City Airline slutar flyga Göteborg-Helsingfors, vägrar boka om

Diskussion i 'Övriga nordiska flygbolag' startad av Johannes, 1 November 2011.

  1. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Hej!

    Jag är (var) inbokad på morgonturen den 16/11 med CF, nu ringer Resia där turen och säger att de lägger ner turen den 12/11 och JZ inte tar över den... Jaja säger jag boka om med SK-KF via ARN, jag kommer 1.15h sent till HEL och for boka om en del möten, men det får jag leva med... Men nu säger Resia att eftersom CF lägger ner kan jag inte kräva ombokning utan bara full återbetalning, nu blir turen 800 kr dyrare förutom att jag måste via ARN med allt vad det innebär. Är det verkligen rätt att jag "bara" får återbetalning? Då var bara dyra AY kvar på GOT-HEL.... Och ingen morgontur...

    //Johannes
     
  2. flierman

    flierman Medlem

    Ort:
    OSD
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite osäker vad som gäller enligt "passenger rights" på deras hemsida men det verkar förefall korrekt eftersom du meddelats senast 2 veckor innan avresan så verkar de ha rätten på sin sida rent juridiskt:

    http://www.cityairline.se/data/city...ae616484c28be/Passenger_Rights_SVEd110405.pdf

    "Denna kompensation gäller inte om ni underrättas om den inställda flygningen minst två veckor före den tidtabellsenliga avgångstiden"
     
  3. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Du har rätt att bli ombokad. Flygbolagen får hitta på vilka gränser, regler och förmaningar de själva vill men de kan inte undanskriva sig EUs passagerarrättigheter. Antagligen har Resia kontaktat City Airline som sagt till dem att återbetala men då "glömt bort" att du har rätt till ombokning om du föredrar det. Flygbolagen gör så här hela tiden eftersom de räknar med att de flesta inte känner till sina rättigheter och av de som känner till dem är det endast få som orkar bråka om det.

    När ditt flyg har blivit inställt ska flygbolaget erbjuda följande tre val till dig: återbetalning, ombokning eller byte av datum och DU får bestämma vilket du väljer - inte flygbolaget.

    Gränsen på 2 veckor i EU-lagen gäller endast kompensation, i det här fallet är det dock rätten till ombokning du är ute efter och den har ingen tidsgräns (eller annat hinder).

    Ta en titt på länkarna i det här inlägget för lite tips: http://www.businessclass.se/allmaen...judit-tillraecklig-kompensation.html#post6519

    Jag skulle ringa (och/eller skriv så du får skriftligt) Resia och säga att du vill bli ombokad till flyg X via ARN i enlighet med dina EU-rättigheter, finns det direktflyg så säg att du vill ha det. Är de en bra resebyrå tar de kampen med flygbolaget annars får du själv reda ut det med City Airline.

    Det krångliga är att det i lagen inte står huruvida man har rätt att bli ombokad endast till partnerbolag eller ej. Flygbolagen tolkar det som att man kan endast bli ombokad till de partners de vill medan de en del konsumentinstanser menar att man ska bli ombokad till bästa motsvarande avgång - oavsett partner eller ej.

    Fråga gärna och återkom hur det går!
     
    1 person likes this.
  4. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag ser det som om den ekonomiska kompensationen är den man inte får...

    Jag gör ett försök..
     
  5. Johannes

    Johannes Medlem

    Ort:
    Lerum
    Land:
    Sverige Sverige
    CF ser det som OK med bara återbetalning eftersom det är mer än två veckor. Lönlöst att tala med kundtjnsten om detta, skall skriva till deras customer relations imorgon, merkostnaden blev 780 kr och jag har redan bokat alternativet via ARN.
     
  6. agehall

    agehall Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Klart att deras kundtjänst tycker att du ska nöja dig med återbetalning. Men stå på dig. De har fel och du har rätt.
     
  7. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    City verkar gå käpprätt......med nya ägarstrukturen, från att ha varit väldigt omtyckta, lyhörda och service villiga. Verkar man nu lägga ner ett flertal linjer, först leisue (Medelhavet) sedan HEL, TLL, (även RIX som skyways startade i våras)....Trist utveckling för fd. city airline & GOT.
     
    Last edited: 1 November 2011
  8. Adam

    Adam Medlem

    O JZ servicekoncept....Kaffe o kaka på alla linjer, även de på flera timmar, det är ju sjukt!!
     
  9. MarcusC

    MarcusC Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Är det sant.?? GOT-LYS är ju över 2h, då föredrar jag BOB.....Snart försvinner väl access till GOT lounge som EBG och inga SAS poäng....
     
  10. Gnopps

    Gnopps Medlem

    Ort:
    HEL
    Land:
    Finland Finland
    Precis som agehall skriver så är det strunt samma vad deras kundtjänst tycker. Det finns som sagt en tidsgräns på två veckor men endast när det gäller rätten till kompensation. Du har fortfarande rätt till att de tre valmöjligheterna jag skrev ovan.

    Eftersom du nu redan köpt alternativet via Stockholm (jag skulle istället krävt att få direktflyget) skulle jag skicka räkningen till dem och säga att eftersom de inte fullgjorde sin skyldighet att erbjuda de tre alternativen trots att du kontaktade dem direkt, var du tvungen att själv köpa en ombokad resrutt medan det fanns plats kvar. Säg åt dem att de har 14 (eller annan tidsgräns du tycker är rimlig) dagar på sig att föra över pengarna till ditt bankkonto, annars fortsätter du med rättsliga instanser. Här vet jag inte vilket som blir nästa steg; Allmäna reklamationsnämnden, Kronofogden eller Tingsrätten (s.k. förenklat tvistemål/småmål).

    Lagtexten på engelska, svenska. För dig är artikel 5.1 a och artikel 8 av intresse, det är strunt samma NÄR och VARFÖR ditt flyg har blivit inställt, du har alltid rätt till de tre valmöjligheterna avbokning, ombokning, datumbyte.
     
    1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×