Senaste nytt

Chicago 50 år som SAS-destination

Senator

Moderator
Rutten ARN-ORD borde väl också fira ca 20 år? Har för mig denna kom typ 1994 när CPH-LAX försvann? SK943/944 gick på den tiden tidigare har jag för mig men när SK945/946 kom flyttades dessa till senare på kvällen om jag minns rätt. Just SK943/944 har jag varit flest gånger på av alla SAS långsträckor. Men det måste vara nästan 10 år sedan jag senast åkt SK945. Men kanske ca 10 gånger med gamla B767-300ER blev det nog mellan ORD-CPH-ORD på sena 90-talet, och när en ekonomiklass till affärsklass uppgradering kostade 10 000 EB poäng. "Those were the days!" :)
 

AABack2ARN

Medlem
..., och när en ekonomiklass till affärsklass uppgradering kostade 10 000 EB poäng. "Those were the days!" :)

Men stolarna var närmare dagens ekonomi plus än business så värdet var nog inte mer än 10 000 EB poäng. ;)

SAS inträde på ARN-ORD var ett rejält slag mot AA i synnerhet när Airbusarna sattes i trafik
 

Senator

Moderator
Men stolarna var närmare dagens ekonomi plus än business så värdet var nog inte mer än 10 000 EB poäng. ;)

SAS inträde på ARN-ORD var ett rejält slag mot AA i synnerhet när Airbusarna sattes i trafik

Nja, affärsklassen var helt ok. Rad 1 hade dessa Business Sleepers som gick att bokas mot en extra avgift.

Det en knappt 23 årig Senator minns bäst var Remy Martin XO till kaffe och efterrättsvagnen med tårtan :)
Bern, tack... Trodde det var tidigare..
 

AABack2ARN

Medlem
Tror jag bara flög en gång i business på deras 767or i juni 2003 och den upplevelsen var inte enastående ur ett stolsperspektiv. Det borde förvisso varit precis i slutskedet av 767ans liv (och jag hade dessutom upplevt Swiss F för första gången enbart några veckor tidigare vilket kanske skymmer minnet något mer...)

Hade de verkligen business sleeper på 767orna?
 

Senator

Moderator
Tror jag bara flög en gång i business på deras 767or i juni 2003 och den upplevelsen var inte enastående ur ett stolsperspektiv. Det borde förvisso varit precis i slutskedet av 767ans liv (och jag hade dessutom upplevt Swiss F för första gången enbart några veckor tidigare vilket kanske skymmer minnet något mer...)

Hade de verkligen business sleeper på 767orna?

Rad 1 gick att lägga ner så rad 2 inte gick att använda. Det var när SAS var världsledande och innovativt :)

Googla typ SAS Business Sleeper. Finns någon NY Times artikel från 90-talet :)
 

AABack2ARN

Medlem
Gjorde precis det och visst fanns Business Sleeper på 767orna och inledningsvis på Airbusarna också. Åtminstone 2003 var det recliners ombord på alla långdistansplan och skall man tro en artikel från BDC Travel samt SkyTrax var det först 2007 alla plan var utrustade med nya stolarna. Låter sent i mina öron. det skulle innebära att stolarna inte ens är 10 år...

På a.net nämns det även att det var två konfigurationer av 767or, den ena med 66 C-stolar och den andra med 55. Måste ju tagit upp halva planet...

Och vad hittar man när man söker information om detta ämne på internet: Jo följande forum: http://www.99mac.se/forum/t/77886-sas-obegripliga-bokningssystem :rolleyes:

Lite kanske har skett sedan dess (men inte så mycket som man kan önska) eller vad säger du Björnström? ;)
 
Last edited:
Toppen