Senaste nytt

Dålig service av SAS i business class

twiggs

Medlem
Jag tror att allt har att göra med att flygvärdinnorna har varit med om att se flygets extrema uppgång och nu ser sig själva vid ruinens brant. De är gamla, oattraktiva på övriga arbetsmarknaden och samtidigt så jävligt överbetalda att om det varit samma situation idag att jag själv kunnat rekommendera mina egna barn att bli flygvärdinnor. Vem hade inte velat ha ett jobb på 70/80-talet som innebar att man flängde runt, blev körd till/från flygplatsen/jobbet till hemmet, gick på SAS-galor på betald arbetstid, hade veckolånga stopp på de mest exotiska destinationerna jag kan tänka mig och andra förmåner som dessa värdinnor ånjöt? Samtidigt fanns ingen anledning att göra något bättre än att servera sitt kaffe precis lika uttråkat som man alltid gjort eftersom kunderna ändå var tvungna att välja just det flygbolaget.

Men det var då, marknaden är avreglerad och nu har flygvärdinnorna "exotiska" stopp i Kiruna, Ronneby och Sundsvall och någon gång emellanåt New York, Chicago eller London – till och med Helsingforsstoppet ryktes ifrån dem! Annars är det turn arounds på 45 minuter som väntar. Tills alldeles nyligen behövde de inte bara servera kaffe utan till och med ta betalt för det. Tänk vad det måste svida i ögonen på Anna-Greta, 63 år och Mats, 56 år. Klenoder från en tid som inte längre finns. Det enda vi kan glädjas åt är att dessa snart bör gå i pension och då rimligtvis ersättas av något yngre blod som kanske inte upplevt riktigt lika mycket av flygets guldår. Frågan är bara om SAS kommer att finnas kvar då...

Sorgligt med sant!
 
Jättebra att du rapporterar! Och riktigt dåligt utav SAS. De flesta gångerna jag flugit i både Y,E och C har jag fått ett bra bemötande, men det finns självklart undantag. I vintras när jag skulle flyga med SAS/TG till HKT så hade jag nog SAS äldsta och tråkigaste purser. Totalt opersonlig, inget leende på läpparna. Han hade nog inte många dagar kvar till pension.
 

agehall

Medlem
Shit, jag hade skällt ut killen efter noter. Så länge jag är ren och hel så ska han skita i vad jag är klädd i. Det är inte sällan jag flyger i shorts och t-shirt, även om jag råkar sitta i business. Hade jag fått det bemötande du fick, så hade jag gått raka vägen till customer service på destinationen och inte gått därifrån innan jag fått en ursäkt av personen i fråga. Både muntligt och skriftligt.
 

yopeyo

Medlem
Tur för honom att SAS inte har F för då skulle han riskera att stöta på en hel del udda klädsel. Sist jag flög med Swiss var det en kvinna som drog på sig en rosa mjukisdräkt som fick henne att se ut som rosa pantern :cool:
 

Traveller

Medlem
Visst skall man klaga då man inte får den service man har rätt till eller om någon valt att åka till jobbet och arbeta fast det är deras sämsta dag. Men, detta händer ju alla bolag och inte SAS. Man bör nog se det hela som en isolerad händelse. Jag flyger med SAS cirka 120-150 gånger per år och har råkat ut för dåliga saker några få gånger. Nötskallar finns på alla bolag. Åkte för övrigt med LH från TLS - FRA - ARN i torsdags i business. Kom till gaten i Toulouse och det första dom säger i incheckningen då jag lämnar fram mitt svarta kort är "we do not have any food for you because you booked your ticket to late". (eehhhh jag bokade biljetten 6 timmar innan avgång, 2 timmar innan planet ens lämnade Frankfurt och var lastat). Sedan ändrade hon sig plötsligt och sa att det visst fanns mat ombord. Väl ombord så säger stewarden, "I guess you were informed that we have no food for you". Jag blev givetvis lite smågalen och sa åt henne att man sagt mat skulle finnas och att om jag skulle vilja ha en torr macka skulle jag rest ekonomiklass. Jag fortsatte och sa att jag vill ha ersättning och kan hämta en voucher i Frankfurt. Okej, sa hon och talade med markpersonalen som skulle fixa det. Jag fick min torra ekonomiklass lufthansa smakarblahablaha smörgås och en Sect... Väl i Frankfurt gick jag till Lufthansas "Customer service" och bad om vouchern jag blev lovad. Det fanns inget meddelande i systemet och jag blev inte särskilt vänligt mottagen. Bad att få prata med Managern. Han kom och det är nu jag blir överdjävligt förbannad! Den gubbstrutten ger mig en voucher på ------ 10 jäkla Euros!!!!!!. Tyvärr gick mitt plan om 20 minuter så jag hann inte ens tala om för honom vad jag kände just då men deras Customer service har fått sig ett brev som jag hoppas dom sent glömmer. Ett riktigt slag i ansiktet - 10 euros... för mellanskillnad mellan Business class och Ekonomi... Åker inte LH igen om inte dom skickar en gåva god nog.
 

Palazzi

Medlem
Visst skall man klaga då man inte får den service man har rätt till eller om någon valt att åka till jobbet och arbeta fast det är deras sämsta dag. Men, detta händer ju alla bolag och inte SAS. Man bör nog se det hela som en isolerad händelse. Jag flyger med SAS cirka 120-150 gånger per år och har råkat ut för dåliga saker några få gånger. Nötskallar finns på alla bolag. Åkte för övrigt med LH från TLS - FRA - ARN i torsdags i business. Kom till gaten i Toulouse och det första dom säger i incheckningen då jag lämnar fram mitt svarta kort är "we do not have any food for you because you booked your ticket to late". (eehhhh jag bokade biljetten 6 timmar innan avgång, 2 timmar innan planet ens lämnade Frankfurt och var lastat). Sedan ändrade hon sig plötsligt och sa att det visst fanns mat ombord. Väl ombord så säger stewarden, "I guess you were informed that we have no food for you". Jag blev givetvis lite smågalen och sa åt henne att man sagt mat skulle finnas och att om jag skulle vilja ha en torr macka skulle jag rest ekonomiklass. Jag fortsatte och sa att jag vill ha ersättning och kan hämta en voucher i Frankfurt. Okej, sa hon och talade med markpersonalen som skulle fixa det. Jag fick min torra ekonomiklass lufthansa smakarblahablaha smörgås och en Sect... Väl i Frankfurt gick jag till Lufthansas "Customer service" och bad om vouchern jag blev lovad. Det fanns inget meddelande i systemet och jag blev inte särskilt vänligt mottagen. Bad att få prata med Managern. Han kom och det är nu jag blir överdjävligt förbannad! Den gubbstrutten ger mig en voucher på ------ 10 jäkla Euros!!!!!!. Tyvärr gick mitt plan om 20 minuter så jag hann inte ens tala om för honom vad jag kände just då men deras Customer service har fått sig ett brev som jag hoppas dom sent glömmer. Ett riktigt slag i ansiktet - 10 euros... för mellanskillnad mellan Business class och Ekonomi... Åker inte LH igen om inte dom skickar en gåva god nog.

Jag hoppas du stoppade in vouchern innanför skjortkragen på managern, och sedan drog åt slipsen hårt....innan du skyndade iväg....
(det hoppas jag egentligen inte att du gjorde, men troligen vad jag själv hade gjort:p).
 
Nuvel!
Du bør nok ikke fly Thai Airways da! SAS har stort sett bra service. Men Thai er jo stort sett dårlig.

En gang på vei fra ZRH til BKK ble jeg etter middagen nektet å få både øl og cognac på bordet samtidig. Kun en drikk var svaret. Neste gang stewarden var forbi, klappet han på min mage og frågade hur mycket jeg veier. Da var det like før jeg ekspolderte. Det fortsatt i samme modus hele veien. 3 timer før landing i BKK (kl 21 på kvelden svensk tid) bad min sidemann om et glass vin. (Han våknade og satt seg opp for å se film) Svaret var "No, soon blekkfast".

Irritert som jeg var prøvde jeg å snakke med cabinsjefen under frokosten var det håpløst da denne personen da tydeligvis ikke forstod engelsk! Det var da jeg lovet meg selv å aldri fly Thai igjen.......

Mitt brev til Thai Customer service ble aldri besvart! Er vel egentlig ikke overrasket over det!!
 

Bwan

Medlem
KLM har samma policy. Jag ville ha en öl och ett glas vin samtidigt. Det gick inte... Då tog jag ölen, svepte den och bad sedan om vinflaskan, då de fortfarande serverade på andra sidan gången. Det gick bra. Snacka om logik...

I C-klass?? Det låter ju helt otroligt! Det är inte allt för ovanligt att man vill ha en öl till förrätten och vin till huvudrätten.. Har man då inte hunnit dricka upp ölen får man alltså inget vin? :p
 
Toppen