Senaste nytt

Chatflights

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej @Alexis
Vad jag förstår så betalar man resor man bokar med er via er app till er, som sedan ni sedan bokar direkt via flygbolagens hemsidor. Inget konstigt med det.

Låt säga att flygbolaget man skall åka med går i konkurs eller andra typer av tråkigheter. Om man själv har betalat med sitt kort på flygbolagets hemsida så träder ju kortets försäkring in och täcker upp kostnader. När man dock har betalat till er så kommer med största sannolikhet kortbolaget neka ersättning och hänvisa till resebyråns försäkring. Har ni liknande försäkringar för denna typ av situation som andra resebyråer?
 

Alexis

Medlem
Hej @Alexis
Vad jag förstår så betalar man resor man bokar med er via er app till er, som sedan ni sedan bokar direkt via flygbolagens hemsidor. Inget konstigt med det.

Låt säga att flygbolaget man skall åka med går i konkurs eller andra typer av tråkigheter. Om man själv har betalat med sitt kort på flygbolagets hemsida så träder ju kortets försäkring in och täcker upp kostnader. När man dock har betalat till er så kommer med största sannolikhet kortbolaget neka ersättning och hänvisa till resebyråns försäkring. Har ni liknande försäkringar för denna typ av situation som andra resebyråer?
Hej! En mycket bra fråga. Det du skriver stämmer, nästan... I legal mening är vi bara en mellanhand som genomför en bokning på flygbolagets hemsida för din räkning. Även om pengarna först betalas till oss och att vi sen betalar för resan åt dig så har du i laglig mening använt ditt kort för att betala en resa och är då skyddad av försäkringen, oavsett om det står "SAS" eller "Chatflights" på kvittot. Kortbolaget har ju tagit an avgift från dig (eller från oss på Chatflights) och i den avgiften ingår en premie för en reseförsäkring. Så försäkringen gäller. Allmänna reklamationsnämnden har prövat ett liknande fall som man kan läsa om här ARN 2008-5401 | Lagen.nu och skulle ert försäkringsbolag bråka med er om detta så tar Chatflights advokater hand om ärendet åt er.
 

Alexis

Medlem
Det kanske fungerar endast från iOS (iPhone / iPad)?
Från och med lnseringen i november är hela vårt tjänsteutbud tillgängligt via vår app för iphone/ipad, där svarar vi alla dagar, 24/7. Har man inte det så finns en webchatt öppen 07-23 via hensidan, dock med ett något begränsat tjänsteutbud.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen