Senaste nytt

COOP Medmera mer

drW

Medlem
Då intresset uppenbarligen blivit allt större för det här kreditkortet här på forumet tycker jag att det kan vara dags för en egen tråd om kortet. Poängsystemet är på papperet utmärkt men än så länge går poängen inte att använda utan den funktionen kommer först igång i oktober.

Vissa detaljer vet vi inte ännu. Kommer det att finnas begränsningar i hur många eurobonuspoäng man får köpa för COOP-poäng? Hur snabbt kommer de att överföras? Kan man föra över till vilket eurobonuskonto som helst?

Vissa saker är dock redan klara och tydliga. Kundtjänsten är inte särskilt kunnig och kortet har en del märkliga begränsningar. Finns en begränsning i hur mycket man kan handla för under en viss tidsperiod. När jag ringde idag kunde dock inte personen i kundtjänst berätta hur det fungerade eller vilka gränser det var. Den här gränsen är lite frustrerande efter som den slår till utan förvarning och det som händer är att kortet plötsligt inte accepteras. Kundtjänst lyckades dock låsa upp kortet. I andra trådar har det sagts att denna manöver måste göras varje månad!
En annan märklighet är att det inte går att öka kreditnivån utan att ansöka om ett nytt kort, varför kan jag inte förstå. Kan dock vara okunnighet hos kundtjänsten.

Fördelarna är dock många. Det är billigt, extrakort är gratis, Betalo är gratis, utlandsbetalningar utan växlingsavgift men notera att även om uttag i bankomater är gratis så börjar ränta ticka omedelbart så ett annat kort för kontantuttag kan vara klokt (tex GE moneybank), poängutväxlingen god till eurobonus.

På det hela taget är jag dock än så länge nöjd med kortet och det gör att jag nu kommer att säga upp mitt SAS mastercard som jag inte längre tycker har någon plats.
 
Jag skaffade kortet och har använt det förhållandevis mycket (50k per vecka hittills). Någon begränsning har slagit till, och nu måste jag ringa inför varje kortköp jag ska göra, vilket naturligtvis blir förbannat jobbigt. Dessvärre har inte heller jag lyckats få info om vilka gränser som gäller, kundtjänst kan inte svara på detta.
Jag tänkte behålla mitt mastercard, egentligen bara för att det ändå inte kostar något att ha (så länge man är EBG)
 
Jag ansökte om det i går. Ansökte om 50k limit, tänkte att ansöka om 100k om jag tycker att det fungerar bra. Avvaktar väl lite med att säga upp mitt SAS MC tills jag ser att detta verkligen fungerar. Men blir det massor med strul och kontakter med kundtjänst känns det väl sådär. Tiden det tar ska ju också någonstans räknas till ev. merkostnad för kortet.
 

FlyingFire

Medlem
Jag ska ansöka om ett ASAP (väntar bara på ett skriva under ett anställningsavtal #nyexad). Ser många fördelar (många redan nämnda) med kortet, och jag tror inte att jag kommer springa in i en spend-gränd med min nuvarande inkomst/spendering på ett bra tag.

Men är det något ni som redan har det märkt man ska tänka på med kortet, förrutom den mystiska spend-gränsen?
 

Xilan

Medlem
Det finns två gränser. En på 50K/rullande 8 dagar. En på ett okänt belopp/ 30 dagar. Även jag har fått be kundtjänst häva gränsen för en vecka.
Notera att nekade köp fortfarande räknas som köp när det gäller 8-dagarsgränsen.
 

CharlieK

Medlem
Tror det ligger på runt 80k över en 30 dagars period eller något, var i alla fall där jag fastnade och vart tvungen att ringa kundtjänst. Dock väldigt sällan jag handlar mer än så en månad men synd att det inte går att ta bort spärren permanent, men desto fler som ringer och klagar, så lär dom ju överväga att införa ett sätt att ta bort spärren för att undvika irriterande kunder.
 

drW

Medlem
Det jag kan tycka är lite konstigt är i så fall att spärren ligger på 80000kr om man kar en kredit på 100000kr. Än märkligare är att inbetalningar under månaden tydligtvis inte avräknas spärren. Det verkar således som om man kan ha ett stort innestående köputrymme och ändå slå i spärren.
Att komma upp i 80000kr var inga problem med pågående renovering och utbyggnad:)
 

Bonden

Medlem
Jag använder det rätt hårt och poängen flödar verkligen in.. Även om det känns tungt att man bränner pengar så fort...

Jag tycker också alla de där spärrarna är extremt jobbiga.. Speciellt som jag har satt in några hundra tusen i förskott för att täcka de stora räkningarna som skall betalas (håller på med ett ombyggnadsprojekt hemma).

Fast som jag förstod på kundtjänsten var ändringarna av spärrarna permanenta.
 
Toppen