Senaste nytt

Chicago och vidare till Las Vegas

Joshua

Medlem
Allright, grymt tacksam för svaren !

7214sek landar alltså resan i eco för mig mellan ORD - LAS t/r. (separat biljett) (vi är två personer)

Då är frågan om det är värt 50 000 EB poäng extra för att lägga till detta på nuvarande bokning?

Sedan då kan jag väl även boka 15:10 kärran ORD-LAS och hoppas det går bra med transfertiden då de annars bokar om oss "automatiskt och gratis" istället för att sitta och vänta samt allt som kan störa vår C flygning med SAS varav jag sitter och är orolig för transfern...

Ursäkta alla frågor men nu när flickan/sambon/mamman till mina barn skall med så vill jag att allt skall vara så smidigt som möjligt så hon ser att alla mina timmar ifrån hemmet ger henne något samt att jag normalt ej reser till USA i tjänsten!
 

Joshua

Medlem
Samt ännu en fråga...

Om vi tar UA566 LAS-ORD och då landar 14:20 på O´hare, flighten bokad är till CPH-ARN (den enda som fanns) och avgår 22:05

Hinner vi "in" till Chicago och göra något vettigt då, lite sightseeing samt ev. middag?
(förmodar att vi kan checka in väskorna redan då...)
 

Najk

Medlem
Ni hinner in kanske 2-3h i stan, det är ca 30km. taxin tar ca 40min och kostar $45 enkel.
Det ska finnas tåg med men det har jag aldrig testat.
 

Senator

Moderator
Joshua, ja vill börja med att säga att jag gillar hur du tänker gällande din sambo. Det är ofta någon som sitter hemma och väntar/tar hand om barn medan road warriors är ute, så det omtänksamt av dig att fokusera på henne. Eftersom jag inte känner henne och dig, så måste du själv bedöma vart balansen går mellan stress och njuta.

Sedan skulle jag varmt rekommendera dig att nästa gång vara lite tydligare och ge oss alla detaljer på en gång. Vi är alla mån att hjälpa varandra, men det finns en alternativkostnad av tid som kan läggas mer produktivt. Vi är som en bra IT Support Organisation, där det första kundparameter som styr kundnöjdhet är "First Time Fix" (FTF). För att ha hög FTF behöver supportteknikern veta alla detaljer på en gång. i ditt fall skulle jag ha önskat:

Hej, jag tänkte bränna av min SAS 2-for-1 voucher, och har lyckats hitta två platser mellan ARN-ORD. Men vår slutdestination är Las Vegas (LAS). Det jag har fått till så långt är:
dd.mm.åååå ARN-ORD SK945
dd.mm.åååå ORD-CPH SK944
dd.mm.åååå CPH-ARN SK1422

Det jag undrar på är hur vi bäst tar oss till LAS från ORD. Jag har följande alternativ:
A.
B.
C.
D
.

Nu som jag vet att du skall åka hem via CPH med SK944 skulle jag inte rekommendera UA566, men alternativt:
Dagen innan för en full dag i Chicago
UA640 som avgår 14:45 och landar 20:04

Sedan inser jag nu att SK945 landar 12:20 på ORD, och då är det inga problem som helst att boka UA275 som avgår 15:10. Det kommer gå superbra.

Du undrar på om 50 000 EB poäng är bra deal för 7 000kr (köpa biljetter). Bara du kan bestämma det efter din budget. Jag utgår från att du har kollat att det finns plats på United för datum och flighter? Annars är det jo inget alternativ.
 

AABack2ARN

Medlem
De frågor OP tar upp är mycket relevanta och jag håller med om att det är enklare att svara på frågor om man vet hela bilden.

Mina tankar är däremot att folk måste ta sig en funderare på om det är värt att krångla med separata biljetter och liknande. Jag gör det om jag reser själv och redan INNAN vet hur det fungerar i ett land. När jag reser med min bättre hälft undviker jag det även om det skett.

Men precis som sägs i ett av inläggen: oron över att något kan gå fel kan lätt förta den godaste champagne i C med inte alltför stora förseningar. Själv bokar jag (i de fall jag och frun reser på semester med separata biljetter) minst en natt mellan ankomst/avresa. Och även det har varit på väg att misslyckas. Den försäkring man ändå får genom att betala för genomgångsbiljetter är ganska mycket värt den dag då det verkligen behövs. Snålheten bedrar visheten.

Reser jag helt själv är det en annan sak, men även då gnager oron vid eventuella förseningar varför jag ofta bokar ombokningsbara biljetter.

Till sist kan man ha i åtanke att de flesta inrikesbiljetter i USA kan ändras mot en mindre avgift på avresedagen, men att incheckat baggage kan ställa till det likaså har de inhemska statusresenärerna oftast företräde till de (få) platser som brukar finnas.

@Senator: Ankomsttiden är ändrad en vecka under hösten (troligen då OP ska åka) eftersom det är sommartid i USA men inte i Sverige.

Trots detta lite neggiga svar hoppas jag ni får en jättehärlig resa. Tycker LAS är en häftig stad (i lagom mängd).
 

Senator

Moderator
Jag tänkte själv på detta med sommar/vintertid när jag skrev inlägget men eftersom det inte framgår exakt när detta är, kan vi inte bedöma om det påverkar eller inte.
 

Flood

Medlem
Ni hinner in kanske 2-3h i stan, det är ca 30km. taxin tar ca 40min och kostar $45 enkel.
Det ska finnas tåg med men det har jag aldrig testat.

Jag provade tåget när jag satt fast en dag på ORD. Cirka 45 minuter och 5$, funkade bra. Det är fascinerande slummigt genom bostadskvarteren på åtminstone halva sträckan. Riktigt mycket risiga hus som står väldigt nära rälsen. Men det kändes säkert på tåget, så tveka inte för det.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag tänkte själv på detta med sommar/vintertid när jag skrev inlägget men eftersom det inte framgår exakt när detta är, kan vi inte bedöma om det påverkar eller inte.

I något av inläggen står det månadskiftet oktober/november och det är väl då det brukar diffa mellan Europa och USA.
 

Senator

Moderator
I något av inläggen står det månadskiftet oktober/november och det är väl då det brukar diffa mellan Europa och USA.

Det där har varierat kraftigt från två veckors skillnad till samma helg om jag minns rätt. Men jag har varit på en del resor där USA har gått från/till Daylight Savings under min resa så man måste ha koll.

Ledsen, men vem är denna OP du talar om? Original Poster? Glöm inte att vi är på en svensk sajt så om du vill införa nya begrepp använd sedvanlig amerikansk standard och skriv hela begreppet först med förkortning i parentes :)
 
Toppen