Senaste nytt

Chatflights

Status
Stängd för vidare inlägg.

Alexis

Medlem
Just den torde vara gjord på max en minut om man vet att man vill åka sas. Vill man hinna kolla även BA och Norwegian går det upp till ett par.

Men det förutsätter tex att man vet vilka bolag som flyger en viss sträcka. Därför tror jag att för sådana som reser hyfsat mycket är det rätt ointressant för enkla resor.

Däremot om man ska iväg någonstans som kräver ett eller ett par byten skulle det kunna hjälpa mer. Men det tar också längre tid att förklara.

En intressant variant vore att ha en profil där man kan ange sådana villkor. Typ "jag vill flyga sas, villig att betala 10% premie för att välja sas över Ba, 25% premie över Norwegian. Ska det vara byte ska det vara flygplats som har lounge för <lista på kort och program>. Inga flyg före x på morgonen. Absolut inte flygplats Z."

Att dra upp allt sådant vid en bokning tar ju snart lika lång tid som bokningen. Men om det redan fanns i en profil skulle det kunna spara en del tid.
Intressant idé! Vi har brainstormat mycket kring just profiler och preferenser men har ofta fastnat i att ens preferenser skiljer sig vid varje resa. Ena dagen kan Norwegian kännas fullt acceptabel medan det andra dagar, om det t.ex. är viktigt att landa på Heathrow pga ett möte, är helt oacceptabelt med Norwegian. Därför blev det svårt att skapa en meningsfull profil, och vi valde att låta användaren bara skriva sina preferenser i chatten varje gång.

Vad vi däremot undersöker är att bygga en slags AI-motor som kartlägger ens resebeteende. Om det har blivit mer Norwegian i historiska bokningar kan det vara en indikation för operatören att föreslå det först. Om man ofta kör bil till Arlanda kan det vara bra att föreslå ett parkeringsabbonemang (gps-en kan kolla om man kör på E4 eller tågrälsen och Om man parkerar).
 

Alexis

Medlem
Vi säger så här, jag sätter upp en fiktiv tävling (utan pris) med lite kriterier för vad som gäller för en flygresa. Alla på forumet kommer då att kunna delta och komma med sina förslag (det är ett utmärkt sätt att lära sig på själv om inte annat).
Låt det bli en möjlighet för alla att drömma sig bort till ett varmare ställe än att befinna sig i Sverige för tillfället.

Räknar med att kunna posta detta när jag kommer hem senare ikväll.
Ok, och då menar du att vi från Chatflights blir medtävlande? Kul! Annars kanske vi kan stå för ett pris, men jag vill inte vara för reklamig.
 

Alexis

Medlem
Kommer ni att kunna komma med konstruktiva förslag för mileage runs? Tex "jag behöver tjäna XXX poäng till bonusprogram YY innan den 30/ZZ, vilka alternativ är billigast, kräver minst tid eller utesluter interkontinentala flighter"?
Jättebra idé tycker jag, tack! Men det känns som det blir svårt att få det att ingå i baspriset på 99 kr/biljett. Jag kan tänka mig att inkludera det i Chatflights Plus som kostar 99 kr/mån. Tack för smart tips!
 

mha321

Medlem
Intressant idé! Vi har brainstormat mycket kring just profiler och preferenser men har ofta fastnat i att ens preferenser skiljer sig vid varje resa. Ena dagen kan Norwegian kännas fullt acceptabel medan det andra dagar, om det t.ex. är viktigt att landa på Heathrow pga ett möte, är helt oacceptabelt med Norwegian. Därför blev det svårt att skapa en meningsfull profil, och vi valde att låta användaren bara skriva sina preferenser i chatten varje gång.

Det gäller ju att lägga rätt saker i profilen, sådant som inte ändras. Just exemplet ovan är ju enkelt -- säger jag "London" så vill jag ha enligt profilen. Om jag specifikt vill ha gatwick tex, för det är dit jag ska, så skriver jag det och då "vinner" det över vad jag har i profilen. Eller åt andra håll -- om jag normalt inte bryr mig så skriver jag att både norwegian och sas är ok, men specifikt "LHR" som destination om jag har möte i närheten.


Vad vi däremot undersöker är att bygga en slags AI-motor som kartlägger ens resebeteende. Om det har blivit mer Norwegian i historiska bokningar kan det vara en indikation för operatören att föreslå det först. Om man ofta kör bil till Arlanda kan det vara bra att föreslå ett parkeringsabbonemang (gps-en kan kolla om man kör på E4 eller tågrälsen och Om man parkerar).

Går inte det lite rakt emot det du skrev ovan? Om jag faktiskt har ett förutsägbart mönster, så kan det ju skrivas in i profilen. T.ex. att man ofta kör bil till Arlanda.

Men visst kan det säkert tillföra något om den blir riktigt bra. Den absolut stora majoriteten av alla sådana som man stöter på är dock betydligt sämre på att hitta mönster än ett dokumenterat mönster i en profil.
 

Alexis

Medlem
Det gäller ju att lägga rätt saker i profilen, sådant som inte ändras. Just exemplet ovan är ju enkelt -- säger jag "London" så vill jag ha enligt profilen. Om jag specifikt vill ha gatwick tex, för det är dit jag ska, så skriver jag det och då "vinner" det över vad jag har i profilen. Eller åt andra håll -- om jag normalt inte bryr mig så skriver jag att både norwegian och sas är ok, men specifikt "LHR" som destination om jag har möte i närheten.




Går inte det lite rakt emot det du skrev ovan? Om jag faktiskt har ett förutsägbart mönster, så kan det ju skrivas in i profilen. T.ex. att man ofta kör bil till Arlanda.

Men visst kan det säkert tillföra något om den blir riktigt bra. Den absolut stora majoriteten av alla sådana som man stöter på är dock betydligt sämre på att hitta mönster än ett dokumenterat mönster i en profil.
Om jag specifikt vill ha gatwick tex, för det är dit jag ska, så skriver jag det och då "vinner" det över vad jag har i profilen. Intressanta förslag du har. Vi ska ta med oss detta in i vår brainstorm, tack!

Den absolut stora majoriteten av alla sådana som man stöter på är dock betydligt sämre på att hitta mönster än ett dokumenterat mönster i en profil. Jag håller med dig, det mesta man har sett i AI-väg är dåligt, jag tror inte riktigt på AI och bottar faktiskt. Jag tror att tricket är en kombination av en duktiga bokare och en bra AI som jobbar i bakgrunden. Det är bra för en bokare att ha koll på kundens mönster, men det kräver lite fingertoppskänsla att veta när man ska nyttja det. Anledningen till att en AI nästan alltid är dålig (tycker jag) är att den saknar denna empatiska förmåga att förstå när en kund vill ha ett förslag baserat på data och inte. Om jag skriver "Nu är det bråttom, boka in mig på SAS-flyget till Heathrow imorgon kl. 10!" så vill jag INTE få svaret "SAS-flyget kl 10 kostar 3000 kr. men du kan åka klockan 11 med Norwegian för halva priset, vill du det?". Då blir jag bara irriterad. Däremot är det ett utmärkt svar på frågan "Hur ser det ut med flyg till London imorgon kl. 10?". Oavsett, kul att få denna feedback, vi ska ta till oss det!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen