Senaste nytt

Claim, stora problem med Air Canda - Ersättning?

AABack2ARN

Medlem
Håller med problematiken om att hålla plan i väntan på anslutningen men nu tror jag inte Varadero, Kuba är vare sig en destination med många anslutningar eller en enastående slotproblematik så i detta fall borde Air Canada kunnat använda sig av sunt förnuft. De vet dessutom att flertalet passagerare är turister och att de som bolag tjänar betydligt bättre på att flyga dem själva än att boka runt dem till andra bolag.

Tyvärr inget unikt för Air Canada utan mest ett exempel på att de flesta som har servicekänsla och sunt förnuft tyvärr fått lämna flygbolagen på grund av besparingar.

Håller dessutom med om att "Shit happens" och ha "bra resförsäkringar". Sista punkten håller jag inte nödvändigtvis med om men det underlättar så klart om man är ute efter att kräva pengar av flygbolagen. Att få ett bolag att, i det läget ni var i, boka om till en annan rutt (dessutom om ni hade baggage) kommer i stort sett ingen göra skulle jag vilja påstå. Möjligtvis om ni var super elit inom Air Canadas eget FFP.
 

Fredah

Medlem
IMHO, nej. Om du inte fick USD120 i handen vet jag inte ens om det är lönt att fråga efter dessa - troligen kommer du att få ett presentkort hos Air Canada nu. Men du kan ju alltid försöka.


Jag tror inte det är så enkelt. Jag har en känsla av att det är ganska dyrt att hålla en flight. Annars skulle man ha gjort det.

Om du håller en flight i 10 minuter för 7 pax, så missar du kanske en slottid på destinationen och får vänta 30 minuter på att få en ny. Därmed missar 20 pax sin anslutning... Snöbollseffekten kan snabbt bli ganska stor.

Ett par saker man ska lära sig här:
  1. Shit happens.
  2. Ha bra reseförsäkringar.
  3. Flyg hem med EU-bolag.

Som @AABack2ARN skriver så tror inte jag heller att Varadero är en destination med den typen av problem, jag tror snarare att det handlar om ignorans. De bryr sig helt enkelt inte "det är någon annas problem", att man ens säger att "you will make the flight" när gaten är stängd sedan länge vill jag inte ens kommentera.

Jag håller helt med dig @agehall och ser detta mest som utbildning, i ärlighetens namn så gjorde det inte mig så mycket att bli ombokad (blev ju några fler miles, hehe), övriga i resesällskapet dock inte lika imponerade av detta. Dock så vill man ju helst vara i tid, framförallt när man har en tajt semester.

Om ni har tips på reseförsäkringar/kort att betala med så mottages detta tacksamt, känns som något som är värt att se över.
Vad jag kan förstå så får jag inte en spänn av AMEX, möjligen för TAXI-resan om Air Canada inte betalar den.
Medans ett vanlig SEB bankkort Visa (inte kredit) ger 1000kr per person vid över 9h försening (Maxbelopp).
Man känner ju sig lite lurad när ett vanligt debit kort ger bättre än ett AMEX premium kort som kostar 4 000kr/år.

Håller med problematiken om att hålla plan i väntan på anslutningen men nu tror jag inte Varadero, Kuba är vare sig en destination med många anslutningar eller en enastående slotproblematik så i detta fall borde Air Canada kunnat använda sig av sunt förnuft. De vet dessutom att flertalet passagerare är turister och att de som bolag tjänar betydligt bättre på att flyga dem själva än att boka runt dem till andra bolag.

Tyvärr inget unikt för Air Canada utan mest ett exempel på att de flesta som har servicekänsla och sunt förnuft tyvärr fått lämna flygbolagen på grund av besparingar.

Håller dessutom med om att "Shit happens" och ha "bra resförsäkringar". Sista punkten håller jag inte nödvändigtvis med om men det underlättar så klart om man är ute efter att kräva pengar av flygbolagen. Att få ett bolag att, i det läget ni var i, boka om till en annan rutt (dessutom om ni hade baggage) kommer i stort sett ingen göra skulle jag vilja påstå. Möjligtvis om ni var super elit inom Air Canadas eget FFP.

Jag misstänker att du syftar på hemresan nu?
Av tidigare lärdommar så flyger jag sällan med incheckat bagage om det inte är absolut nödvändigt vilket jag påtalade, annars hade nog inte Pursern ens ringt och kollat om det var möjligt. De verkar inte direkt bry sig om att vi har SAS Diamond & SAS Gold, utan vid varje tillfälle (incheck, lounge, gate) så fick jag visa korten och de tittade konstigt på det precis som de aldrig sett ett sånt kort tidigare, i loungen fick jag tom själv peka på personalens skärm vilket kort det var och vid gaten frågade de en kollega - "Is this vailid for prio-boarding?". Detta trots att jag lagt in korten vid bokning / check-in.
 

mha321

Medlem
Om ni har tips på reseförsäkringar/kort att betala med så mottages detta tacksamt, känns som något som är värt att se över.
Vad jag kan förstå så får jag inte en spänn av AMEX, möjligen för TAXI-resan om Air Canada inte betalar den.
Medans ett vanlig SEB bankkort Visa (inte kredit) ger 1000kr per person vid över 9h försening (Maxbelopp).
Man känner ju sig lite lurad när ett vanligt debit kort ger bättre än ett AMEX premium kort som kostar 4 000kr/år.

Är inte försäkringen på visa kortet en sådan som bara ger ersättning vid försenad *avgång* och inte försenad ankomst och förseningar som uppstår under resan? Så var det åtminstone när jag tittade på den, men det var ett tag sedan så det kan ha ändrats. Men då var det ett schablon-belopp vid försenad avgång och inget alls vid försenad ankomst så länge du kom iväg hemifrån i tid.

Men det är rätt att de flesta försäkringar bara ger ersättningar om du har faktiska kostnader.
 
Toppen