Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

johhenrik

Medlem
Håller med, något måste saknas i första inlägget. Var kommer informationen ifrån ? Mail till EBD/P ?
Informationen verkar komma från någon intern info. Om du läser några inlägg senare ser du att moderator har ändrat första inlägget och tagit bort någon bild efter uppmaning från SAS.
 

AABack2ARN

Medlem
Det er jo netop en operationel opgradering.

Hvor står der at status i EuroBonus / andet Star Alliance FFP giver prioritet ved operationelle opgraderinger?

Det står ingenstans men det borde vara så att status ger företräde vid op-up. Det är något de amerikanska bolagen generellt sett är väldigt bra på. För det är väl ett bra sätt att gynna deras mest lojala resenärer...
 

DHXSTHLM

Medlem
Hej,

Kanske är det här en dum fråga, men ställer den ändå då jag inte förstår. Det känns som att jag bör förstå det här då man ändå reser en hel del och är EBD...

1. vad innebär courtesy upgrade? att man frågar snällt vid gaten och om det finns plats tillgänglig, så blir EBP/EBD uppgraderad?
2. hur skiljer detta sig från op-up? (ser att ovanstående fråga ungefär frågar som samma sak)...

Tack.
 

nota bene

Medlem
Hej,

Kanske är det här en dum fråga, men ställer den ändå då jag inte förstår. Det känns som att jag bör förstå det här då man ändå reser en hel del och är EBD...

1. vad innebär courtesy upgrade? att man frågar snällt vid gaten och om det finns plats tillgänglig, så blir EBP/EBD uppgraderad?
2. hur skiljer detta sig från op-up? (ser att ovanstående fråga ungefär frågar som samma sak)...

Tack.
1. Nej, det verkar innebära att de sänder dig ett mail mellan 24-3 timmar innan avgång där det meddelas att du blivit uppgraderad. Troligen är dessa uppgraderingar som annars ej skulle gjorts av operationella skäl (e.g. överbokning föreligger ej).
 

AABack2ARN

Medlem
Givetvis vet vi inget om det, men om man i stället antar motsatsen (dvs att de görs av operationella skäl) får någon förklara betydelsen "courtesy" för mig...
 

d99mlu

Medlem
Kanske är jag som blandar ihop begreppen.

Det jag tänker är väl att dessa uppgraderingar kommer att göras innan det står klart om eventuella OpUps blir nödvändiga, men i en situation där det med viss sannolikhet kommer att hända. Alltså kan man inte säga om en Courtesy istället skulle ha blivit en OpUp vid gate.
 
Last edited:

agehall

Medlem
Det jag tänker är väl att dessa uppgraderingar kommer att göras innan det står klart om eventuella OpUps blir nödvändiga, men i en situation där det med viss sannolikhet kommer att hända. Alltså kan man inte säga om en Courtesy istället skulle ha blivit en OpUp vid gate.

Courtesy upgrade = Delas ut så länge det finns plats i högre kabiner, oavsett om det är fullt eller inte i lägre kabiner.
OpUp = Delas i princip enbart ut när det är fullt i lägre kabiner och personer måste flyttas upp för att alla ska få komma med.

Med reservation för att jag inte har någon aning om hur SAS faktiskt tänker implementera det hela, men så här är det enda som låter vettigt.
 
Toppen