Senaste nytt

COOP Medmera mer

kaktusen

Medlem
Lite OT: Om man inte följer reglerna för SAS MC kan de förstås bli lite sura. Jag har redan pratat med kundtjänst och frågat vad som gäller. Från inlägg #675:

Jag har precis pratat med SAS MC och de berättar vad som gäller.
Köp via Betalo/Billhop räknas som kontantuttag. Högsta tillåtna köp/uttag är 10 000 per gång. Max. 20 000 under fyra dagar. Det är ingen avgift för detta.
Jag var nyfiken på varför det räknas som ett kontantuttag och fick då svaret "det har jag tyvärr inget bra svar på". Jag frågade då om vederbörande kunde ta reda på orsaken och fick då vänta några minuter. Förklaringen enligt kundtjänst är att "det är Betalo som bestämt att transaktioner ska räknas som kontantuttag".

Jag använder inte själv SAS MC till kontantuttag men kom på att min son, som har mitt extrakort, hade gjort ett uttag för några dagar sedan. Jag har kollat mina transaktioner och ingen avgift för detta debiterades. Uttaget var bara på 200 riksdaler men det ska inte spela någon roll.
Jag känner igen svammel när jag hör det så jag ringde förstås upp Betalo och frågade vad som gäller. Enligt kundtjänst så är det "absolut inte Betalo som räknar en transaktion som ett kontantuttag". Enligt Betalo så finns det ingen som helst orsak till varför de skulle räkna ett köp som ett kontantuttag. Min fundering var att det vore märkligt att det räknas som kontantuttag med SAS MC men inte med AMEX Elite. Alltså svammel från SEB eller kanske troligare att den mer seniora personen som gav svaret inte vet eller vill berätta den egentliga orsaken.
 

Ubbe

Medlem
Atityden räcker för att man ska hålla sig långt borta från allt som har med SEB att göra.
Det verkat ju som om de anställt folk från kundtjänsten på Televerket.
Är inte jag som kund viktig, är det jävligt gott att inte vara beroende av leverantören.
SEB kommer förmodligen aldrig mer att bli en leverantöt eller kundkontakt med mig eller något företag jag företräder.
Jag kommer att försöka lägga alla ekonomiska transaktioner borta från SEB-svären
 

kaktusen

Medlem
Trevligt kundbemötande är alltid trevligt och viktigt. De människor som sitter i kundtjänst hos SEB MC, eller andra kortföretag, har dock ingenting att göra med hur policy och regler för kortet ser ut. Om man är missnöjd med reglerna så är det betydligt bättre att boka in ett möte med en chef. Att gnälla på kundtjänst är inte meningsfullt.

OT: Själv är jag kund i alla storbankerna utom Nordea (för att de är så fruktansvärt dåliga). Av SEB, Handelsbanken och Swedbank är IMHO SEB överlägset bäst, sedan kommer HB och sist Swedbank. Jag har haft SAS MC i ett flertal år och är mycket nöjd. Jag använder Billhop/Betalo för att betala fakturor för ett flertal miljoner varje år och använder då Amex Elite samt Amex Premium.
 

mry

Medlem
Lite OT: Om man inte följer reglerna för SAS MC kan de förstås bli lite sura. Jag har redan pratat med kundtjänst och frågat vad som gäller. Från inlägg #675:

Jag har precis pratat med SAS MC och de berättar vad som gäller.
Köp via Betalo/Billhop räknas som kontantuttag. Högsta tillåtna köp/uttag är 10 000 per gång. Max. 20 000 under fyra dagar. Det är ingen avgift för detta.
Jag var nyfiken på varför det räknas som ett kontantuttag och fick då svaret "det har jag tyvärr inget bra svar på". Jag frågade då om vederbörande kunde ta reda på orsaken och fick då vänta några minuter. Förklaringen enligt kundtjänst är att "det är Betalo som bestämt att transaktioner ska räknas som kontantuttag".

Det är precis med SEB som med andra företag som ger ut kort att alla inlösare av kort transaktioner har koder för alla företag de löser in köp/uttag av och det är regler från mastercard/visa som bestämmer det. Är ett företag kategoriserat som en viss sak får inte SEB ändra det och så, därför det inte blir uttagsavgift. Dock kan de ha koll på transaktioner från ett visst företag som triggar larm i deras system och det är antagligen det de gör.
 

Son Nguyen

Medlem
Håller med, Coops kort gick från att vara riktigt bra till att bli riktigt dåligt... Om du ska skaffa ett SAS mc kan du göra det via denna länken:
T006 | SAS Eurobonus World MasterCard
Så får du några fler poäng än via den vanliga sidan. Passa på att beställ ett point earner-kort till någon också så får du ytterligare poäng. :)
Kunne godt havde brugt det link :rolleyes: må kigge forum bedre igennem næste gang.:(
 

oscy

Medlem
Jag använder mig inte av betalo... mitt byte är gjort.. använde Jakobs link och fick lite extrapoäng med :)
Sitter nu med Amex premium och SAS MC. Hoppas mest det kommer någon kampanj i coopshoppen för att växla in mina 200k poäng till en vettig rate...
 
Igår tömde jag mitt poängkonto på 300k poäng. Blev en brödrost, kändes som bäst värde.
 

Attachments

  • IMG_6619.JPG
    IMG_6619.JPG
    108,3 KB · Visningar: 278

kexxcream

Medlem
Detta har kanske skrivits någon annanstans men just nu på Betalo:

"Kampanj: Coop MedMera sänker sin avgift till 0% (ordinarie avgift 1%). Detta erbjudande gäller för betalningar som slutförs t.o.m. 3/11 2016."
 

Brandten

Medlem
Nu har jag sällat mig i skaran som sagt upp COOP MMM och skaffat SAS Mastercard som komplement till AMEX.
Samma här! Ska bli riktigt skönt att slippa konvertera COOP poängen till Eurobonus och få allt direkt in på kontot.
Råkade fylla i månadslön istället för årslön vilket hade pausat min ansökan. Ringde in och fick hjälp att justera och bokstavligen 5 sekunder senare fick jag mail att det var beviljat.
 

Gus

Medlem
Om det är Eurobonuspoäng du är ute efter så är SAS mc och Amex bästa kombon.
Det finns bättre kort för utomlandsbruk, men utan poängintjäningen. Med ett undantag: Skandiabankens kort. För att få poängen krävs dock att du får in lönen på kontot där.
Borde jag byta till Coop MM till SAS Mastercard? Ger inte båda korten 10 % återbäring till eurobonus?
 
Toppen