Senaste nytt

"Connecting Norway" - en norgehistoria med långt kvar till poängen...

Problemet var bara att någon öppnat fel dörr, så vi kom in på nedre planet = utrikes.

Om du kommer ifrån Stavanger (Norge) så gäller Connecting Norway inte ju.
Man kommer till på airside av inrikesterminalen.

Connecting Norway är när man byter plan från utrikes->inrikes.

Jag förstår det som att Figge av misstag blev insläppt från planet i det som ska bli utrikesdelen.
 

Figge

Medlem
Jag förstår det som att Figge av misstag blev insläppt från planet i det som ska bli utrikesdelen.

Precis så. Vi hamnade av misstag på det som ska bli utrikes. Det blev ett jäkla pådrag eftersom vi hamnade utanför deras säkerhetszoner, dessutom inom byggplatsområdet. Till sist kom det ett par byggledare som fick ringa upp någon säkerhetschef, kolla våra boardingpass och sedan leda oss via diverse låsta dörrar och avstängda rulltrappor tills vi kom in på "rätt" spår igen...
 

Myggan

Medlem
Connecting Norway ska öppna 1 december igen. Till att börja med så kommer det vara exakt samma regler som innan (när du kommer från vissa destinationer och flyger med samma bolag hela vägen går bagaget direkt, för alla andra med samma flygbolag hela vägen är det de med bara handbagage som kan gå där) och så kommer de långsamt att öppna upp mer.
 

Johan67

Medlem
Är det verkligen så att man inte ens med handbagage kan gå från Stockholms-flyget och vidare till inrikes - utan man måste ut genom tullen och sedan in igen?

Katastrofalt dålig planering!

Idag fredag är inte säkerhetskontrollen dimensionerad för att hantera ett så dåligt system!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Är det verkligen så att man inte ens med handbagage kan gå från Stockholms-flyget och vidare till inrikes - utan man måste ut genom tullen och sedan in igen?

Katastrofalt dålig planering!

Idag fredag är inte säkerhetskontrollen dimensionerad för att hantera ett så dåligt system!
Oslo Gardermoen håller på att byggas om och området runt grenen vid C/D piren (där gången för Connecting Norway fanns) är just under ombyggnad.
Därför skulle jag tro att man måste passera tull, upp på trappan, säkerhetskontroll igen är proceduren tills de har byggt om området.
 

fcx

Medlem
Oslo Gardermoen håller på att byggas om och området runt grenen vid C/D piren (där gången för Connecting Norway fanns) är just under ombyggnad.
Därför skulle jag tro att man måste passera tull, upp på trappan, säkerhetskontroll igen är proceduren tills de har byggt om området.

Helt korrekt, det är precis så.

Idag blev sällskapet som hade transfer till inrikes på OSL av med en person som inte hann ut och in till nästa flyg.

Säkerhetskontrollen är, precis som tidigare, ett skämt där man klarar av en passagerare på samma tid som andra flygplatser klarar 2-3 trots att det kryllar av personal med armbindlar.
 

Agö

Medlem
Helt korrekt, det är precis så.

Idag blev sällskapet som hade transfer till inrikes på OSL av med en person som inte hann ut och in till nästa flyg.

Säkerhetskontrollen är, precis som tidigare, ett skämt där man klarar av en passagerare på samma tid som andra flygplatser klarar 2-3 trots att det kryllar av personal med armbindlar.
Vi ser fram emot riktig FT på Gardermoen nästa år.
 
  • Gilla
Reactions: olo

Figge

Medlem
Enligt vad som skrivits tidigare i denna tråd så skulle "Connecting Norway" komma igång igen 1/12. Har det hänt? Lika bra/dålig funktionalitet som tidigare?
 

Johan67

Medlem
Fortfarande en tråkig historia!

Ankom med TG954 till Oslo för att "connecta" till ARN.

Skyltarna för "International transfer" pekar åt ett håll och jag följer skyltarna tills dess att det är "STOPP" - dörren är stängd...nåväl klockan är tidigt på morgonen så...

Går vidare och börjar närma mig bagagebanden och frågar därför en "tjänsteman" om detta stämmer - ja, Du måste gå igenom tullen och sedan gå upp till säkerhetskontrollen. (?) Han berättar vidare att det kommer att vara så fram till maj månad...

Jag har aldrig gillat Gardermoen pga att allt verkar underdimensionerat och inte är det bättre nu!
 
Toppen