Senaste nytt

Choice - Statusmatcher med andra (nordiska) hotellkedjor till 30 Juni

trekker

Medlem
Låter väldigt konstigt om du bokad via deras sida och inte förhandsbetala.

Står så här under dina förmåner på silver.

"Kostnadsfri avbokning fram till kl. 21.00 på bokningar som gjorts genom Nordic Choice Hotels. Gäller inte förhandsbetalning"
Problemet var att det var något fel på deras site så det inte gick att avboka, kundtjänst svarade intre trots att jag försökte i en timme, hotellet ifråga svarade men sa vänta innsn jag hann säga något och la av luren och efter en halvtimme så gav jag upp och ringde igen varpå proceduren upprepades. Till slut kom jag fram till kundtjänst i sverige eftet 20 minuters väntande. Jag hade avbokningsbar icke förbetald biljett.
 

intuition

Medlem
... Ni kommer att märka att hotellen behandlar Golds olika. Det går inte bara att stövla in som nymatchad medlem och kräva sin rätt och vifta med kortet - Choice har riktigt bra koll på vem som faktiskt bott hos dem tidigare och vem som förtjänar uppgraderingar. Med det sagt - grattis till alla er som lyckats.
Jag tyckte som sagt detta uttalande var intressant. Så jag frågade en av mina medarbetare som tidigare jobbat för Choice. Hon sa att de alltid gick på status och att man alltid gjorde sitt bästa för både Platinum och Guld medlemmar.
Hon sa också att Visst, man kan se antalet stays om man går in i systemet under detaljer, men det är inget som man regelmässigt gjorde. Stammisar kände man igen på namn & utseende dvs inte heller något man gick in i systemet för att kolla upp i förväg för att "se vem som förtjänade en uppgradering". Hon jobbade mycket med just rumsplaneringen ute på ett hotell och säger att de alltid försökte ge det bästa tillgängliga rummet så fort de såg en Guld eller Platinum kund. Det fanns ingen tid att sitta och kolla detaljer på enskilda kundprofiler för att sortera. Däremot stammisar som tex önskade ett specifikt rumsnummer fick företräde.

Nu var det några år sedan hon jobbade där, så det har kanske ändrats.
 

DanielKif

Medlem
Tips: När ni fått status från Silver och uppåt och den har slagit igenom även på Herz från Gold till President - gå då in i er profil på Hertz och byt CDP-koden till 597102 så att ni får Choice Guld/Platimum-priser. Jag gjorde det och bokade sedan om en hyra vilket gav ca €20 lägre pris för en weekend.
Får man fortf poäng till eurobonus då?

Edit: Ger Choice CDP bättre rabatt än EuroBonus Gold CDP 824824?
 
Last edited:

joemume

Medlem
Jag tyckte som sagt detta uttalande var intressant. Så jag frågade en av mina medarbetare som tidigare jobbat för Choice. Hon sa att de alltid gick på status och att man alltid gjorde sitt bästa för både Platinum och Guld medlemmar.
Hon sa också att Visst, man kan se antalet stays om man går in i systemet under detaljer, men det är inget som man regelmässigt gjorde. Stammisar kände man igen på namn & utseende dvs inte heller något man gick in i systemet för att kolla upp i förväg för att "se vem som förtjänade en uppgradering". Hon jobbade mycket med just rumsplaneringen ute på ett hotell och säger att de alltid försökte ge det bästa tillgängliga rummet så fort de såg en Guld eller Platinum kund. Det fanns ingen tid att sitta och kolla detaljer på enskilda kundprofiler för att sortera. Däremot stammisar som tex önskade ett specifikt rumsnummer fick företräde.

Nu var det några år sedan hon jobbade där, så det har kanske ändrats.
Japp, det är så det är. När man bor så ofta på hotell som det trots allt blir så blir man stamgäst på fler än ett hotell.
Om man bor 15+ nätter per år på säg 3 Clarionhotell vardera så minns de vem man är och du får ofta en bra relation med deras guest relationsavdelning.
Det var det jag menade och de har verkligen järnkoll på stamgästerna. Så det stämmer precis med mina erfarenheter.
 
  • Gilla
Reactions: olo

intuition

Medlem
Jag fick också mitt kort mycket snabbt vilket ger ett seriöst intryck.

Tyvärr försvann det intrycket helt efter första vistelsen. Vid incheckning säger damen att jag "inte finns". Jo, hon är snäll och trevlig och säger att mitt kort är inlagt på bokningen, men att det inte finns någon kund med det numret.
- Hjälper det om du får kortet, säger jag.
Jo, hon prövar det också men kan inte får någon träff i systemet.
- Var har du fått kortet från, frågar hon.
Vad svarar man på det? Tror hon jag har bränt det själv?!

- Det måste ju in annars får du inte dina poäng, säger hon. Men det går inte och hon slutför inchecknigen i alla fall.
Jag får min rabattkupong till restaurangen och en kvällstidning som guldförmån men ingen annan behandling. Jag får inga fribiljetter till Gröna Lund som var utlovat vid bokningen.

Hotellet och rummet är som ett ordinärt Scandic, inget att betala premium pris för.
Städningen är dålig. Frukosten är omfattande men personalen hinner varken duka av borden eller ställa fram mer mat. Juicen måste man beställa via en ipad. Ser coolt ut, smakar äckligt.

Nu är detta ju mitt första Nordic Choice besök och det kan ju vara "otur", men om syftet med status-matchen var att övertyga mig om att spendera 30 nätter om året på Nordic choice istället för en annan kedja så misslyckades de kapitalt.
 

intuition

Medlem
En uppföljning:
Pratade med en annan i personalen och fick en förklaring. Tydligen är det resp. hotells ansvar att lägga upp ett kundkort för nya medlemmar (trots att man alltså registrerat sig fullt ut på hemsidan). Detta görs vid första vistelsen. Problemet är då att ett guldkort som är matchat är en ny kund fast det ser ju inte ut så för personalen. Det hamnar alltså lite utanför rutinerna och det verkar inte finnas något direkt stöd i deras system för att hantera detta. Eller som hon sa, "Jag vet ett sätt att lura den... Jajjamän, där fick jag igenom det"...
Personen (som verkade vara en arbetsledare) förstod vad en matchning var, så det kan vara ett tips till andra som blivit matchade om ni hamnar i samma situation - berätta att ni är nya medlemmar trots att ni har status.

Fribiljetterna till Gröna Lund kände inte heller arbetsledaren till, men efter ett kontroll-samtal till "HQ" fick de grönt ljus även för detta. Lite besynnerligt att göra en promo på hemsidan som gäller ett fåtal hotell och inte informera personalen om det.

Allt som allt, personalen är välvilligt inställd till status medlemmar och försöker verkligen göra sitt bästa. Sedan verkar det vara en del krångel med system och annat som lägger krokben.
 
Toppen