Senaste nytt

Cimber Sterling i konkurs

Bryant

Medlem
Trist! Flög med Cimber i torsdags. Inte helt oväntat när Jettime drog sig ut(?) att ta över QI's 737or.
 

Palazzi

Medlem
SAS har hyrt både flygplan och personal från Cimber till en del mindre linjer. Flygningarna har utförts med SAS flygnummer och egentligen inte haft någon annan koppling till Cimber än att de utfört själva flygningen.

Det är alltså inte bara Cimbers egna linjer som drabbas utan även vissa SAS linjer där SAS nu saknar flygplan. Passagerare som köpt biljetter förlorar inte några biljettpengar (eftersom dessa är SAS flygningar) men det blir förstås inställda flygningar.

OK. Då är jag med. Har inte åkt någon av nämnda linjer från CPH, så har troligen missat detta.
Ska sägas att det var säkert 10 år sedan jag flög Sterling också...men ändå trist när ett bolag går i konkurs :(
 
Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.
Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.
SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.
Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.
 

Palazzi

Medlem
Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.
Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.
SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.
Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.

Ja, något samarbete måste SAS ha... Annars finns risken att Finnair, med sitt Flybe-samarbete, kan tar över alla matningar från mindre orter och routa genom HEL....
 
Det där med Sterling verkar vara lite jinxat?...

Hur som haver riktigt tråkigt för personalen och deras familjer. Hoppas SAS/Norgeflyg har mäjlighet att ta up lite av verksamheten då jag fattar det som att det är mycket codeshare med SAS och det finns en efterfrågan.

Jag tror det största problemet ett mindre bolag som dem har är att de kör 4 olika flygplanstyper var av 3 har olika typeratings... svårt att få det att funka på ett billigt sätt... lite samma "problem" sas sitter i. Förstår inte hur sas tänker när de köper nya maskiner faktiskt...
 
Säg inte det. MD-80/87 har en väldigt hägre cargo capacity än CRJ-200(näst intill obefintlig)..så lyckas man bara fylla lasten så skulle MD maskinerna göra sig bättre.
Och fylla lasten är egentligen inte så svårt bara man har ekosystemet på plats för att sälja capacitet...vilket jag vet SAS har.
 

twiggs

Medlem
Innan Cimber flög danska DAT flera mindre linjer åt SAS med ATR 42/72.
Jag hoppas SK & DAT kan återuppta detta sammarbete igen.
SAS kanske kan börja sammarbeta med Golden Air också? Golden Airs SAAB 2000 är helt okej.
Flyga md-80 på CRJ-200 linjer är mycket kostsamt och olönsamt. Däremot att flyga med ATR 42/SAAB 2000 på dessa linjer kan vara betydligt bättre.

MD-80 där man egentligen planerat att flyga med CRJ-200 är säkert ingen lösning, men CRJ-900 kan säkert bli det. CR9:an är betydligt mer lönsam än dess lillasyster!
 
Toppen