Senaste nytt

Club Carlson Gold Elite genom aktieköp

henrik l

Medlem
Men du får tänka på vilken sida det står på. Det står på sidan för ""benefits för aktieägare" dvs programmet för dessa.
Man måste skilja på Äpplen och Päron..

Sant, vi får väl koppla in vår blivande jurist (sorry har glömt nicket) som vi har här när det gäller tolkning av vad "programet" står för. Jag och seat56f kopplade "programmet" till CC's regler och du till regler för aktieägarna. Kan vara som du säger med tanke på var det står. Något att gräva vidare i:)
 

henrik l

Medlem
Vänner, har just gjort en insats för att försöka skingra dimman. Jag drog iväg följande mail till investor relations (skrev på svenska,, eftersom jag använde länken på den svenska sidan):

"Jag har en fråga angående förmånen Club Carlson Gold Elite för aktieägare som innehar mer än 200 aktier. Gäller denna under ett år och att man sedan måste återkvalificera sig enligt Club Carlson’s regler för Gold Elite. Eller återkvalificerar man sig så länge man innehar minst 200 aktier?"

Återkommer när jag får svar.
 

Ubbe

Medlem
Jag skulle faktiskt chansa på att ett CC-konto bara kan bli uppgraderat pga aktieköp en gång, och återkvalificering sker enligt vanliga regler.

Kanske är det bara jag som är pessimist, jag äger redan 200+ aktier och jag blir väldigt glad om det är så att det ger mig fortsatt guld även efter kommande förnyelsedatum...
HeHe Pessimist eller inte men det är aktieägarstämman som bestämmer. Jag känner inte till någon aktieägarstämma som har röstat bort billiga förmåner för aktieägarna. Gör du? Jag tror inte heller att detta som står på siten är något som stämman godkänt, men det kanske är så att styrelsen har mandat att bestämma över aktieägarnas förmåner, vilket jag betvivlar.. Vilken vald styrelse skulle gå emot aktieägarnas intresse? Än mindre mot minoritetsägarnas intresse. Oklokt rent politiskt.
 

henrik l

Medlem
Vilken vald styrelse skulle gå emot aktieägarnas intresse? Än mindre mot minoritetsägarnas intresse. Oklokt rent politiskt.

Och vi BC.se'are är ju snart en tämligen inflytelserik minoritetsägare med tanke på hur vi bidrar till verksamhetens affärer:cool:
 

seat56f

Medlem
HeHe Pessimist eller inte men det är aktieägarstämman som bestämmer. Jag känner inte till någon aktieägarstämma som har röstat bort billiga förmåner för aktieägarna. Gör du? Jag tror inte heller att detta som står på siten är något som stämman godkänt, men det kanske är så att styrelsen har mandat att bestämma över aktieägarnas förmåner, vilket jag betvivlar.. Vilken vald styrelse skulle gå emot aktieägarnas intresse? Än mindre mot minoritetsägarnas intresse. Oklokt rent politiskt.

Med tanke på att Rezidor är till hälften ägt av Carlson, och iaf 80% av kapitalet kommer från de tio största ägarna, alla institutionella (källa), så är jag skeptisk till att aktieägarförmåner skulle vara något som någon majoritet på bolagsstämman har något vidare starkt intresse i. De utser en styrelse som ska ta beslut för att Rezidor ska generera pengar, och rent operativt sköts driften av VD och tjänstemän efter deras instruktioner.

Lite OT detta, men vi får se när Henrik har fått svar! Igen; jag är glad om jag har fel.
 

henrik l

Medlem
Vänner, har just gjort en insats för att försöka skingra dimman. Jag drog iväg följande mail till investor relations (skrev på svenska,, eftersom jag använde länken på den svenska sidan):

"Jag har en fråga angående förmånen Club Carlson Gold Elite för aktieägare som innehar mer än 200 aktier. Gäller denna under ett år och att man sedan måste återkvalificera sig enligt Club Carlson’s regler för Gold Elite. Eller återkvalificerar man sig så länge man innehar minst 200 aktier?"

Återkommer när jag får svar.

Fick just följande svar från Ebba på Carlsonrezidor:

Hej,
Efter ett år så kommer man bli nedgraderad från Gold statusen om man inte återkvalificera sig enligt Club Carlson’s regler (detta kan vi inte ändra i systemet). Men är du dock fortfarande aktieägare efter ett år så kan vi ge dig denna status igen för ett år.
Mvh Ebba


Som jag tolkar svaret så verkar det som att man skulle kunna återkvala om man fortfarande är aktieägare, men då måste man antagligen själv tala om det.
 

agehall

Medlem
Jag tror det var ungefär samma sak som jag fick höra när jag statusmatchade EBG->CCG. Skönt att det fungerar så dock.
 

Palazzi

Medlem
Men antar att de vid återkvalningen kontrollerar att din aktieportfölj innehåller minst 200st rezidoraktier, enligt de nya reglerna.
 
Toppen