Senaste nytt

Dårlig EBG recognition hos United

Thornado

Medlem
I det här fallet så skulle jag nog (även om jag hade rätt i sak) överväga om jag tyckte att en eventuell kompensation var värt besväret.
Vad kostade incheckningen av väskorna? 25+35 USD?

Antagligen får man kämpa en del för att få kompensation, och får man något så känns det som att det är stor risk att det antingen blir som United-vouchers eller (om de bestämmer sig för att faktiskt ersätta kostnaden med pengar) en check på 60 USD som är både besvärlig och dyr att lösa in i Sverige.

Det skadar ju inte att skicka in ett mail med en snabb beskrivning av situationen, men jag skulle inte orka ta det vidare om de börjar krångla.
 

Senator

Moderator
I det här fallet så skulle jag nog (även om jag hade rätt i sak) överväga om jag tyckte att en eventuell kompensation var värt besväret.
Vad kostade incheckningen av väskorna? 25+35 USD?

Antagligen får man kämpa en del för att få kompensation, och får man något så känns det som att det är stor risk att det antingen blir som United-vouchers eller (om de bestämmer sig för att faktiskt ersätta kostnaden med pengar) en check på 60 USD som är både besvärlig och dyr att lösa in i Sverige.

Det skadar ju inte att skicka in ett mail med en snabb beskrivning av situationen, men jag skulle inte orka ta det vidare om de börjar krångla.

Observera att eftersom "alla" skall betala för första väskan kommer United troligtvis bara ersätta för väska 2. Med deras regler borde det bli så..

Sen vad man tycker om det är en annan sak
 

AABack2ARN

Medlem
Hej!

Här @fredrik996 så är det punkten b. i @Senator s beskrivning som är det viktiga och som gäller. Just till USA så är det HELA resans första marknadsförande operatör som bestämmer bagagereglerna, alltså SAS-segmentet ARN-EWR.

Lycka till!

Mvh
/NotRyan

@fredrik996: Ett (1) baggage skall du absolut ha rätt till utan extra kostnad. Däremot är det min uppfattning att reglerna skall tolkas så att du även på SAS enbart har rätt till ett (1) kostnadsfritt baggage men däremot bjuder SAS dig på ett extra kolli utan att ta betalt för det för att du råkar vara silvermedlem (eller två om du är guldmedlem). Det behöver United INTE ta hänsyn till för en silvermedlem.

Du kan bland annat bekräfta detta genom att kolla på bokningen på Amadeus. Jag skulle tro att det där står att tillåten baggagemängd är ett (1) kolli om max 23kg. Det är vad United ser och skall ta hänsyn till. Står det två kollin är det vad United bör ta hänsyn till.
 

Flood

Medlem
På bonusfeber er det rapportert at United ikke gir star fordeler til EBG som ekstra bagasje m.m.. Er det noen her som har samme erfaring?

Nej, har fungerat bra för mig hos UA. Fick dividera lite om lounge-access en gång då draken inte ansåg att SAS kreditkort var medlemskort, men det löste sig med ett smartpass.
 

Alx

Medlem
Antagligen får man kämpa en del för att få kompensation, och får man något så känns det som att det är stor risk att det antingen blir som United-vouchers eller (om de bestämmer sig för att faktiskt ersätta kostnaden med pengar) en check på 60 USD som är både besvärlig och dyr att lösa in i Sverige.

Vad baserar du din negativa bild av Uniteds customer service på? Min egen erfarenhet av United när det har blivit fel är att de alltid har betalt ut ersättning till valfritt bankkonto eller fört tillbaka beloppet till kortet i det fall det handlar om något som har betalts med kort. När Uniteds personal har gjort ett direkt regelfel så brukar customer service sällan krångla, varför skulle de göra det?
 
M

Monkey_Class

Guest
Har hankat fram med united i två veckor nu med familjen. Slutsats - EBD suger rejält med United.
Hade ett par flighter med AA och air berlin gold gjorde susen.
 

Senator

Moderator
Jag köpte en United First resa för några veckor sedan mellan LGA och ORD. Billigt var det: $265 en väg per person. Blev mycket imponerat av ombordservicen samt hårdvara som var en sprillans ny B737-800 med Winglets och Sky Interior. Helt ok käk, och unga serviceinriktade tjejer och killar (med Denver som bas) som arbetade i kabinen. Wifi kostade antingen $1 eller $2 i timmen beroende av om man skulle bara använda appar i telefonen eller datorn. Funkade mycket bra, och en bättre lösning än vad AA/US har med sin betalmodell.

Dock var det helt omöjligt att få Star Gold att funka på boardingkorten för mig med mitt EBG och polaren med sitt EBD. Blev en manuell transaktion i United Club och fram med korten... Så det verkar vara nåt dataproblem mellan United och SAS.

Jag tror att det finns en trend att vi kommer se förmåner/upplevelser fokuseras mer och mer mot flygbolagens egna kunder och medlemmar, eller med enbart deras strategiskt viktiga partners som t.ex. bolagen inom en Joint Venture.

Tyvärr är det inte så att SAS är så himla generösa andra vägen heller.. t.ex. med Fast Track..
 
  • Gilla
Reactions: Alx

agehall

Medlem
Jag tror faktiskt att en sak som försvårar saker här, är att EBD är en nivå som SAS hittat på och inte en *A-nivå. Det kan säkert göra att de inte förstår att det är en *G-medlem i vissa situationer, även om de problem som @Senator nämner säkert också spelar in.
 
Toppen