Senaste nytt

Checka in ost?

Nemo

Medlem
3 kokta potatisar och en bit stekt biff i en matlåda får du tydligen inte ha med dig!!
Men en prinsesstårta ska vara okej??
Undrar hur man har tänkt, om man nu gjort det överhuvudtaget!
Ännu bättre är att okokt (rå, hel) potatis ("grönsak som ej förädlats") och stekt biff ("köttprodukt som ej ligger i vätska") går bra.
Bäst är att smörgåstårta som innehåller kokt potatis och biff går bra!
 

TreD

Medlem
Ska resa till Liege i Belgien imorgon bitti tillsammans med en styrelse jag är ledamot i.
Vi har bestämt oss för att ingen checkar in bagaget. Vi ska bara vara borta en natt. På så sätt sparar vi tid och ev trassel med försvunna väskor.
Någon i resegänget har bestämt sig för att vi ska ha med svensk hårdost som presenter till diverse personer vi ska träffa.
Nu uppstod frågan om vi måste checka in vanlig hårdost (typ hushållsost) eller ej.

En i styrelsen berättade att han varit tvungen att checka in en roquefortost för ett par år sedan när han flög från Frankrike till Sverige.
Han vet ej om det var av säkerhetsskäl eller pga att roquefortost är en stinkbomb ;)

Spontant säger jag att vi ska kunna ha hårdost i handbagaget. Och så säger även t ex den här länken....

Grundregel: Det som är en del av kulturen i avreselandet funkar vanligen bra. Men försök köra den principen baklänges!
Några egna problemfria exempel:
Diverse ostar inklusive en ruggig tryffelbrie, torkat kött, praliner och Luxemburgeli från ZRH
Tre hela rökta laxsidor eller en 5 kg's låda med färska Kungskrabben från BGO
Sist den mest otroliga (det är ju ändå från FRA) - en korg med 8 kg färsk (tysk) vit sparris i april från FRA

Vakuumpacka din ost och ta med dig kvittot. Det skall inte vara något problem
 

Nemo

Medlem
Gäller det även om det är hårdkokt?

Är det bättre att jag checkar-in ett flak med 30 okokta ägg, än att ta det i handbagaget..?
Om du skalar och skivar ägget samt klassar det som pålägg går det bra (alt lägger in det i en smörgåstårta).
 

In_Sweden

Medlem
Semlor vid avresa från Sverige - inga problem
Semlor vid byte (och ny säkerhetskontroll) i Oslo - problem
Av erfarenhet eller antagande? För semlor är ju också en del av Norsk kultur, om möjligtvis till en mindre del jämfört med sverige.
Sen så är det kanske en 20% chans att säkerhetspersonalen på Gardemoen är svensk också...
 

Nemo

Medlem
Eg
Av erfarenhet eller antagande? För semlor är ju också en del av Norsk kultur, om möjligtvis till en mindre del jämfört med sverige.
Sen så är det kanske en 20% chans att säkerhetspersonalen på Gardemoen är svensk också...
Det är min egen erfarenhet. Norsk äldre kvinna i norska säkerhetskontrollen. Hon var "tvungen" att vrida och vända på den genomskinliga semmelförpackningen lite väl mycket.
 

SNIFF

Medlem
Lite OT:
Om man råkar arbeta på Arlanda (bakom kulisserna) och går genom personalröntgen så kan man alltid vara rolig och lägga sin iPod (!) på matlådan.

Då går maskinen igång på riktigt, då det både finns 'sprängdeg' och en herrans massa sladdar samt en stor "Nu kör vi"-knapp...
 

Kajsan

Medlem
Jag har haft okokta ägg med inom Sverige i handbagage. Något höjda ögonbryn men inte mer. Varför ägg? Stora härliga med dubbla gulor från vår hönsfarmande granne. Kul present för den matnördige.
 
Toppen