Senaste nytt

Charterflyg *suck*

Dr. Miles

Expert
Till de flesta spanska öarna kan man åka med IBERIA/Spanair och till och med de har dagliga avgångar, vilket charterflygbolag inte har.

Men till grekiska öarna/Egypten är mycket knepigare. Det inte finns några direktflyg mellan Stockholm och Athens/Cairo (under sommartidtabell finns SAS direktflyg mellan Stockholm-Athens dock). Det betyder att man måste ta 3 flighter i varje riktning vilket gör att hela resan ca 7-9 timmar (+ marktransport). Det känns mer som Mileage Run än semster. :p

I dessa fall skulle jag ändå föredra charterflyg direkt till t ex Hurghada, Rhodes etc.
 

rvarttinen

Medlem
På senare tid har vi åkt, bland annat til Santorini reguljärt. Men, som AHO nämner, det blir en hel dag till resande. Sist åkte vi ARN - CPH- ATH - JTR och retur. Anslutningstiden i CPH var rätt kort, men lite längre i ATH. Har även blivit via MUC och FRA tidigare år.
En tröst är att den lounge som finns i ATH är rätt bra, bland de bättre jag provat i Europa. Access med Priority Pass, om man reser icke business.
 
Last edited:

rvarttinen

Medlem
Det där med att boka reguljärflyg och hotell själv har vi funderat mer på att också börja med efter det här resan men vi har inte mycket erfarenheter av det själva, ....

Detta forum är nog verkligen rätt ställe att få bra svar ... själv har jag ställt några frågor och riktigt bra och intressanta svar, de som frekventerar detta fourm besitter verkligen djupa kunskaper!
 

Homer

Medlem
Till de flesta spanska öarna kan man åka med IBERIA/Spanair och till och med de har dagliga avgångar, vilket charterflygbolag inte har.

Men till grekiska öarna/Egypten är mycket knepigare. Det inte finns några direktflyg mellan Stockholm och Athens/Cairo (under sommartidtabell finns SAS direktflyg mellan Stockholm-Athens dock). Det betyder att man måste ta 3 flighter i varje riktning vilket gör att hela resan ca 7-9 timmar (+ marktransport). Det känns mer som Mileage Run än semster. :p

I dessa fall skulle jag ändå föredra charterflyg direkt till t ex Hurghada, Rhodes etc.

Direkt med IB? finns det något som inte går via MAD eller BCN?
Air Berlin som snart är med i One World har ju ett stort nätverk till turistorter, dessutom en bättre ekonomi klass än SK och IB
 

Dr. Miles

Expert
Direkt med IB? finns det något som inte går via MAD eller BCN?
Air Berlin som snart är med i One World har ju ett stort nätverk till turistorter, dessutom en bättre ekonomi klass än SK och IB

Jag skrev inte att man kan åka DIREKT till öarna, utan man kan åka.

Jag tycker att 1 byte är OK, men inte 2 eller mer.
 

Homer

Medlem
Jag skrev inte att man kan åka DIREKT till öarna, utan man kan åka.

Jag tycker att 1 byte är OK, men inte 2 eller mer.

Eftersom man numera tjänar 100% i ekonomi om man krediterar till ett BA konto tittade jag på det där
och med undantag av Mallorca går det nästan inte alls att åka, i alla inte utan övernattning(ar)
pga avgågnstiderna för flighterna ARN-MAD/MAD-ARN (samma dagligen)


ARN-MAD 14:50 18:55

MAD-ARN 10:10 14:05


Lanzarote
La Palma
Fuerteventura
Menorca
Ibiza
- Kräver övernattning båda vägarna


Teneriffa
- Kräver övernattning på hemresan


Gran Canaria
- Övernattning på hemresan utom Ons och Lö då det går ett flyg 03:15 06:50

La Gomera
El Hierro
- Kräver 2 byten, MAD + Teneriffa eller Gran Canaria


och slutligen
Formentera
- saknar flygplats


Däremot med BA i kombination med IB och 2 byten via både LHR och MAD når man
de flesta ställena samma dag.
Har man skimrande BA kort betyder det 200% i billigaste ekonomi och tillgång till fina lounger
MAD är nästan lika fina som de på LHR
 
Toppen