Senaste nytt

Då bokar du resan billigast (examensarbete från KTH)

kaktusen

Medlem
Ett par tjejer på KTH har gjort ett examensarbete om när man ska boka biljetter för att få billigast pris. Kanske inte så intressant för många rutinerade resenärer på BC men det ger en viss guide till att hitta billigare priser. Länk till examensarbetet hittar ni här.

Två hugade KTH-studenter har under ett år undersökt hur man hittar den billigaste biljetten till värmen.
– Vi spånade länge och det här var ett ämne som vi båda tyckte vore intressant att veta mer om. Ofta känns det lite godtyckligt vilket pris man får på en flygbiljett, säger Stina Karlsson till TT.
Avgörande för priset är enligt studenterna Stina Karlsson och Ida Janér som skrivit ett kandidatexamensarbetet i ämnet att vara ute i god tid när resan bokas. Det gäller särskilt kortresor som är billigare ju tidigare man bokar.
– Det är samma sak för långresor, men där kan man se en dipp vid ungefär 200 dagar innan resan, säger Stina Karlsson.
Även veckodag som man väljer att resa är viktig för priset. I början av veckan är det billigast.
 

Alf

Medlem
Vill man teoretiskt krångla till något och bevisa något som är självklart för många så har man lyckats med det i detta examensarbetet. Jag tror att resultatet av detta sitter i ryggmärgen hos de flesta erfarna resenärer, i varje fall på detta forum. Resultatet och slutsatsen är därför inte heller särskilt överraskande.

Jag vill inte vara alltför kritisk mot examensarbetet men det påminner lite om det forskningsprojekt en forskare på VTI i Linköping gjorde på hur lång tid det tog för fotgängare att passera ett övergångsställe. Det tog längre tid för äldre människor var en av slutsatserna enligt rapporten. Ibland funderar man på vilka grunder forskningsanslag beviljas.
 

Abbs

Medlem
Kul, men vet inte om det är examensarbete nivå för en slutsats som står på varannan reseblogg.. Men sen så kom den ju från indek :rolleyes:
 

Kevinator

Medlem
Vill man teoretiskt krångla till något och bevisa något som är självklart för många så har man lyckats med det i detta examensarbetet. Jag tror att resultatet av detta sitter i ryggmärgen hos de flesta erfarna resenärer, i varje fall på detta forum. Resultatet och slutsatsen är därför inte heller särskilt överraskande.

Jag vill inte vara alltför kritisk mot examensarbetet men det påminner lite om det forskningsprojekt en forskare på VTI i Linköping gjorde på hur lång tid det tog för fotgängare att passera ett övergångsställe. Det tog längre tid för äldre människor var en av slutsatserna enligt rapporten. Ibland funderar man på vilka grunder forskningsanslag beviljas.

Det låter som en kandidat till alternativa Nobelpriset :)
 

mjulven

Medlem
Detta exjobb riktar in sig mot resebyråer på nätet såvitt jag förstår. Jag antar att någon av dessa även sponsrat. Anledningen är säkerligen att man vill få jobbet gjort billigare än om man anlitar en konsult. Även om det nu är så att detta är känt på detta forum så har åtminstone jag dagligen kontakt med kollegor som undrar om flygpriser...

Sen gör man det krångligare än man behöver, men det gäller alla exjobb idag...
 

kaktusen

Medlem
Jag kan konstatera att 99%, eller kanske mer, inte har minsta aning om när man ska köpa en flygbiljett för att få billigaste priset. De har ej heller en aning om var man hittar de bästa priserna, vilka bolag som är bäst, hur man samlar poäng via kreditkort/Betalo/Billhop, vad FCT är eller att man kan pussla ihop fantastiska resor med enbart poäng. Nästa alla resenärer har med andra ord inte en aning om resor och flygpriser.

Jag skrev, "Kanske inte så intressant för många rutinerade resenärer på BC". Vi har dock trots allt en hel del nya och/eller mindre rutinerade personer som kanske läser detta. Egentligen ska väl detta publiceras på Svennebanan sajter som Familjeliv, där charter till svenskhelvetet Thailand är standard, men där orkar man ju inte hålla till.
 
Detta exjobb riktar in sig mot resebyråer på nätet såvitt jag förstår. Jag antar att någon av dessa även sponsrat. Anledningen är säkerligen att man vill få jobbet gjort billigare än om man anlitar en konsult. Även om det nu är så att detta är känt på detta forum så har åtminstone jag dagligen kontakt med kollegor som undrar om flygpriser...

Sen gör man det krångligare än man behöver, men det gäller alla exjobb idag...
Det här var dessutom ett kandidatexamensarbete. Dessa består, enligt min uppfattning, oftast av en direkt tillämpning av något man hyfsat nyligen lärt sig i någon kurs - i detta fall regressionsanalys. Frågeställningarna och vägen till ett resultat är relativt rak. Kandidatexamensarbetena är dessutom mycket sällan framtagna med eller sponsrade av "industrin", utan förslag till dessa läggs oftast fram av institutionerna med varierande grad av möjlighet till egen påverkan. T.ex. kan ämnet i detta fall säkert ha varit att "undersöka när godtycklig biljettyp är billigast med hjälp av regressionsanalys".

Med det sagt hade något liknande ämne såklart varit möjligt att styra över till ett riktigt exjobb också, men just det där med att man gör saker krångligare än man behöver känns typiskt för kandidatexamensarbeten. När någon annan/industrin betalar blir flummet mindre. :)
 
Toppen