Senaste nytt

Checka in två olika SAS bokningar samtidigt?

agehall

Medlem
Hur vet du att SAS tar ansvaret? om något skulle hända är det väl fortfarande två olika bokningar?
Ja, just den delen är nog lite vansklig men det funkar oavsett att få bagaget skickat vidare etc om man har två separata bokningar med SAS. Däremot skulle iaf jag säga att man inte har så värst mycket rättigheter ifall man missar sin anslutning pga den första är sen, men SAS kommer troligen att hjälpa en även om det är olika bokningar.
 

Agö

Medlem
Ja, just den delen är nog lite vansklig men det funkar oavsett att få bagaget skickat vidare etc om man har två separata bokningar med SAS. Däremot skulle iaf jag säga att man inte har så värst mycket rättigheter ifall man missar sin anslutning pga den första är sen, men SAS kommer troligen att hjälpa en även om det är olika bokningar.
Frågan är ju om det fortfarande är två bokningar efter att man trollat med detta? Som jag nämnde ovan "adopterade" flight/bokning 2 bokningsreferens för flight/bokning 1. Har det då skett en formell sammanslagning vilket medför att SAS ansvarar för allt, inkl. förseningar osv., som om det vore en och samma bokning från början?
 

agehall

Medlem
Jag har aldrig testat att göra sådär sedan den där funktionen infördes hos SAS, så jag vet inte. Vad säger Checkmytrip.com om din bokning?
 

Dr. Miles

Expert
Frågan är ju om det fortfarande är två bokningar efter att man trollat med detta? Som jag nämnde ovan "adopterade" flight/bokning 2 bokningsreferens för flight/bokning 1. Har det då skett en formell sammanslagning vilket medför att SAS ansvarar för allt, inkl. förseningar osv., som om det vore en och samma bokning från början?
Men ursprungliga kontrakten är fortfarande två (två separata biljetter) väl?
 

Agö

Medlem

Dr. Miles

Expert
Ja givetvis är det så. Men märkligare saker har ju hänt och vi har ju en Pandion i tråden (@Nystrom ) som ju varit en av de som drivit just denna fråga i syfte att förenkla resandet när man t.ex. har SAS Travel Pass.

Checka in två olika SAS bokningar samtidigt? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Att SAS erbjuder fri ombokning frivilligt är en sak men om man har rätt att kräva fri ombokning ifall man missar anslutningsflyget vid bokning av två separata biljetter är en annan sak.
 

Agö

Medlem
Jag vill ju mena att just i fall där man har t.ex. Travel Pass (TP) fyller detta en helt normal och viktig funktion. Säg att du har TP på sträckan Luleå-Stockholm. Då förefaller det galet att behöva betala för benet Luleå-Stockholm om man ska vidare till t.ex. Frankfurt. I sådana lägen vill SAS förenkla för dessa trogna resenärer (och de få andra som nyttjar detta) att kunna slå ihop separata bokningar till en och samma genomgående utan risk. Logiskt.

Att SAS erbjuder fri ombokning frivilligt är en sak men om man har rätt att kräva fri ombokning ifall man missar anslutningsflyget vid bokning av två separata biljetter är en annan sak.

Ja, det hänger ju på hur detta i praktiken behandlas i systemen. Blir det eller blir det inte en och samma bokning genom sammanslagningen? Det finns ju en del tecken som sagt som tyder på att det faktiskt blir en bokning av det hela när man gör på detta sätt.

Sedan finns det som sagt kanske begränsningar, t.ex. bokningar under Minimum Connection Time m.m. där systemet potentiellt säger No Go. Vem vet, detta är en helt ny värld för mig men en utmärkt grej. Jag gjorde mina bokningar vid separata tillfällen på olika kampanjer så för min del var det perfekt.
 

Nystrom

Medlem
Hur vet du att SAS tar ansvaret? om något skulle hända är det väl fortfarande två olika bokningar?
När du har "knutit ihop" bokningarna så har du dem under EN bokningsreferens dvs en sammanhållen bokning eller "genomgående biljett". Med ditt resonemang om att det fortfarande är två bokningar så finns det väl ingen anledning att "knyta ihop" dem, eller hur?
Har tiopotenser av bokningar som jag "knutit ihop" och visst har det "skitit sig" ibland. Men, jag har blivit ombokad och bagaget har hängt med i samtliga fall. Med den empiriska erfarenheten så säger jag att SAS tar sitt ansvar och behandlar det som en genomgående bokning
 
Toppen