Senaste nytt

Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

Avgeek

Medlem
Jag är nybliven EBD. Åker första longhaul som EBD nu i feb ARN-EWR. Är det värt att lägga bud till plus på 10k poäng/pers och hoppas på att de uppgraderar vidare till C?
 

palmen

Moderator
Jag är nybliven EBD. Åker första longhaul som EBD nu i feb ARN-EWR. Är det värt att lägga bud till plus på 10k poäng/pers och hoppas på att de uppgraderar vidare till C?
Beror ju på hur du värdesätter det hela, klart större chans att få plusgrade till Business om du sitter i Plus än om du sitter i GO.
10k poäng är inte direkt mycket men personligen är jag tveksam till värdet som EBD då jag redan har gratis dryck. Bättre stol och lite bättre mat och gratis snacks är det man får samt mer intjänade poäng. Behöver man poängen så är det absolut värt det, eller om man nu inte redan sitter på rad 30 i GO och har "obegränsat" med benutrymme.

Om du gjorde bokningen som EBG skulle jag kontakta SAS och be dom ändra så att det står EBD på din bokning, annars riskerar du nog att inte få en Courtesy Upgrade pga det
 

Thornado

Medlem
Om du gjorde bokningen som EBG skulle jag kontakta SAS och be dom ändra så att det står EBD på din bokning, annars riskerar du nog att inte få en Courtesy Upgrade pga det

Det där är ju vad vi har lärt oss sedan tidernas begynnelse (dvs när CU introducerades), men min kollega kvalificerade till EBD i november i och med en resa CPH-IAD och på returen 1-2 veckor senare fick han CU, utan att ha gjort någon justering av sitt EB-prefix.
Det låter ju osannolikt att de skulle ha åtgärdat just denna del av sina IT-system så att det nu helt plötsligt funkar automatiskt, men uppenbarligen så är det inte omöjligt. Med det sagt så skulle jag också kontakta SAS för att uppdatera prefixet för säkerhets skull.
 

Johanna

Medlem
Jag har väldigt mycket tur i så fall då den hittills har kickat in på varannan resa i snitt. Tror mycket har att göra med när man åker, jag åker nästan uteslutande longhaul på fredag-söndag och på linjer med A330. Enda bokningen på A340 fick jag dock bump till Business från GO.
Vi verkar dela på tur och otur. Jag har aldrig fått en CU och reser också oftast på helger.
 

Snusmumrikken

Ny medlem
Kan "kjøpe" meg opp til Diamant viss jeg oppgraderer med PlusGrade.
Spørsmålet er om det er verdt det?
Hvor ofte har dere fått gratis oppgradering på Long Haul?
 

Canadien

Medlem
Kan "kjøpe" meg opp til Diamant viss jeg oppgraderer med PlusGrade.
Spørsmålet er om det er verdt det?
Hvor ofte har dere fått gratis oppgradering på Long Haul?
Ja, och nej. Du får fler baspoäng om du uppgraderar med Plusgrade, men reser man så lite att man knappt når Diamond så blir det väldigt få resor som kan vara aktuella för Courtesy Upgrade så då har det ringa värde. Gratis dryck är ju en ganska billig förmån så räkna själv vad 90 ben inrikes gånger 5kr coca-cola kostar. Eller 25 ben EU gånger 20kr Mikkeller.
 

jumbooze

Medlem
Eller 25 ben EU gånger 20kr Mikkeller.
Mikkeler kostar 65kr ombord eller 1400p.
Men sen är själva värdet lite olika för kortet , i förrgår var det "Diamant värt" då jag blev ombokad i ett fall då jag eg. inte skulle få bli det, då hörde jag damen prata med "kontoret/ansvarig" och säga att jag var diamond så kan vi inte få till detta ändå...
 
Toppen