Senaste nytt

"Connecting Norway" - en norgehistoria med långt kvar till poängen...

A

Aurora

Guest
Jag bor i Norge permanent sedan snar fyra år tillbaka och värre tull har jag aldrig sett till maka. På ren och skär svenska är dom som hökar, ja hyenor när du ankommer utrikes till Gardemoen. Varför det tagit sån tid för Norge att införa detta är för att dom ska ha kontroll, ja dom ska ha världens kontroll på allt du tar in. Dom ska veta vad för storlek du har på dina strumpor.

Har flygit Stockholm-Tromsö (direktflyg) 4 ggr och varje gång, precis varje gång i Tromsö har jag blivit stoppad i tullen. På Gardemoen med ankomst från Arlanda som jag flygit en 15-20 ggr de senaste 4 åren har jag också blivit stoppad varje gång. Jag är en reko kille. Knarkar inte eller ser suspekt ut ändå blir jag stoppad.

Kommer jag från Oslo till Arlanda och går genom tullen, inte en människa där, trevliga som tusan de gånger jag mött personal där. I Oslo, ojoj. Kommer du från Turkiet och har med dig två liter sprit, ajabaja dumma dig då får du betala. Men kommer du till Sverige från Turkiet och har två liter sprit, äh det är inga problem. Norge är så fruktansvärt hårda vid gränsen, om det beror på priserna för tobak och alkohol vet jag inte men serviceinriktade är då inte tullpersonalen. Hyser agg mot alla som går igenom tullen.

Kom från Turkiet här och de stoppade varannan som gick igenom tullen. Aldrig hänt i Stockholm. När charter landar på Oslo så bemannar de upp som tusan i Oslo. De förvånar mig inte för fem öre att den här "connecting norge" inte fungerar.

Merkelig. Har reist akkurat samme ruten som deg særdeles mange ganger de siste 3 årene, og har personlig aldri opplevd å blitt stoppet i tolla hverken på ARN, OSL eller TOS (eller TRD, BGO, BOO - som også har direkteruter til ARN). Jeg har reist både med "mistenkelig lite håndbaggasje" og mye baggasje.

Det blir flyget>terminalen>connecting Norway>inland så ska inte vara en ny säkerhetskontroll

Men må man vente i connecting norway-greia selv med håndbaggasje? Nå er jeg veldig glad jeg skal reise direkte Stockholm-Tromsø til jul....
 

Myggan

Medlem
Efter vad jag förstått, så ska man inte behöva vänta med bara handbagasje. Utan man går igenom tullfiltret vid connecting Norway istället för det nere vid ankomst.
 

olo

Medlem
Jag ser framemot att få det här på plats. Inte bara för övergången utland-inlands utan även för att komma åt avgångshallen i väntan på tåganslutningar.

OT-kommentar:
Sen håller jag med om att tullkontrollen är hård. Även om jag tycker att tullen i Halden är mest extrem. Jag inte åkt tåg en enda gång utan att tulltjänstemannen har förhört alla på hela tåget. Att jag kanske inte är sugen på att högt och berett berätta för alla ombord på tåget var jag skall, till vilken kund och hur ofta jag åker dit, har nog inte slagit de norska myndigheterna.
Med bil är det oftast lungt, fast sent på kvällen (efter 22) kan det vara lurigt. Kommer du efter en lastbil och efter en personbil från östeuropa, då är det bara att vänta snällt på att de är klara med dessa. Rekordet är 15 min, sen frågade jag om jag inte kunde få köra förbi en annan väg. Det gick efter lite diskussion bra.
 

Valley

Medlem
Jag bor i Norge permanent sedan snar fyra år tillbaka och värre tull har jag aldrig sett till maka. På ren och skär svenska är dom som hökar, ja hyenor när du ankommer utrikes till Gardemoen. Varför det tagit sån tid för Norge att införa detta är för att dom ska ha kontroll, ja dom ska ha världens kontroll på allt du tar in. Dom ska veta vad för storlek du har på dina strumpor.

Har flygit Stockholm-Tromsö (direktflyg) 4 ggr och varje gång, precis varje gång i Tromsö har jag blivit stoppad i tullen. På Gardemoen med ankomst från Arlanda som jag flygit en 15-20 ggr de senaste 4 åren har jag också blivit stoppad varje gång. Jag är en reko kille. Knarkar inte eller ser suspekt ut ändå blir jag stoppad.

Kommer jag från Oslo till Arlanda och går genom tullen, inte en människa där, trevliga som tusan de gånger jag mött personal där. I Oslo, ojoj. Kommer du från Turkiet och har med dig två liter sprit, ajabaja dumma dig då får du betala. Men kommer du till Sverige från Turkiet och har två liter sprit, äh det är inga problem. Norge är så fruktansvärt hårda vid gränsen, om det beror på priserna för tobak och alkohol vet jag inte men serviceinriktade är då inte tullpersonalen. Hyser agg mot alla som går igenom tullen.

Kom från Turkiet här och de stoppade varannan som gick igenom tullen. Aldrig hänt i Stockholm. När charter landar på Oslo så bemannar de upp som tusan i Oslo. De förvånar mig inte för fem öre att den här "connecting norge" inte fungerar.

Intressant detta hur man upplever saker och ting.
Själv har jag aldrig haft några som helst problem med tullen på Gardermoen. Knappt de varit synliga. Står någon på plats, som nu i torsdags, hälsar jag på dem och får ett vänligt svar tillbaka. Då hade jag dessutom taxfree-påsar från 2 olika flygplatser klart synliga utan att de bekymrade sig.
Vid landgränserna däremot. Där har jag åkt igenom en 10-12 kontroller detta år. Varav man en gång velat titta lite närmare i bilen.
Annars så har man hos norska tullverket samma inställning som den svenska. Förutom det att vår lagstiftning ser lite annorlunda ut när det gäller införsel från EU-land, så bryr man sig inte nämnvärt om någon har någon liter kröken för mycket med sig. Är annat man letar efter.
 

Myggan

Medlem
Läste lite ny information om connecting Norway idag. Från mitten av december (vet inte exakt datum) så ska den gälla för

1. Alla hos SK och DY som reser med bara handbagasje, oavsett från vart
2. DY: från Milano, Geneve, München och Stockholm
SK: från München och Stockholm
WF: från Göteborg

Sen står det att målet är att öppna det för alla fårn 15 juni 2016
 
  • Gilla
Reactions: olo
Uppdatering om Connecting Norway, ledsen @Stefan62 och @Aurora men blev inget test idag. Fick meddelande om att min flight var med i projektet och att det var att följa skyltarna. Utanför planet stod en grön skylt men sedan ingenting... Pga sen ankomst blev det att springa vanliga vägen men med stängd fast-track. Magkänslan säger dock att jag gick fel och missade något...
 
Toppen