Senaste nytt

Crew Rest ombord på olika bolag

apknug

Medlem
4 crew vilar och 4 crew arbetar, så nyttjas kuben där de sitter. Vid matservering (start och landning) så är det 8 crew som jobbar. Det är med andra ord inte 2 crew ombord, halva crew får dock vila delar av resan.
Ja så halva personalen jobbar inte på jobbet alltså. Märkligt fenomen, jag har aldrig sett något annat flygbolag som ha boxat in platser för att personalen skall vara lediga på jobbet. Känns lite som på 70 talet när man gick i lågstadiet och det fanns ett kuddrum dit man kunde gå om man "blev trött" när man satt o skrev, det var alltid samma latmaskar som gick till kuddrummet inte fasen främjande det inlärningen.

Inte konstigt att SAS inte kan komma ut med vagnarna två gånger på en Longhaul flygning om personalen ska vila i boxar under arbetstid på jobbet under flygningen.

Hoppas detta är nästa grej att fixa till för Richard.
 
Last edited:

apknug

Medlem
Nja, detta är inget SAS-specifikt fenomen. Crew rest finns hos många (de flesta/alla?) bolag som flyger longhaul.

Crew rest compartment - Wikipedia
Öh självklart. Det byggs in av tillverkaren o brukar ligga en dold trappa upp. Används på Longhaul för att sova.

Dock har jag inte sett någon annat bolag än SAS som bygger en box runt beftliga ekonomi säten för att personalen skall vila sig på en 7 timmars flight till New York. Dessa säten skall säljas men kabinfacket vill tydligen annorlunda.
 

palmen

Moderator
Öh självklart. Det byggs in av tillverkaren o brukar ligga en dold trappa upp. Används på Longhaul för att sova.

Dock har jag inte sett någon annat bolag än SAS som bygger en box runt beftliga ekonomi säten för att personalen skall vila sig på en 7 timmars flight till New York. Dessa säten skall säljas men kabinfacket vill tydligen annorlunda.
Det är väl plus säten där inne?
Finns även säng för den 3e piloten ombord. Alla bolag har olika former av vilomoduler på longhaul. Att inte få kunna ta rast på 11 timmar flygning är inte ok, därav måste de kunna vila.

Just till NY så är den väl nest till nytta på hemvägen där crew börjar jobba runt midnatt enligt den tidszon kroppen är i efter att dagen innan ha jobbat på resan över. Klart besättningen behöver vila även om flighten bara är omkring 7h lång.

Sen kan jag personligen tycka de ska vara mer ute i kabinen och plocka skräp samt se till att alla har det bra. En måste dock stanna kvar bak i galley så det blir en person som får göra detta åt gången.
 

apknug

Medlem
Det är väl plus säten där inne?
Finns även säng för den 3e piloten ombord. Alla bolag har olika former av vilomoduler på longhaul. Att inte få kunna ta rast på 11 timmar flygning är inte ok, därav måste de kunna vila.

Just till NY så är den väl nest till nytta på hemvägen där crew börjar jobba runt midnatt enligt den tidszon kroppen är i efter att dagen innan ha jobbat på resan över. Klart besättningen behöver vila även om flighten bara är omkring 7h lång.

Sen kan jag personligen tycka de ska vara mer ute i kabinen och plocka skräp samt se till att alla har det bra. En måste dock stanna kvar bak i galley så det blir en person som får göra detta åt gången.
Då upprepar jag mig själv, jag har aldrig sett något annat bolag som är boxat in befintliga säten i kabinen för att personalen skall kunna vila i denna box. Andra bolag tycks kunna lösa detta med befintliga crew rest area som Boeing och Airbus skruvat in.

Och andra bolag lyckas bevisligen gå ut med vagnarna fler än en gång på en Long haul flight. Trots att crew inte sitter o vilar i en box.
 
Då upprepar jag mig själv, jag har aldrig sett något annat bolag som är boxat in befintliga säten i kabinen för att personalen skall kunna vila i denna box. Andra bolag tycks kunna lösa detta med befintliga crew rest area som Boeing och Airbus skruvat in.

Och andra bolag lyckas bevisligen gå ut med vagnarna fler än en gång på en Long haul flight. Trots att crew inte sitter o vilar i en box.
Har noterat att LH/EK etc har skenor i taket runt vissa stolar med tillhörande gardin jag gissar fungerar på motsvarande vis. Sen upplevde jag på TK en gång hur en i besättningen helt enkelt gick och lade sig i ledig stol på andra sidan gången och sov nån timme under flygningen.
 
Har noterat att Lufthansa/EK etc har skenor i taket runt vissa stolar med tillhörande gardin
TAP har det där också, i business, på flyg som de köpt av Singapore Airlines. Minns inte hur det är på övriga.

Men i alla händelser, oavsett vila eller inte så är det dålig service att bara köra en vända med vagnarna. Så svårt är det inte och särskilt mycket tid kan det inte heller ta.
 

AABack2ARN

Medlem
Finnair hade det definitivt gardiner runt några stolar sina gamla MD11or. 2 eller 3 rader på den sida där det var 2 stolar i bredd. De hade någon udda konfiguration om 3+4+2 i den främre av ekonomiklasskabinerna. De stolarna kunde man ibland välja exempelvis BKK-HKG-BKK och HEL-JFK och fick då ordentligt med benutrymme.

Tror inte de satte in motsvarande stolar när de införskaffade A330.
 

Flyingandy

Medlem
Krav på crew rest areas enligt easa nedan, oftast så är besättningars avtal med sin arbetsgivare snävare än regelverket. Som regel är det dom korta stoppen för crew på utestation som gör att de inte hinner acklimatisera sig till lokaltiden som kortar ner tjänstgöringstiden för flighten hem och då är lösningen med vila ombord enda sättet för att få till en extension av FDP. På SAS får kabinpersonalen en class 3 och piloterna en class 1 avskilt från övriga kabinen.

(c) Extension of FDP due to in-flight rest

In-flight rest facilities in accordance with ORO.FTL.205(e)(iii) fulfil the following minimum standards:

— ‘Class 1 rest facility’ means a bunk or other surface that allows for a flat or near flat sleeping position. It reclines to at least 80° back angle to the vertical and is located separately from both the flight crew compartment and the passenger cabin in an area that allows the crew member to control light, and provides isolation from noise and disturbance;

— ‘Class 2 rest facility’ means a seat in an aircraft cabin that reclines at least 45° back angle to the vertical, has at least a pitch of 55 inches (137.5 cm), a seat width of at least 20 inches (50 cm) and provides leg and foot support. It is separated from passengers by at least a curtain to provide darkness and some sound mitigation, and is reasonably free from disturbance by passengers or crew members;

— ‘Class 3 rest facility’ means a seat in an aircraft cabin or flight crew compartment that reclines at least 40° from the vertical, provides leg and foot support and is separated from passengers by at least a curtain to provide darkness and some sound mitigation, and is not adjacent to any seat occupied by passengers.
 
Toppen