Senaste nytt

Checka in två olika SAS bokningar samtidigt?

Nystrom

Medlem
Jag vill ju mena att just i fall där man har t.ex. Travel Pass (TP) fyller detta en helt normal och viktig funktion. Säg att du har TP på sträckan Luleå-Stockholm. Då förefaller det galet att behöva betala för benet Luleå-Stockholm om man ska vidare till t.ex. Frankfurt. I sådana lägen vill SAS förenkla för dessa trogna resenärer (och de få andra som nyttjar detta) att kunna slå ihop separata bokningar till en och samma genomgående utan risk. Logiskt.



Ja, det hänger ju på hur detta i praktiken behandlas i systemen. Blir det eller blir det inte en och samma bokning genom sammanslagningen? Det finns ju en del tecken som sagt som tyder på att det faktiskt blir en bokning av det hela när man gör på detta sätt.

Sedan finns det som sagt kanske begränsningar, t.ex. bokningar under Minimum Connection Time m.m. där systemet potentiellt säger No Go. Vem vet, detta är en helt ny värld för mig men en utmärkt grej. Jag gjorde mina bokningar vid separata tillfällen på olika kampanjer så för min del var det perfekt.
Du har helt rätt! Systemet behandlar det som en bokning. Försöker du knyta ihop resor där du underskrider MCT så får du smäll på fingrarna av systemet dvs hopkoppling tillåts ej. Mitt största problem har hittills varit hur systemet stavar efternamnet. Det måste vara exakt lika i resp system. Jag har sett till att ändra från "Nystrom" i TP-systemet till "Nystroem" som jag döps till i alla andra system inklusive SAS egen hemsida!
 

Hachans

Medlem
Snart dags o fara,får man se om detta fungerar :)

Berätta gärna. Efter att ha läst den här tråden så bokade jag ett tillägg på en redan befintlig resa. Ursprungligen skulle jag resa Berlin-Stockholm men fick ärende i Göteborg och eftersom man normalt sett får åka antingen över CPH eller ARN om man ska till Göteborg från Berlin så kollade jag upp vilket flyg man skulle ansluta till i så fall och bokade det separat. Min nya resa blev således TXL-ARN-GOT.
 

Myggan

Medlem
När du länkar ihop bokningar så är det fortfarande 2 separata biljetter, så flygbolagen kan om de vill vägra att boka om gratis och följa biljettreglerna. Det som är viktigt är om det är samma biljettnummer, eftersom det är i själva biljetten kontraktet med flygbolaget ligger.

Har sett folk komma komma in med ett sent flyg, ha samma referensnummer, men olika biljettnummer, och som måste betala för att boka om sig.

Sen så tänker väll SAS att om det är tillräckligt med tid emellan och är SAS hela vägen att de kan boka om, men det är upp till de att avgöra själva, och man har inget krav om det.

Med bagage är det en annan sak, då är det bagagekvittot som gäller, har SAS slått ihop bokningar där så är de skyldiga att fixa bagagen hela vägen, oavsett om det är två olika bokningar eller samma.
 

Hachans

Medlem
När du länkar ihop bokningar så är det fortfarande 2 separata biljetter, så flygbolagen kan om de vill vägra att boka om gratis och följa biljettreglerna. Det som är viktigt är om det är samma biljettnummer, eftersom det är i själva biljetten kontraktet med flygbolaget ligger.

Det var väl ganska otydligt om det ovan?

Får väl se hur det går, jag tar tåget annars men hade helst kommit dit i rimlig tid.
 

Dr. Miles

Expert
När du länkar ihop bokningar så är det fortfarande 2 separata biljetter, så flygbolagen kan om de vill vägra att boka om gratis och följa biljettreglerna. Det som är viktigt är om det är samma biljettnummer, eftersom det är i själva biljetten kontraktet med flygbolaget ligger.
Det är inte helt sant.
Har man flera segment i en bokning, kan det bli flera biljettnummer i en och samma bokning.
T ex 117-1234567890-91 (dvs 117-1234567890 och 117-1234567891)
 

Myggan

Medlem
Det är inte helt sant.
Har man flera segment i en bokning, kan det bli flera biljettnummer i en och samma bokning.
T ex 117-1234567890-91 (dvs 117-1234567890 och 117-1234567891)

Hahaha, satt och funderade när jag skrev om jag skulle ha med det ;-) Men tänkte att det var lite överkurs

Men om det är två biljettnummer med samma flygbolag i följd så räknas det som en biljett, i Amadeus så visas det till och med som du skrev först 117-1234567890-91, på samma linje.

Tänkte mer på att en resebyrå kan ha exempelvis Köpenhamn - Chicago med biljettnummer 117-1234567890 och sen Chicago - Honolulu med biljettnummer 006-1234567890 i samma PNR. Ofta kan det vara billigare, men är första flyget sent så är man inte skyddad vidare.

Eller att man slår samman olika PNR och då är det olika biljettnummer, och man inte är skyddad, men bolagen har oftast som policy att så länge det är det egna flygbolaget hela vägen så fixar de det.
 

Dr. Miles

Expert
Hahaha, satt och funderade när jag skrev om jag skulle ha med det ;-) Men tänkte att det var lite överkurs

Men om det är två biljettnummer med samma flygbolag i följd så räknas det som en biljett, i Amadeus så visas det till och med som du skrev först 117-1234567890-91, på samma linje.
Därför påpekade jag att det som du skrev var inte riktigt sant. Inget med ett biljettnummer att göra.
 

Fixter

Medlem
Har nu checka in på SK009 till ARN samt SK1767 som "adoptera" bokningsnr från SK009 i sitt boarding pass, så det är väl bara skriva ut biljetter på LLA och hoppas det checkas in hela vägen =)
 
Toppen