhenrik

Medlem
Gällande den andra punkten har jag skrivit om detta innan, men jag fick en chock förra året när jag klev in in Swiss Senator Lounge i Zurich. Jag ifrågasatta varför jag behövde ta fram mitt kort när det stod tydligt SEN på mitt boardingkort. Då visade kvinnan mig lådan med kort från senaste 1 1/2 dag med beslagtagna kort från passagerare som hade försökt komma in, men inte längre var berättigade. Jag uppskattar att det var mellan 30-40 kort.
Nu verkar det ju inte vara så längre, då jag inte behövt visa mitt kort på länge, men man kan ju tycka att om det står SEN på boardingpass, då är man väl berättigad? Tvärtom hade jag kunnat förstå, att det inte står status på BP och man fladdrar med ett kort som gått ut, men hur fejkar man SEN på BP?

Men, din poäng att många försöker lura till sig access är nog rätt vanligt. Man har ju hört vid flertal tillfällen folk som försöker tjata sig in i lounger. Många gånger med en "Do You Know Who I Am-attityd", otrevliga och dryga.
 

AABack2ARN

Medlem
Vill absolut inte påstå att oneworld är en felfri allians, men jag håller med @Senator om att jag får ut ett betydligt högre värde av status inom oneworld än med Star Alliance. Både vad avser lounger och uppgraderingar men kanske framför allt vad avser kunskap om medlemsbolagen. Nu råkar jag för visso vara med i ett av de större programmen och ett som framför allt amerikansk personal känner till så jag vet inte rikigt hur någon med ett medlemsskap hos Qatar eller Finniar tas emot av en incheckningsagent i Ohama, Nebraska... Och en av anledningarna tror jag är att Star Alliance lider av en del växtverk tack vare sin storlek.
 
Toppen