Jag vill ju mena att just i fall där man har t.ex. Travel Pass (TP) fyller detta en helt normal och viktig funktion. Säg att du har TP på sträckan Luleå-Stockholm. Då förefaller det galet att behöva betala för benet Luleå-Stockholm om man ska vidare till t.ex. Frankfurt. I sådana lägen vill SAS förenkla för dessa trogna resenärer (och de få andra som nyttjar detta) att kunna slå ihop separata bokningar till en och samma genomgående
utan risk. Logiskt.
Att SAS erbjuder fri ombokning frivilligt är en sak men om man har rätt att kräva fri ombokning ifall man missar anslutningsflyget vid bokning av två separata biljetter är en annan sak.
Ja, det hänger ju på hur detta i praktiken behandlas i systemen. Blir det eller blir det inte en och samma bokning genom sammanslagningen? Det finns ju en del tecken som sagt som tyder på att det faktiskt blir en bokning av det hela när man gör på detta sätt.
Sedan finns det som sagt kanske begränsningar, t.ex. bokningar under Minimum Connection Time m.m. där systemet potentiellt säger No Go. Vem vet, detta är en helt ny värld för mig men en utmärkt grej. Jag gjorde mina bokningar vid separata tillfällen på olika kampanjer så för min del var det perfekt.