Senaste nytt

Connection time i Frankfurt

Jag har redan beskrivit vad som typiskt sett händer i detta scenario. Oftast brukar bolagens IT-system upptäcka detta i förväg och varna så att man får boka om.
Om man skulle lyckas flyga på en biljett som bryter mot MCT och missar sin connection, så har flygbolagen ingen skyldighet att lösa problemet. Det är det MCT är till för - om MCT uppfylls tar de ansvar, annars inte. Beroende på exakt vad som har hänt, så kanske de är villiga att ge lite godwill, men det ska man nog inte räkna med.
Fast ett flygbolag skall ju inte boka in under MCT, så jag är inte riktigt med på att MCT är till för när bolagen tar ansvar eller ej. Som du säger så säger oftast system till och man kan inte boka en genomgående biljett som är under MCT. I detta fall har SAS gjort något de inte borde (kunna?) göra. Så har man flygningarna på samma biljett så ser jag inget som säger emot att flygbolaget är skyldigt att hjälpa dig.
 

agehall

Medlem
Fast ett flygbolag skall ju inte boka in under MCT, så jag är inte riktigt med på att MCT är till för när bolagen tar ansvar eller ej. Som du säger så säger oftast system till och man kan inte boka en genomgående biljett som är under MCT. I detta fall har SAS gjort något de inte borde (kunna?) göra. Så har man flygningarna på samma biljett så ser jag inget som säger emot att flygbolaget är skyldigt att hjälpa dig.
Exakt var systemet säger ifrån, vet jag inte och det kan nog variera. Jag skulle tro att det mesta går att tvinga igenom utan problem i GDSerna. Många saker styrs nog bara av konventioner och överenskommelser.

Från erfarenheter hos BA så vet jag att de kör sin robot över alla bokningar med jämna mellanrum och den fångar upp sådant där.
 

Matore

Medlem
Du skriver först att agenten sagt något om att det bokades ett för kort byte och sedan att denne san noll om MCT. Även om inte begreppet "MCT" användes, så verkar ju något ha sagts. Därav min fråga.




Jag har redan beskrivit vad som typiskt sett händer i detta scenario. Oftast brukar bolagens IT-system upptäcka detta i förväg och varna så att man får boka om.
Om man skulle lyckas flyga på en biljett som bryter mot MCT och missar sin connection, så har flygbolagen ingen skyldighet att lösa problemet. Det är det MCT är till för - om MCT uppfylls tar de ansvar, annars inte. Beroende på exakt vad som har hänt, så kanske de är villiga att ge lite godwill, men det ska man nog inte räkna med.
Problemet är att du inte ser att du citerar och svarar två helt olika personer.
 

agehall

Medlem
Problemet är att du inte ser att du citerar och svarar två helt olika personer.
Ja, det gick lite fort där, men det förändrar inte problemet i sak då du själv skrev:

Ringde Tallin för att boka om, hon sa då också mct 1.15, men bokade ändå om mig till en flight med 1.10... Det är ju mot regeln. Behöver jag vara orolig, kan det bli ogiltigt på nåt sätt?

Eller, jo, det förändrar saken då agenten uppenbarligen tillochmed pratade om just MCT.

Jag tror vi kan sammanfatta den här diskussionen med: Om du inte vill ha uppriktiga svar, ring Saida. Du vill ju uppenbarligen inte lyssna på hur det ligger till i praktiken, så varför undrade du över det hela från början?
 

Dr. Miles

Expert
Jag kan sammanfatta diskussionen så här:

Vill du chansa, chansa då. Har du tur så händer ingenting.
Vill du inte ta risken, försök att boka om så att din resplan uppfyller MCT.

Att argumentera fram och tillbaka här leder ingenvart. (Det gäller för båda parter)
 

edlundo

Medlem
55 minuter connection: SAS ARN-FRA 09.00-11.15 och vill byta till ANA FRA-HND 12.10-06.35 (First)
Fråga: Inga problem, omöjligt eller springa marathon?
 
Så länge det går att boka och därmed klara MCT så brukar det gå bra. Men beroende på vilka gater du hamnar på och eventuella förseningar så kan det såklart landa i alla tre alternativen du räknar upp.

Om det bara är 55 minuter mellan så hade jag kollat upp hur nästkommande flyg går också, ifall bytet missas.
 
Jeg kom fra OSL-FRA og hadde 50 min før neste avgang med Singapore Airline (first). Jeg anmodet om assistanse, og ble møtt ved ankomst. Vi ankom avgangs gaten akkurat når boarding startet.
Var usikker på min bagasje, men den kom den også.
 

pep

Medlem
FRA, CDG, og LHR er de tre (eneste) lufthavne i Europa, hvor jeg skal bruge mindst 1 time hvis jeg skal passere immigration (Schengen-non-Schengen) og security.
 

D.A

Medlem
Postade nog detta inlägg i fel tråd förrut så jag försöker här:

"Bokade precis ARN - SYD via Frankfurt där jag har 2h 15 min tills avgång.

På biljetten står det att både ankomst (med Lufthansa) / avgång (med Thai) sker Terminal 1. Flyger in business, ut first.

Är tiden tillräcklig eller bör jag omboka till en längre mellanlandning? Känner tyvärr inte riktigt till FRA.

Enligt trådens inlägg så torde det inte vara några problem?
 
Toppen