Senaste nytt

Choice - Statusmatcher med IHG och Hilton

FFlash

Medlem
Att matcha kunder till programmets högsta nivå är jättedumt. Det devalverar värdet i programmet för de som faktiskt jobbar sig till status.

Hilton var bra, men sista året har jag i princip fått noll uppskattning som Diamond just för att många hotell tycker att det blivit en för vanlig status.

Jag håller med. Jag var riktigt sur på de som fått status "gratis på ett eller annat sätt" I början då när jag började jaga status och gick den hårda vägen. Senare insåg jag att det är bara matcha alltid när det dyker upp möjlighet för alla andra gör det också.

Och nu kom det meil om Platinum, det gick ju supersnabbt. Tackar N Choice!
 

olo

Medlem
Grattis, Nordic Choice går samma väg som Hilton och strösslar ut status. Trist utveckling måste jag säga.
Strössel är ordet! Jag har fått en känsla av det också gör att hotellen tittar mer på "antal nätter på hotellet" än status, för att få recognition. Status ger bara det som är manifesterat som restaurangkupong och kanske en uppgradering.
Kiitos! Jag slängde iväg en förfrågan där jag ville matcha mitt matchade Hilton Diamond mot Nordic Choice Platinum istället för mitt nuvarande matchade Nordic Choice Guld. Får se hur det där går...

Edit: funkar det så behöver jag inte köpa nytt gymkort det närmaste året!
Även om jag är emot att matcha till toppnivå, gjorde även jag ett försök. Med 40 nätter sedan 1 februari är det alldeles för långt kvar till Platinum... Framförallt skulle jag behöva:
Garanterad bokning av rum med bonuspoäng om standardrum finns tillgängliga.
- framförallt om jag nu skall få ännu fler poäng när jag bor hos dem... ;)
 

trekker

Medlem
Att matcha kunder till programmets högsta nivå är jättedumt. Det devalverar värdet i programmet för de som faktiskt jobbar sig till status.

Hilton var bra, men sista året har jag i princip fått noll uppskattning som Diamond just för att många hotell tycker att det blivit en för vanlig status.
Nej jag tycker det är smart av hotellkedjorna, de vet att har du status hos annat hotell så reser du mycket. Sen är det ju jättebra för oss som reser som inte alltid kan hitta ett hotell man har status hos på många orter och därför få perks iallafall. Hilton i Sverige t ex finns det ju inte överdrivet många av.

Om en kille matchar till sig guld hos hilton med sitt club carlson t ex och bokar en natt på hilton så blir det ju en mindre på ett club carlson hotell och tvärtom. Summan av resenärer blir samma med samma antal guldkort utspridda på fler hotell, dvs i slutändan tjänar vi som resenärer mest på detta.
 

taxvalp

Medlem
Match här också, fyllde i det finska formuläret i går kväll och nu står der Platinum när jag loggar in. Dock inget mejl än.

Som @agehall påpekat är det ju tudelad glädje när hotellen strösslar med status, men de lär få några fler nätter från mig framöver tack vare detta och de har ju inga lounger som riskerar att bli överfulla...
 

agehall

Medlem
Nej jag tycker det är smart av hotellkedjorna, de vet att har du status hos annat hotell så reser du mycket. Sen är det ju jättebra för oss som reser som inte alltid kan hitta ett hotell man har status hos på många orter och därför få perks iallafall. Hilton i Sverige t ex finns det ju inte överdrivet många av.

Om en kille matchar till sig guld hos hilton med sitt club carlson t ex och bokar en natt på hilton så blir det ju en mindre på ett club carlson hotell och tvärtom. Summan av resenärer blir samma med samma antal guldkort utspridda på fler hotell, dvs i slutändan tjänar vi som resenärer mest på detta.
Det finns INGEN anledning att matcha folk till högsta status. Matcha till HHonors Gold eller Choice Gold men inte Diamond/Platinum. Den enda effekt det ger är att det blir fler nätter bodda av personer som har hög status och det devalverar programmet för alla.

Jag orkar inte ha den här diskussionen igen, men jag har sett hur HHonors har blivit total skit (och jag tänker be dem dra åt h-vete på riktigt nästa år) efter att de gjort detta. Att ha Diamond hos Hilton betyder ingenting längre och det ger mig noll initiativ att stanna hos dem. Ni får resonera och tycka precis hur ni vill, men jag har sett vad som händer och det är inte bra för någon men det är sämst för oss som varit lojala och faktiskt kastat en hel del pengar på en kedja.
 

Plissken

Medlem
Det finns INGEN anledning att matcha folk till högsta status. Matcha till HHonors Gold eller Choice Gold men inte Diamond/Platinum. Den enda effekt det ger är att det blir fler nätter bodda av personer som har hög status och det devalverar programmet för alla.
Agree. Jag talar i viss mån mot mig själv här, eftersom jag sitter på ett Choice Platinum som jag matchade till mig med ett Elite Hotels Elite-kort. Men konsekvensen blir ju en urholkning. Ta Choice som exempel, Platinum är "garanterad uppgradering". Det kommer att bli jäkligt svårt - för att inte säga omöjligt - att hålla när det väller in allt fler gäster med matchade Platinum. Till slut blir man ju tvungen att ändra till "uppgradering i mån av plats", och då försämras en riktigt schysst förmån för alla Platinum, men framför allt de som på riktigt slitit ihop till kortet med 60+ nätter per år. Det gagnar ingen i längden. Mitt Elite-kort har jag för att jag varit lojal mot kedjan flera år. Vad jag vet matchar inte Elite högsta nivån, men skulle Elite börja göra det i en sådan omfattning som Choice, så skulle jag bli rätt sur om mina Elite-förmåner på sikt skulle urholkas.
 
Last edited:

olo

Medlem
Det finns INGEN anledning att matcha folk till högsta status. Matcha till HHonors Gold eller Choice Gold men inte Diamond/Platinum. Den enda effekt det ger är att det blir fler nätter bodda av personer som har hög status och det devalverar programmet för alla.

Jag orkar inte ha den här diskussionen igen, men jag har sett hur HHonors har blivit total skit (och jag tänker be dem dra åt h-vete på riktigt nästa år) efter att de gjort detta. Att ha Diamond hos Hilton betyder ingenting längre och det ger mig noll initiativ att stanna hos dem. Ni får resonera och tycka precis hur ni vill, men jag har sett vad som händer och det är inte bra för någon men det är sämst för oss som varit lojala och faktiskt kastat en hel del pengar på en kedja.
Så rätt!
Jag tycker programmen borde komplettera status/år med med förmåner baserat på "Life time"-nights. Det gynnar oss som bott länge på en kedja.
a Choice som exempel, Platinum är "garanterad uppgradering". Det kommer att bli jäkligt svårt - för att inte säga omöjligt - att hålla när det väller in allt fler gäster med matchade Platinum.
Nu är ju det fina med Nordic Choice att de alltid ger uppgradering, så jag vet inte om det kommer att försvinna. Har blivit nekad uppgradering 2 gånger de senaste 4 åren som guld. Båda gångerna på slutsålda hotell, men oftast har jag fått uppgradering trots att jag stått på väntelista - där de bokat in mig på ett bättre rum än jag blivit debiterad för.

Det bästa uppgraderingarna kräver allt som oftast redan många nätter på aktuellt hotell.
 
Toppen