Senaste nytt

Customer relation och trasiga väskor

Jag checkar inte in väskor, men någon gång i början på 90-talet blev jag tvungen att lämna i från mig min rollaboard vid ombordstigningen. Vid ankomst till AMS visade det sig att de hade haft sönder handtaget. De skrev en rapport, och jag blev ombedd att skicka in bevis som styrkte väskans värde. Jag fick ett sådant i butiken där jag hade köpt väskan. Fick svar från KL i Sverige, som skrev att det alls inte dög, jag var tvungen att visa upp väskan i en av dem godkänd väskaffär här i landet. Jag svarade att jag inte hade några planer på att släpa med mig hem en väska utan handtag, varpå de meddelade att de skulle göra att undatag och betala ut ersättning i alla fall. Efter ett tag fick jag pengarna på mitt svenska bankkonto. Det gjorde ingenting att KL i Holland samtidigt satta in motsvarande belopp på mitt holländska konto.

Johan
 

Skyraider

Medlem
Checkar aldrig in baggage om jag inte måste (dvs om jag har grejer man inte får ha i kabinen med mig).

UA har haft sönder två väskor (den ena var dessutom lerig när jag fick tillbaka den så jag undrar vad de gjort med den).Vid det första tillfället (den leriga) fick jag en voucher (e-cert) på 300 USD för (det var på DCA) men de sade att jag bara fått 150 USD om jag inte varit 1K. Helt ok med tanke på att väskan var 10 år gammal och väldigt sliten. Vid det andra tillfället (på ARN) fick jag en ny väska hemskickad efter att jag inte accepterat att få en no name-väska i utbyte för en pajad Rimowa.
 

mry

Medlem
Jag verkar ju inte ha något bra karma med väskor. Min ena samsonite har jag fortfarande inte fått varken lagad, utbytt eller åter skickad till mig. Min andra samsoniteväske hade de lyckas med bedriften att ha söder själva hjulet på vägen mellan arlanda och malta. Jag fick en rapport från dem på Malta men de kunde inte göra mer än så. Skriver man till SAS om det eller vad händer nu?
 

Kricka

Medlem
Jag har bara erfarenheter av SAS T5 där jag vid större problem fått hänvisning till väsk-
reparatör i stan men annars fått nytt hjul/handtag med mig för montering hemma (det
spar mycket tid att slippa dra med sig väskan till någon reparatör). Detta sköter SAS bra !
 

spritfet

Medlem
Min Titan X2 sprack nyligen efter IAH-MIA med UA. UA:s personal på MIA var inte bara efterbliven utan även dryg. De ordnade med FedEx för upphämtning av min väska (de hade fått för sig att det skulle gå att "limma" den) från hotellet. Efter 8 dagar dök det upp en ny Samsonite.
 
BA = Litet hål i väskan efter en flygning från MIA-ARN via LHR. Fick gå till Accent och byta ut väskan mot en helt ny Titan (tidigare väskan var även det en Titan).

AY = Väskan kom ca 2 dagar efter hemkomst (kanske hade viss påverkan) efter en flygning från BKK-ARN via HEL = Fick en sprillans ny Samsonite väska från NK då min 4 år gamla Samsonite gått sönder. "Dragskaftet" kärvade samt hade det lilla skaft på dragkedjan gått sönder. De kunde inte laga detta utan ersatte mig då med en helt ny väska.

SAS = Den resväska jag fick från AY 2 år tidigare gick sönder efter en flygning från ORD-ARN via CPH. MItt TSA lås fungerade inte av någon anledning. Ena låset satt fast i TSA låset och gick inte att få upp trots korrekt kombinationskod. Jag fick lämna in väskan hos en upphandlad väskaffär i Sollentuna. De kunde inte laga låset så jag fick således en ny väska från Samsonite. Dock inte lika bra (i mina ögon). Fick i vilket fall behålla min gamla väska. Jag lyckades bryta upp låset på den förra väskan så själva låset är obrukbart, men i övrigt fungerar ju väskan. Och vill jag skaffa mig ett lås är det enkelt kirrat.

Genrellet sätt har jag aldrig behövt argumenterat då väskan gått sönder. Och faktum är att flygbolaget måste bevisa att väskan var trasig innan jag lämnade in den vid incheckningen. Och då gör man något kallad "Limited release". Du som passagerare får skriva på bagagetaggens baksida och man gör noteringar i systemet att väskan redan var trasig. På sådant sätt kan passageraren inte skylla på detta fel när denne sedan plockar ut väskan på slutresmålet. Men i realiteten inträffar aldrig detta då incheckningspersonalen antingen är okunnit, eller för stressad för att hinna med detta.
Men kanske någon utav er som varit med om detta?
 

JLE

Medlem
Nu var det här visserligen några år sedan (tror det var år 2000)... på en resa ARN - AMS - DTW med KLM kom en väl använd samsoniteväska (>15år gammal och utan hjul) ut platt och med ett hjulspår över... Väskan innehöll knappt något eftersom planen med resan var att fylla upp den så inget var skadat...

Vi hittade en representant som skrev något obegripligt på en lapp som vi sedan lämnade till en väskaffär i Detroit och vi fick en helt ny Samsonite med hjul på... Den platta fick vi dessutom behålla, som med hjälp av lite våld nästan gick att återställa fullt.
 

peli11

Medlem
LH är ju kass på att återkoppla snabbt trots många påminnelser! Åkte AUH-FRA-ARN i C i februari. Väskan pajad när jag hämtade ut den, anmälde det på plats på ARN, men har fortfarande inte fått någon ersättning alt lagad eller ny väska.
 

olsson

Medlem
Min väska har fått en av stålpinnarna (utdragbara) som håller i handtaget rejält krökt. Så att handtaget inte kunde dra ut fullt, något jag alltid gör då jag är lång. Anmälde detta på plats på Landvetter igår. De kunde ta ner handtaget och med lite kraft få upp det halvt utdraget (den har alltid haft fullt och halvt) och då ansåg de att den hade full funktionalitet. Klagade över att den har gått att dra ut fullt och det går inte nu, då svarade de bara med att de inte kan veta att den funktionen fanns/fungerade innan :/
 

J4cob

Medlem
Jag vet inte hur många ggr jag varit ute hos vad jag kallar för "Rimowadoktorn" i Solna i Stockholm. I 9 av 10 fall har det rört sig om hjul som slagits av. I lika många fall har jag kommit in med SAS, gjort en PIR-rapport, argumenterat enligt "nej jag har inte packat för tungt och ja jag vet att ni inte ersätter dessa väskor"... Har fått en rapport samt ett visitkort. Tagit med mig PIR-rapporten och grabbarna på Rimowabutiken har fixat det på en handvändning.
Dessa hjul gör mig alltså galen. Vi skrattar gott åt det och har tom fått med mig ett par extra som jag "lätt" själv kan byta. Det ska tilläggas att sist jag var där så sades det att de numera har problem med SAS vid fakturering etc... Besparingar?
 
Toppen