Senaste nytt

Chicago och vidare till Las Vegas

FF#1

Medlem
ja detta är månadsskiftet okt/nov som det är tänkt

Förstår jag det hela rätt att det kostar 25000 EB poäng för att resa inom Nordamerika per person i Eco klass? dvs för 50000p till så bör jag kunna boka in ORD-LAS på samma bokning som jag har ARN-ORD-CPH-ARN i dagsläget?

(eller 100 000p för att åka i first/business på United även den sträckan, är det värt det?)

Oftast inte värt att använda poäng inrikes i USA för ekonomi då det kryllar av billiga biljetter.
 

Senator

Moderator
ja detta är månadsskiftet okt/nov som det är tänkt

Förstår jag det hela rätt att det kostar 25000 EB poäng för att resa inom Nordamerika per person i Eco klass? dvs för 50000p till så bör jag kunna boka in ORD-LAS på samma bokning som jag har ARN-ORD-CPH-ARN i dagsläget?

(eller 100 000p för att åka i first/business på United även den sträckan, är det värt det?)

Jag vet inte om jag är dålig på att förklara eller om jag missuppfattar frågan :cool: Men om jag läser SAS tabell korrekt så kostar en resa ARN-ORD med EuroBonus poäng på SAS egna flyg 100 000 poäng som du har betalat nu eller?
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/SAS/anvand-poang/award_chart/

Om du skulle ändra denna resa till ARN-ORD-LAS där ORD-LAS flygs av United eller US Airways så kostar hela resan 110 000 EuroBonus poäng:
http://www.sas.se/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf

Har jag missat något? Det vill säga [i mån av att du a). inte förlorar din plats ARN-ORD-ARN och b.) det finns platser ORD-LAS-ORD] så kostar det dig inkrementala 10 000 poäng att lägga till turen till Las Vegas. OBS! detta gäller inte om du har bokat 2-for-1 vouchern. EuroBonus gurus kan korrigera mig om jag har fel, men det är så jag uppfattar SAS EB funkar.
 

Joshua

Medlem
Först, tack för alla svar!

Där har vi kruxet, voucher. 2-4-1 används för ARN-ORD (2 pax för 100k poäng)

Så boka om hela resan ARN-LAS i C går på totalt 220k poäng (2pax)

Nu blir det totalt 150k poäng om jag väljer att lägga till ORD -LAS i vanlig eco (200k poäng om jag väljer "first" med Amex vouchern...

Att ha allt på samma bokning är något jag värderar då connection time på ORD kan hållas till ett minimum...

Förstår jag det rätt? Dock känner jag mig inte direkt klokare eller rättare sagt att ta ett beslut vad som är "bäst"
 

Senator

Moderator
Först, tack för alla svar!

Där har vi kruxet, voucher. 2-4-1 används för ARN-ORD (2 pax för 100k poäng)

Så boka om hela resan ARN-LAS i C går på totalt 220k poäng (2pax)

Nu blir det totalt 150k poäng om jag väljer att lägga till ORD -LAS i vanlig eco (200k poäng om jag väljer "first" med Amex vouchern...

Att ha allt på samma bokning är något jag värderar då connection time på ORD kan hållas till ett minimum...

Förstår jag det rätt? Dock känner jag mig inte direkt klokare eller rättare sagt att ta ett beslut vad som är "bäst"

Du kan inte använda 2-for-1 till LAS då SAS inte flyger dit. Det är en ganska betydelsefull detalj att din resa är bokat med 2-for-1 vouchern, och det hade varit bra att ha med en sådan detalj när du frågar efter hjälp :) Jag fick helt enkelt inte din ekvation att få upp nämligen, men gissade fram mig till att denna kanske var inkluderat.

Jag hade köpt biljetter med United som passar med MCT + 2t på ORD varje håll. Det löser sig, spring som f.... när ni landar ner till US CBP så går detta bra. Jag har gjort detta otaliga gånger utan problem också när det har varit lite struligt. SAS på ORD är normalt lysande så prata med dom om det blir något strul.

Priser från 1 800kr per pax på ORD-LAS:

UA ORD-LAS.jpg
 

mha321

Medlem
Jag vet inte om jag är dålig på att förklara eller om jag missuppfattar frågan :cool: Men om jag läser SAS tabell korrekt så kostar en resa ARN-ORD med EuroBonus poäng på SAS egna flyg 100 000 poäng som du har betalat nu eller?
http://www.sas.se/eurobonus/tjana-poang/Flygbolag/SAS/anvand-poang/award_chart/

Om du skulle ändra denna resa till ARN-ORD-LAS där ORD-LAS flygs av United eller US Airways så kostar hela resan 110 000 EuroBonus poäng:
http://www.sas.se/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf

Det stämmer, jag bokade precis en sådan anslutning för ett par dagar sedan. Dock fick bokningskillens system upp att det gick från 100k till 150k när jag lade på ett leg på United. Men när han sedan gick vidare och skulle ställa ut biljetten så gick det ner till 110k, som det ska vara. Så lita inte alltid på första beskedet... (Min plan var att boka för 150k och sedan ringa och bråka med någon annan agent - hade ju äntligen hittat C availability på mitt datum till ORD, så jag ville inte vänta med hela bokningen - men först gick den ner till 110k, och sedan gick även skatterna ner med ca 100kr när han väl gick till sista steget)

(Men som senare noterat, har man 2-4-1 så hjälper ju inte det...)
 

Joshua

Medlem
Har fortfarande inte bokat ORD-LAS så är lite i valet o kvalet.

Några ytterligare frågor för en som ej varit på O´hare tidigare.

Spelar det någon roll om jag bokar med AA eller United ORD-LAS sträckan? (ett annat par som betalar för hela resan verkar billigaste alternativet vara AA (dvs de flyger sas till ORD och sedan går det vidare med AA))

Jag antar att de ej kan checka in bagage hela vägen om jag har två bokningar? Måste jag då ut och checka in dessa på O´hare, är det någon skillnad ifrån vart AA eller Untied flyger ifrån (tidsmässigt samt enkelheten)

Tack på förhand

(skall tilläggas att de/vi landar 13:30 på ORD och flyget vidare med AA går 15:00, detta förslag är vad de får när de söker...)
 
Last edited:

Najk

Medlem
Har fortfarande inte bokat ORD-LAS så är lite i valet o kvalet.

Några ytterligare frågor för en som ej varit på O´hare tidigare.

Spelar det någon roll om jag bokar med AA eller United ORD-LAS sträckan? (ett annat par som betalar för hela resan verkar billigaste alternativet vara AA (dvs de flyger sas till ORD och sedan går det vidare med AA))

Jag antar att de ej kan checka in bagage hela vägen om jag har två bokningar? Måste jag då ut och checka in dessa på O´hare, är det någon skillnad ifrån vart AA eller Untied flyger ifrån (tidsmässigt samt enkelheten)

Tack på förhand

(skall tilläggas att de/vi landar 13:30 på ORD och flyget vidare med AA går 15:00, detta förslag är vad de får när de söker...)

Du måste i vilket fall ta ditt bagage genom tullen i USA så det spelar ingen större roll om du checkar i det hela vägen. Du kommer anlända på Terminal 5 sedan tar du tåget till AA terminal 3. Det tar bara ngn minut, där väntar ny security.

Hade jag åkt på separata biljetter hade jag lagt på ngn timme.
Jag åkte själv SAS Arn-ord och vidare med AA för 2v sedan, då flöt allt på snabbt genom både immigration och security men vissa tider kan det bli långa köer. Se även till att checka in online på AA flighten innan du åker, risken är annars att du inte hinner checka in på plats och att dina platser ryker.

Trevlig resa!
 

tourist

Medlem
Spelar det någon roll om jag bokar med AA eller United ORD-LAS sträckan?

Nej, det är nog ingen skillnad, välj efter tidtabell (och/eller preferenser för intjäning)

(skall tilläggas att de/vi landar 13:30 på ORD och flyget vidare med AA går 15:00, detta förslag är vad de får när de söker...)

Jag skulle nog tyvärr inte våga boka det AA-flyget med två separata biljetter. Men visst kommer du gräma dig ifall de med lätthet hinner med sitt plan och du får sitta tre timmar extra på ORD...
 

Senator

Moderator
Jag läste någonstans att US CBP på ORD har öppnat en egen fil för passagerare med anknytningar och handbagage men har inte kunnat bekräfta detta.

Joshua, om du inte är statusmedlem i OneWorld hade jag undvikit American Airlines av följande skäl; eftersom du har denna resa på separat biljett kommer du få betala för din incheckade väska med American Airlines. Jag tror det blir enklare att förklara till United som är allianspartner att du kommer från en SAS affärsklassresa men på två separata biljetter och få dina "affärsklassprivilegier" som t.ex. gratis väska, och United Club access om du inte är EuroBonus Guld.

Ta inte det jag skriver ovan som säkert, men sannolikheten är väsentligt högre med United än med American att du får hjälp med detta. Detta gäller även på hemresan från Las Vegas (bekräftat nu som jag ser att du är EBG)

Så här hade jag gjort:

Behåll bokningen som den är nu
Boka UA942 från ORD-LAS som avgår 17:55
Boka UA566 från LAS-ORD som avgår 09:10 och anländer 14:41 på hemresan

På utresan:
Be SAS på ARN lägga till manuellt bagage hela vägen till LAS
Checka in på United.com för sträckan ORD-LAS innan ni åker från Sverige
När ni har hämtat bagage på ORD T5, tagit genom denna i tullen så går ni till United Transfer Desk precis utanför tullen, visar upp boardingkort från nätet, väskan och be dom länka SAS taggen med ditt boardingkort.
Fråga United snällt om att lägga till "Premium Access" på ditt boardingkort om du inte är EBS/EBG, det underlättar senare (gäller för dig som är EBG)
Ta tåget till T1, gå in genom "Premium Access"
Gå till den nyrenoverade United Club och förklara att du är i transit från en internationell affärsklassresa
"Easy, peasy"

På hemresan:
Checka in hos United i LAS, be dom lägga till manuellt väskan på hela resan till ARN
Checka in online hos SAS, skriv ut boardingkort
När ni landar på ORD T1, ta tåget till T5
Gå till SAS incheckning med taggar och boardingkort
Gå genom T5 säkerhet
Ta en G&T i SAS Loungen

Ni skall till LAS, inte på NASA Mission från Kennedy Space Center i Cape Caneveral :) Ovan rutt/förslag är ekonomisk bra, och tar bort stressmoment.
 
Last edited:
Toppen