Senaste nytt

Cimber Sterling i konkurs

Concorde

Founding Member
Andra gången på 4 år som Sterling konkar...
Med tanke på utsikterna för Europa lär det inte vara slut på kursande flygbolag ännu.
 

Palazzi

Medlem
Det har ju ryktats om det här i några månader nu, så kom inte som en överraskning för mig. De tråkiga är ju att Norwegian får rätt i sin kyliga analys. Det sägs ju att när Norwegian la sina jättebeställningar på nya flyg, så hade de kallt räknat med andra bolags konkurser....
SAS senaste rapport ser ju inte heller lovande ut..:(

Linjerna som lämnas tomma kommer säkert fyllas snabbt av andra bolag. Säg Norwegian & SAS från ARN & CPH.......kanske Flybe från Bromma
 

Palazzi

Medlem
Bornholm lär ju få det lite tufft, flög inte DY en period på Bornholm ?

Undrar om någon kan ta upp trafiken snabbt , måste ändå vara en viss livlina för Bornholms borna.

http://www.bornholms-lufthavn.dk/

Möjligen blir det DAT (Danish Air Transport) som tar över den sträckan från CPH. Vet inte om någon av de stora bolagen kan hålla en sådan rutt vid liv... DY har ju rätt stora plan att fylla. Tror att det behövs mindre plan och högre frekvens istället....
 

Jacob

Medlem
Tittar man på aktuella avgångar från Köpenhamn ser man även ett antal SAS flygningar som är inställda, ganska garanterat sådana som flygs med Cimber flygplan.

Bland annat ser jag Poznan, Lyon, Hamburg och Wroclaw.
 

Palazzi

Medlem
Tittar man på aktuella avgångar från Köpenhamn ser man även ett antal SAS flygningar som är inställda, ganska garanterat sådana som flygs med Cimber flygplan.

Bland annat ser jag Poznan, Lyon, Hamburg och Wroclaw.

Flög Cimber till någon av dessa destinationer? Jag kommer dock inte åt Cimbers hemsida...så kan inte kontrollera...
 

MarcusC

Medlem
Måste ju bli ett avbräck för SAS detta också, då ju CIMBER trafikerat ett antal SK rutter med SK prefix. Kanske SAS kan samarbeta med DAT istället ?!. SAS har ju knappast kapacitet ( & ekonomi ) ta över de tunnare linjerna Cimber flugit med CRJ200....

Edit; Ser ut som en flight till respektive HAM, POZ; WRO och LYS idag skulle opererats av Cimber och dessa 4 är inställda.
Cimber har även flugit vissa SK flighter till MUC,Kaliningrad,TKU med flera...
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
SAS kan säkert samarbeta med DAT....men min erfarenhet är att DAT är i en helt annan prisklass. Biljetterna brukar vara ganska (väldigt) dyra med DAT, iaf till de destinationer jag flugit (kanske flugit till fel destinationer:) ).
 

Palazzi

Medlem
Vi kan ju iaf tippa på att Wideroe tar över de mindre linjerna från OSL...det verkar väl rimligt?
 

Jacob

Medlem
Flög Cimber till någon av dessa destinationer? Jag kommer dock inte åt Cimbers hemsida...så kan inte kontrollera...
SAS har hyrt både flygplan och personal från Cimber till en del mindre linjer. Flygningarna har utförts med SAS flygnummer och egentligen inte haft någon annan koppling till Cimber än att de utfört själva flygningen.

Det är alltså inte bara Cimbers egna linjer som drabbas utan även vissa SAS linjer där SAS nu saknar flygplan. Passagerare som köpt biljetter förlorar inte några biljettpengar (eftersom dessa är SAS flygningar) men det blir förstås inställda flygningar.
 
Toppen