Senaste nytt

Cigarrer

Unicornone

Medlem
Som grabbarna skriver, en förstarunda på Brobergs är en bra biljett in. Hade säkert blivit min väg in också om jag inte kommit till Brobergs i Gbg precis när de stängde en dag för sådär 12 år sen. Körde fort som f-n ner till Malmö och den fina tobaksaffär som ligger vid torget intill Scandic St:Jörgen. Brobergs missade en 9000:- shopping på att inte vilja vara kvar en liten stund till glädje för butiken i Malmö.

Min yngsta dotter kom hem på lov från College igår och hade halva väskan full med gull-gull till pappsen, både cigarrer och pinaler till vår Mosquito Magnet. Inbesparingen på att köpa de grejerna i US är halva hennes biljett!

Nä, nu ska jag ut på altanen och puffa lite granna :p
 
Hittade min senaste Cigar afficionado igår. Ska lusläsa lite. Annars är jag i startgroparna att beställa ny batch ifall det blir någon US GS i år.

...både cigarrer och pinaler till vår Mosquito Magnet. Inbesparingen på att köpa de grejerna i US är halva hennes biljett!
Nä, nu ska jag ut på altanen och puffa lite granna :p

Från den ena till den andra, vilken Mosquito Magnet eller myggdödare är bäst för en tomt på sisådär 500-600kvm? Tänkte bygga en altan om plånboken tillåter men kom på att myggorna dödar ju hela kalaset med kvällsol. :)
 

Unicornone

Medlem
Från den ena till den andra, vilken Mosquito Magnet eller myggdödare är bäst för en tomt på sisådär 500-600kvm? Tänkte bygga en altan om plånboken tillåter men kom på att myggorna dödar ju hela kalaset med kvällsol. :)

Jag köpte Patrioten, den billigaste om man nu kan kalla dem billiga. Det är snarast en formsak om man vill komma från elförsörjningen eller inte. Sedan är det väl ett större myggfilter på de andra två modellerna. Jag tömmer min fälla varje dag och har lärt mig att blåsa rent den bakom allt löstagbart en gång i veckan annars blir den igensatt av mygglik...
Nu är vår tomt på 11000kvm men vi nyttjar väl bara en 3000 av dem som tomt i den bemärkelsen. Har ytteliggare 2500kvm inhägnat till våra hundar och resten är ängsmark.

Min filosofi är att kan jag bara sitta på altanen så är jag nöjd, nu har vår Patriot varit igång i 4 veckor och resultatet börjar märkas. Kan dock var mycket mygg om det blir vindstilla :( men man ska ju dra igång i april/maj för bästa resultat.
 

rob74

Medlem
Annars kan man ju röka bort myggen med cigarren... :p :D
Körde det när vi plockade blåbär i skogarna utanför Piteå för massa år sedan. Minns dock inte om resultatet blev rökta blåbär eller ej... ;)
 

Unicornone

Medlem
Annars kan man ju röka bort myggen med cigarren... :p :D
Körde det när vi plockade blåbär i skogarna utanför Piteå för massa år sedan. Minns dock inte om resultatet blev rökta blåbär eller ej... ;)
Gör det också, fungerar faktiskt kanon för den personliga zonen, finns en del uppsidor med bolmandet;)
 

dap

Medlem
Äsch, det funkar att röka inne om det inte är så ofta. Man får vädra lite extra ett par dar efteråt bara. :)
Av någon anledning tyckte jag dock att det funkade bättre i studentettan än i den nuvarande tvåan.

Och jag föredrar cognac framför whisky till cigarr, alla dar i veckan.

Viktigt är också att ta tid på sig, någon timma kan det lätt ta.
Ett vettigt askfat och en rimligt bra snoppare är praktiska tillbehör.

Sen finns det ju folk som säger att man ska tända cigarren med en sticka i cederträ,
jag är extremt skeptiskt till om jag skulle märka någon skillnad. En vanlig enkel tändare
(så länge det inte är bensin i) skulle funka bra enligt tanten på tobaksaffären här.
 

agehall

Medlem
Cederträ är bara bra för att det brinner väldigt rent. Gaständare är att föredra imho. Helst använder jag någon med lång hals. Värmeljus tycker jag även fungerar bra.
 

agehall

Medlem
Ja, cigarrer ska ju tändas sakta och helst utan att lågan faktiskt tar tag i själva cigarren. Om du håller den en längre stund över en bensintändare får du lätt en bismak som man gärna undviker.
 
Ojdå, agehall, du är för snabb att svara. Har du inget att göra i SFO(eller i Afrika, eller vart du än är just nu ;) )
En riktig njutare tänder väl med en kol från grillen som man tar det med bar hand medans med andra hand flippar viltsteken ;)
Har en Zippo hemma som är rätt kass som en pålitlig tändare måste säga. Men ser så äkta ut när man har det bredvid grillen. Grillen tänds med eltändare medans gästerna beundrar Zippon. :)
 

agehall

Medlem
Jag har hållit mitt föredrag, så jag lyssnar på de andra, som jag redan har hört en gång...

Kol från grillen funkar väl bra att tända med, men det är ju rätt varmt och obehagligt att hålla in cigarren där, så jag kör hellre med andra metoder.

Det jag undrar över nu, är varför ditt inlägg dyker upp efter mina, istället för mittemellan som det gjorde från början.
 
Toppen