Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Fredrik_B

Medlem
Flyger ARN-OSL-MIA imorgon och hade en Plusgradeförfrågan från Go->Business för OSL-MIA som blev nekad 36 timmar innan avång (enligt ExpertFlyer 6 blockerade säten kvar i Business direkt efter att Plusgrade gått igenom, ytterligare ett par tidigare på dagen när jag tittade).

Nu när jag vaknar så har jag istället en CU från Go->Plus som meddelades 24.5 timmar innan. Fortfarande 6 blockerade säten i Business, så jag antar att ingen fick en CU från Go->Business eller Plus->Business.

På SAS nya hemsida står det att jag nu har stol 23F istället för 31A som förut. På Classic står det fortfarande 31A. Jag vill byta till fönsterplats, men på nya hemsidan så kan inte kartan för OSL-MIA laddas (ARN-OSL går bra). Jag ringde supporten som gav anledningen att det inte är "en riktig" Plus, och han lyckades inte få till det. Jag stod på mig om att det måste gå att byta plats, då ringde han internsupporten som efter ca. 15 minuter lyckades få till det. På nya hemsidan kan jag fortfarande inte se kartan, men jag har stol 21H i sammanfattningen.
 

pef

Ny medlem
Skjer det ofte at EBD byr på Go->Plus LH, at dette blir avvist og man heller får CU til Plus? Det hender vel jo at man heller vil betale for oppgraderingen for å sikre flere grunnpoeng til status...
 

Canadien

Medlem
Skjer det ofte at EBD byr på Go->Plus LH, at dette blir avvist og man heller får CU til Plus? Det hender vel jo at man heller vil betale for oppgraderingen for å sikre flere grunnpoeng til status...
Om flighten är överbokad i någon klass så händer det. Jag har fått nekad Plusgrade till Business och sedan CU till Business. Plusgrade körs ju tidigare än CU, så om det finns platser i Business vill de nog hellre vänta ett dygn för att se om de kan sälja några än att bevilja Plusgrade. När sedan <24 h återstår kan de flyttade om lite i kabinerna för att alla ska få plats, och då ge EBD CU istf en gammal hederlig OPUP.

Ingen här vet dock något med säkerhet.
 
  • Gilla
Reactions: pef

Fredrik_B

Medlem
Om flighten är överbokad i någon klass så händer det. Jag har fått nekad Plusgrade till Business och sedan CU till Business. Plusgrade körs ju tidigare än CU, så om det finns platser i Business vill de nog hellre vänta ett dygn för att se om de kan sälja några än att bevilja Plusgrade. När sedan <24 h återstår kan de flyttade om lite i kabinerna för att alla ska få plats, och då ge EBD CU istf en gammal hederlig OPUP.

Ingen här vet dock något med säkerhet.

Detta har hänt mig för ARN-OSL-MIA imorgon:

1. Sent augusti: Bokade och gjorde en Plusgradeförfrågan från Go->Business för OSL-MIA
2. Ca 60 timmar innan: Ett 10-tal stolar i Business ändrades från Available till Blocked på ExpertFlyer, därefter totalt 16 Blocked
3. 36 timmar innan: Blev nekad Plusgrade, därefter 6 stycken Blocked i Business på ExpertFlyer
4. 24 timmar innan: Jag fick en CU från Go->Plus. Fortfarande 6 Blocked i Business, som blev till 5 några timmar senare.
5. 18 timmar innan: Jag fick följande SMS från SAS: "Info from SAS: Treat yourself on your flight to Miami. Upgrade to SAS Plus or SAS business class with Eurobonus points or credit card. Please contact the SAS Supervisor at checkin-counter 124 or gate staff at OSL Airport. First come, first served. Enjoy your flight! *This offer is not valid if you have ordered a special meal."

Tankar.... 6 stolar lediga i Business är rätt mycket på ett halvtomt onsdagsflyg OSL-MIA. Jag förstår inte riktigt varför de inte accepterade min Plusgrade, de vill förmodligen försöka sälja biljetter bokade i Business men jag tycker det är ett underligt flyg att göra det på. Som backup tänker de sig väl att de kan sälja dem vid checkin eller gate i Oslo. Jag antar att de alltid vill att EBD ska vara glada, men eftersom jag kommer från Stockholm och har 70 minuter layover så råkar jag illa ut och måste hoppas på att det finns en stol i Business kvar att köpa när jag kommer till Oslo. Jag hade hellre sett att min Plusgrade blev accepterad.
 
Toppen