"Cockpit är ingen plats för en kvinna"

Diskussion i 'Övrigt' startad av taxvalp, 5 Mars 2014.

1. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Budskapet i rubriken fick en kvinnlig pilot på Westjet Airlines efter en inrikesflygning i Kanada, som ju annars är ett civiliserat land. Se mer på WestJet Airlines: Female pilot Carey Steacy stunned by sexist note | Metro News

Med dagens blandade kabinbesättningar av olika nationaliteter och kön måste det vara oerhört svårt för inskränkta personer att befinna sig på flygplan. Det var länge sedan jag hörde gubbar skrocka i kabinen när de noterade att pilot eller styrman är kvinna. Brukar ni andra se reaktioner hos medpassagerarna när det framkommer att den som styr planet inte är man?

2. Aurora

Aurora Medlem

Reaksjon? Jeg pleier å glise bredt og tenke "hurra, så kult!". Teller det? :)

3. Alx

Alx Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har tack och lov aldrig hört något så urbota korkat ombord. Skulle jag höra det skulle jag antagligen inte kunna låta bli att ge svar på tal. Jag hoppas innerligt att den mannen är och förblir singel. Det finns inte mycket i världen som är mer korkat än just diskriminering oavsett det rör sig om kön, sexuell läggning, ålder eller hudfärg.

21 personer gillar detta.
  4. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sitter i mobilen men jag måste:
    Gilla!!

1 person likes this.
  5. marbe166

marbe166 Medlem

Tyvärr är det fortfarande så ovanligt att åtminstone jag fortfarande noterar när jag flyger med en kvinnlig kapten. Sist jag flög med kvinnlig kapten hade inte pursern 100% koll heller, för i hennes välkomstutrop, som skedde precis efter kaptenens, sade hon "On behalf of Captain [name] and his crew I'd like to welcome you onboard..." Vid avstigningen påtalade jag detta med de båda (med glimten i ögat förstås), och de skrattade och berättade att det är bara 5% kvinnliga kaptener på KLM Cityhopper.

6. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oavsett om man är man eller kvinna så har båda genomgått exakt samma utbildning och tester, så varför skulle en kvinna inte passa i en cockpit..?

2 personer gillar detta.
  7. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Åkte i förrgår med Trans Maldivians sjöflyg till Malé - firstofficer var Maria (troligen från något land i Europa). Kapten (i vänstra sätet) var maldivier och spakade maskinen barfota (!) - det var en utmärkt flygning på 25 minuter med en del sevärda atoller längs vägen.

Förra årets tripp från Boston till CDG med kvinnlig kapten på AF.

3 personer gillar detta.
  8. vicce

vicce Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Annorlunda med en barfota kapten, haha. Flög han i hawaii skjorta också? ;)

9. NotRyan

NotRyan Medlem

Det var det bästa jag läst idag, helt enig med dig....

1 person likes this.
  10. rvarttinen

rvarttinen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, de båda och extra crew längst bak (sköter förtöjning och lastning/lossning) hade alla vit uniformsskjorta, kortärmad, och mörkblå shorts. På det hela lika propra som vilken besättning som helst ...

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!