Senaste nytt

Dålig service av SAS i business class

Nystrom

Medlem
Intressanta erfarenheter som ventileras i denna tråd! Huruvida klädsel, kroppskonstitution etc gör en till en "sämre passagerare" har jag inga teorier om. Däremot, om en person uppträder på ett sätt som man finner opassande eller kränkande, då är min uppfattning att man skall bli hundägare och tillrättavisa felet omedelbart. Må vara odiplomatiskt men "det finns få uppriktiga människor men så är inte efterfrågan särskilt stor heller"

Jag lovar att en person som blir tillrätta visad direkt skäms mer än om han får "feedbacken" två veckor senare och via omvägar. Sen är det ju inte heller alldeles säkert att de förstår situationen i efterhand då tiden förbleknar alla minnen....
 

Jacob

Medlem
Jag får be alla här att tänka på tonen, jag utgår från att alla är fullt kapabla att använda ett vänligt och vårdat språk. Alla har rätt till sin åsikt men personliga påhopp har inte här att göra, de går strikt emot våra forumregler och kommer hanteras om de inte upphör.

Gällande jeans i business class tror jag det finns en intern policy inom SAS att man som anställd inte får resa i jeans i business class, det gäller både tjänsteresa och privatresa med ID-biljetter. Men givetvis finns inget sådant för vanliga passagerare.

Helt rätt skriva som du gör, jag tycker SAS trots allt fått en bättre attityd för ett par år sedan var det du beskriver i min mening vanligare, med crew som fortfarande levde i 80/90 talet...
Håller med om att SAS service och bemötande har blivit avsevärt bättre än den var för 6-7 år sedan, precis efter de på allvar börjat med alla kostnadsbesparingar.
Jag har haft ett antal helt suveräna flygningar med SAS business inom Europa senaste månaderna, helt perfekta upplevelser då man gått av planet med ett stort leende.
 
Jag får be alla här att tänka på tonen, jag utgår från att alla är fullt kapabla att använda ett vänligt och vårdat språk. Alla har rätt till sin åsikt men personliga påhopp har inte här att göra, de går strikt emot våra forumregler och kommer hanteras om de inte upphör.

Tack, Jacob, att du tog detta upp och påminde alla...

Gällande jeans i business class tror jag det finns en intern policy inom SAS att man som anställd inte får resa i jeans i business class, det gäller både tjänsteresa och privatresa med ID-biljetter. Men givetvis finns inget sådant för vanliga passagerare.

Jag som har jobbat på DHL Express och i slutet av 90-talet när Lufthansa ägde fortfarande 25% av bolaget hade vi möjlighet att resa privat med Lufthansa ID-biljetter. Vi hade möjlighet för 3 olika rabatt insattser 25, 50 eller 75 % av en vanlig business class biljett men biljetterna hanteras dock som ID-biljett. OBS Economy biljetter kunde vi inte köpa med ID-rabatt. Klädselkoden var "Business" med risken att du kunde bli nekad för onboardstigning om du hade jeans på dig. Vet att en av mina gamla kollegor kom inte onboard i FRA på väg till HEL just på grund av hade jeans på sig. Han tog sen kostymbyxor från sin trolley och bytte byxor id gaten och sen han var välkommen onboard. Denna förmån försvann sen 2002 när Lufthansa sålde sina aktier till Deutsche Post.

Efter många år på DHL bytte jag till Jetpak som är ett föredetta SAS Group bolag. Vi använde ID-biljetter både på tjänste- och privata resor. Ett antal gånger har jag fått vänta flyg i ARN på grund av flyget varit fullbokad på vägen hem, men också fått sitta i cockpit eller en jumpseat. Vi hade rekommendation att resa klädd som "Business casual" - alltså kostym utan slips. Tyvärr förmånen försvann i årsskiftet 2006/2007 enligt avtal som SAS hade gjort isamband med försjäljning av bolaget till ett danskt private equite bolag.

Sen dess har jag bytt jobb ännu en gång så det är revenue- och EuroBonus biljetter som gäller. Undantaget är kompis-biljetter genom min bästa vän på Norwegian men där finns inga krav för klädseln.
 
Last edited:

agehall

Medlem
På ID-biljetter tycker jag det är helt OK och upp till varje bolag att ställa de krav de vill ha. Om de vill att jag kommer i frack för att få flyga med dem, så är det helt OK för min del, inte minst med tanke på vad dessa biljetter faktiskt kostar.

Men om det är en vanlig rev-biljett, så skulle jag bli riktigt upprörd om någon gnällde ifall jag har jeans på mig.
 

vicce

Medlem
Tycker inte det är acceptabelt beteende av någon som jobbar inom service. Tråkigt när man betalat dyra pengar.
 

Alf

Medlem
Nu förstår jag inte riktigt vad det handlar om. Jag vet att det tidigare var så att man skulle ha vårdad klädsel på ID biljett eftersom jag haft tillgång till dessa själv. Jag förstår dock inte åsikterna om att inte jeans skulle duga som klädsel. Dessa är som regel mycket dyrare än andra byxor. Jag reser alltid i jeans i C eller F klass och det hoppas jag kunna fortsätta med. Jag betalar visserligen dyra pengar för biljetten men jag störs inte av jeansfolket. Alla behöver väl inte se ut som begravningsentrepenörer bara för man jobbar inom service.
 

jumbooze

Medlem
Dålig service av SAS i C

Jag ser iaf fram emot 3 intra eu flyg i C :) får ju se om man har tur så kanske man stöter på stewarden, jag kommer säkert ha jeans :)
 

ulagun

Medlem
Två konstateranden;
- Om man som oinvigd vid t.ex vid incheckningen skulle döma utifrån klädsel vilka som reser i C-klass och/eller har tillgång till Scandianavian lounger blev det nog inte många rätt. Själv när jag reser ut kvällen innan möte så är det oftast rutig skjorta och jeans. Kostymen är nedpackad inför morgondagen.

- De fåtal gånger jag ansett mig/medföljande familjemedlemmar blivit ojust eller oförskämt behandlade har jag omgående mailat SAS och fått snabb feed-back samt någon form av kompensation. Allt ifrån ett fång förmedlade rosor hem till vouchers eller ett antal tillträden till fast-track och SAS lounger. Senast vid bonusresa i C som urartade p.g.a purserns dåliga dag fick vi återbetalt mellanskilladen i poäng mellan business och economy.
 
Toppen