Cockpitbesök

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Sinatra, 3 Juni 2013.

1. Sinatra

Sinatra Medlem

Hej,

tänkte att det nu var dags att bli medlem efter att ha läst denna sida ett par månader. En händelse som inträffade på min senaste resa fick mig att fråga er lite.

Som en Air France-fantast var jag på väg till AF-KLM:s årsstämma i Paris och morgonplanet. Satt vid exit på A321 och pratade lite med flygvärdinnan. Efter att ha förstått att jag var väldigt intresserad av Air France kom hon senare fram under flighten och frågade om jag ville komma in i cockpit. Jag blev förvånad men sa naturligtvis JA! Väl där berättade piloterna om dagens flygning och visade hela rutten på deras "Pilotpad". Jag tackade för det trevliga mottagndet och gick sedan tillbaka till min plats. Vid inflygningen kom sedan pursern och uttryckte samma sak som hennes kollega hade gjort tidigare men frågade nu om jag ville sitta med vid landning! Självklart ville jag det så jag gick tillbaka in i nosen. En oförglömlig flight trots att den var så kort.

Det jag tänkte fråga Er är om det här är vanligt? Jag vet att personer som känner piloten eller besättning kan få sitta med i cockpit men förekommer det ofta att detta händer?

// Air France

7 personer gillar detta.
  2. Mickey

Mickey Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Det tillhör nog inte vanligheterna att vanliga passagerare får åka med i cockpit, men det kan ju också ha att göra med att dem flesta inte ens tänker tanken om att fråga om en sån sak. Under året har jag fått åka jump seat 6 ggr hos SAS och endast fått ett nej 2 ggr då jag frågat. Om jag haft tur eller inte vet jag inte, men det är i alla fall inte omöjligt om man försöker.

3. charlesswe

charlesswe Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag var med på sådant några månader sedan på MEL-SIN i SQ F på en 777-300. Fick komma in fast inte ta bilder, piloten berättade de kan få problem om bilderna hamnar på nätet...

4. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Detta är något jag älskade som "barn" innan 9/11. Efter det har det inte blivit några besök. Frågade på min resa ICN-FRA med OZ i F men det blev nej, kanske berodde på intaget av champagne i och för sig :p
    Frågade även på sista flighten hem till Stockholm på samma resa men det blev nej då också hos SK.

5. gusten

gusten Medlem

Det är väldigt ovanligt i dessa tider om det inte finns speciella kontakter och omständigheter. Säkerhetstänket är ju lite annorlunda sedan sisådär 10 år. Jag har rest massor över pölen (Atlanten) med mina barn när de var små och de fick alltid komma in in cockpit och titta - och då hakade ju förstås Pappa på.

Välkomme till BC.se Air France. Får jag fråga vad som föranleder din fascination med just detta bolag?

6. Sinatra

Sinatra Medlem

Tack för alla svar och era erfarenheter!

Som svar på din fråga Gusten:
    Jag är en sann frankofil och tycker mig alltid få uppleva det lilla oväntade i positiv bemärkning när jag flyget med bolaget. Dessutom har mitt intresse fortsatt att öka när jag blev aktieägare som ger mycket insyn i företaget.

3 personer gillar detta.
  7. Nu för tiden är det ovanligt, men förr i tiden var det annorlunda. När jag som barn flög som unaccompanied minor hörde cockpit besök till vardagen, inklusive landning. Vid fyra års ålder flög jag AMS-WAW i cockpit hela vägen. Min pappa satt i jump satt, jag fick sitta i hans knä. Planet var fullbokat.

På nittiotalet flög jag regelbundet i cockpit på inrikesflygningar i Sydafrika eftersom jag råkade känna en av flygbolagets piloter, som liksom jag var holländare. Var han själv inte ombord så räckte det att jag nämde hans namn.

Johan

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!