Senaste nytt

Charterflyg *suck*

SK9269

Medlem
Det var några år sedan jag flög med charterflyg nu så antingen hade jag glömt eller kanske förträngt mina minnen av det sedan senast eller så har lågprisflygets dumheter börjat svepa in allt mer över charterflygen också sedan dess. Nu, nyss hemkommen efter en vecka på Gran Canaria med färska erfarenheter av att ha flugit med Fritidsresors TUIfly så lär det i alla fall dröja ett bra tag innan jag glömmer det igen.

Flyget gick från Malmö Sturups flygplats där det finns åtta gater (se karta) varav de flesta av naturliga skäl står helt tomma en lördag morgon före 07:00 men trots det så har de sina regler. Plats på flygplatsen senast två timmar i förväg vilket egentligen skulle kunna pressas lite genom att man kommer senast en timme innan då de stänger sin incheckning av bagage. Men vi pratar alltså om en mycket liten flygplats som är nästan helt tom en lördag morgon där man måste komma senast 10 minuter i förväg en måndag morgon då det definitivt inte är tomt, eller 15-20 minuter i förväg om man har bagage, om man åker med SAS. Jag har svårt att förstå logiken med att stänga incheckningen av bagage en timme innan avgång.

Checka in via internet i förväg och sen bara lämna bagage i bagage drop som SAS erbjuder kan man såklart glömma. det hade inte bara varit en bra service för passagerarna som då inte måste vara lika tidiga vilket varit av stor betydelse inte minst när flyget går så tidigt som redan 07:00, de borde också kunna dra ner lite på behovet av personal då. Tyvärr verkar det viktigaste skälet till att man inte kan checka in sitt bagage vara att de då inte skulle ha möjlighet att sälja platsbiljetter på flyget för 150 till 400 kr per plats. Det är för sorgligt om det verkligen är så att det här är det huvudsakliga skälet till att man bara kan checka in på flygplatsen i en bemannad disk och senast en timme i förväg. Att vi fick platser vid nödutgången, de dyraste platserna man kan köpa eftersom de ger mest utrymme, trots att vi inte betalat ett dugg för det tyder dessutom på att de lyckats sälja få eller inga platser och lika gärna skulle kunna avskaffa de dumheterna.

Eftersom vi med de regler de har såklart behövde åka hemifrån redan vid halv fyra på morgonen så såg vi fram emot att få frukost på flyget som vi förbeställt och betalat 90 kr för så snart som möjligt efter att flyget lyft vid 07:00. Men det visade sig att det inte kom någon mat förrän 09:00 och då var vi rejält hungriga efter att ha suttit med tomma magar i flera timmar och då blev vi serverade en varm lunch!! Att vi tyckte att det var vansinnigt och att det är märkligt att det skulle behöva dröja två timmar efter start trots att SAS lyckas servera både frukost och sen springa flera gånger och servera kaffe och te på en inrikesflygning som tar 50 minuter hade de inte någon som helst förståelse för.

Jag flyger mycket med SAS, ca. 90 gånger per år som pendlare mellan Malmö och Stockholm, och ger betyg typ 3 till 4 SAS. De har för det mesta bra service med smidiga rutiner för incheckning m.m. men det finns också en hel del som de kunde bli bättre på. I jämförelse med SAS kan det enda rimliga och rättvisa betyget för Fritidsresors TUIfly då bara bli 1. Men med bara ganska små men betydelsefulla ändringar skulle de dock kunna göra sin service betydligt bättre och smidigare. Över huvud taget framstår de på många sätt som väldigt ineffektiva i sina rutiner och service jämfört med SAS. Men tyvärr så är det ju inte så lätt att hitta bättre alternativ om man vill resa en vecka till någon av de typiska semsterdestinationerna, eller? (Men det får bli ämne för en egen diskussionstråd)
 

Jacob

Medlem
Jag vet inte om kul läsning är rätt uttryck, men intressant läsning kanske.

När det gäller bagage har ju charterflygen den egenheten att samtliga passagerare har incheckat bagage, och förmodligen ganska stort och tungt bagage också. Hur många har det på SAS och Malmö Aviation (undantaget storhelger)?
En timme deadline är kanske att ta i för en relativt liten flygplats som Sturup, men med kanske 200 stora väskor att röntga och lasta är det nog bra med lite marginal.

Men i övrigt låter det inte som någon höjdare. Senast jag åkte charterflyg var 1997 och då fick man t.o.m varm mat ombord som ingick i biljettpriset. Saker och ting har hunnit förändras lite.
 

campaigner

Medlem
Hugaligen, jag ska åka exakt det du beskriver - Fritidsresor, Gran Canaria, från Sturup - i Påsk, när svärmor ska fira 70. Då vet man vad man har att vänta... :)
 

SK9269

Medlem
Jag vet inte om kul läsning är rätt uttryck, men intressant läsning kanske.
När det gäller bagage har ju charterflygen den egenheten att samtliga passagerare har incheckat bagage, och förmodligen ganska stort och tungt bagage också. Hur många har det på SAS och Malmö Aviation (undantaget storhelger)?
En timme deadline är kanske att ta i för en relativt liten flygplats som Sturup, men med kanske 200 stora väskor att röntga och lasta är det nog bra med lite marginal.

Men om de gjort som SAS gör, och många andra reguljärflybolag efter vad jag förstår, att de erbjuder online checkin och bagage drop så borde de ju kunna minimera tiden vid disken när mycket av det manuella arbetet med check-in inte behövs längre. På en större flygplats med många flyg parallellt behövs det förstås lite extra marginal, det kan man ju förstå, men när de flyger från en så liten flygplats som Malmö Sturup så borde de utnyttja de möjligheter det ger att pressa tiden till nytta för sina passagerare. Man får ju förutsätta att de ser god service som en naturlig del av sin affärsidé.

Hugaligen, jag ska åka exakt det du beskriver - Fritidsresor, Gran Canaria, från Sturup - i Påsk, när svärmor ska fira 70. Då vet man vad man har att vänta... :)

Då flyger ni nog 07:00 som vi misstänker jag. Här är några tips ...

Ät frukost hemma. Även om magen knorrar med frukost 04:00 på morgonen eller hur tidigt det nu blir så gör det att kroppen kommer igång så att man piggnar till lite. Alternativt ät frukost på Sturup. Jag har inte kollat priserna och utbudet och det blir kö där eftersom många andra vill göra samma sak.

Ladda upp med gott om frukt i handbagaget att äta som ytterligare frukost/tidigt mellanmål på planet så fort de släckt skylten för säkerhetsbältet. Då blir kroppen lite mer mottaglig för varm lunch vid 9-tiden ;) Se till så att ni har ytterligare frukt att fylla på med som ett eller två mellanmål efteråt för det dröjer ett bra tag efter landning innan ni är framme och kan äta lunch.

Vi tog taxi från flygplatsen till hotellet på 25 minuter istället för att åka med Fritidsresors varma charterbuss i 1-2 timmar med "sightseeing" bland alla de hotell där de ska lämpa av turister som inte orkar gå mer än max 30 meter. Det kostade oss drygt 50 Euro och var väl investerade pengar!

Stoppa ner sandaler och kortbyxor i handbagaget och byt om på flygplatsen medan ni väntar på väskorna. Det är skönt att slippa de varma kläderna som behövs hemma så fort som möjligt när ni landat i 25 graders värme. På hemvägen behåller man sen kortbyxor och sandaler så att man kan sitta i det den dryga halvtimme det tar innan det väl soluppvärmda planet får lyfta och byter om först när man kommit till Sturup.

Det här är sånt jag tycker har stor betydelse för att göra resan lite bekvämare.

Men en sån diskussionstråd för såna här tips borde det finnas! Alla de på den här siten som är långt mer proffsflygare än vad jag har borde ha massor med såna här tips att dela med sig av! Starta en sån tråd annars gör jag det själv en dag snart när jag hinner! :)
 
Det dummaste man kan göra är att vara där 2 timmar innan. Köerna är toklånga. Sist vi åkte charter (maj -10) så dök vi upp på Landvetter 1 tim och 5 minuter innan avgång. Bara att gå rätt fram till disken.

Fenomenet att sälja sittplatser på planet i förväg är naturligtvis ett sätt att öka intäkterna på och man gör det genom att oroa passagerare på ett fult sätt. "Tänk om familjen inte får sitta tillsammans..."
 

SK9269

Medlem
Tack!
Vilket hotell bodde ni på och vad tyckte du om det? Verkar som om vi ska bo på Blue Village, Bahia Feliz.

Vi bodde på ett hotell i Playa del Cura som heter Rivera Marina. De hade fint poolområde men om man inte gillar när kraftigt överviktiga (läs feta), ständigt öldrickande turister ligger och blåser cigarettrök på de som ligger i närheten eller vindriktningen så kan det bli problem. Rummen hade lite väl modern design för min smak men de var hyfsade för att vara ett turisthotell och en egen uteplats med utgång till poolen var fint :) Vi hade valt bort all inclusive som vi alltid brukar göra för att kunna välja restauranger som vi själva vill så vi provade aldrig hotellets middagsbuffé men den lasagne de serverade oss till lunch då vi tog lunchen i deras poolbar en av dagarna där var ingen höjdare, milt uttryckt, och det borde göra att åtminstone en av de fyra stjärnor de gett sig själva(?) skrapas bort på alla väggar m.m. där de spritt ut dem.
 

Concorde

Founding Member
Vi bodde på ett hotell i Playa del Cura som heter Rivera Marina. De hade fint poolområde men om man inte gillar när kraftigt överviktiga (läs feta), ständigt öldrickande turister ligger och blåser cigarettrök på de som ligger i närheten eller vindriktningen så kan det bli problem.

Euw! :eek:
 

rvarttinen

Medlem
Tack för ett intressant reportage - bra att få en bild även hur det är att resa med charter, hur det fungerar numera, etc.
Sist vi åkte charter var 1996 til Lissabon, fick varm mat och lite vin. Då försökte de (glömt, kanske förträngt, vad bolaget hette) sälja på oss lotter.
Dock, jag stärks nog i min uppfattning att boka reguljärt flyg och hotell själv.
 

SK9269

Medlem
Ja, sälja lotter försökte de göra också göra *suck*. Man hjälper organisationen BRIS sa de fast jag misstänker att man hjälper vinsten i deras företag minst lika mycket som man hjälper BRIS genom att köpa deras lotter. Vill man hjälpa BRIS är det bättre man sätter in pengarna direkt på deras konto istället.

Det där med att boka reguljärflyg och hotell själv har vi funderat mer på att också börja med efter det här resan men vi har inte mycket erfarenheter av det själva, inte när det gäller att boka till typiska turistorter som t.ex. Gran Canaria, Mallorca och liknande. Till storstäder är det förstås inte så svårt men hur hittar man enklast flyg och hotell till de typiska turistorterna som mest trafikeras av charterbolagen? Fast det kanske inte är så svårt om man bara försöker eller vet hur man ska göra? Jag har funderat på att ställa den frågan i en ny diskussionstråd här någon gång men om någon har några tips runt det här att ta med sig redan nu så tar jag gärna emot dem!

Jag misstänker att det både finns fördelar och nackdelar med att boka själv.

Till nackdelarna, åtminstone när det gäller de typiska turistorterna, misstänker jag hör att utbudet av flyg och hotell är begränsat. Flyg eftersom det kanske inte finns någon kontinuerlig och oavbruten efterfrågan dit som det finns till de orter där det förekommer mycket affärs- och tjänsteresor. Hotell eftersom jag misstänker att hotellen på de typiska turistorterna oftast bokas upp helt av charterbolagen.

Till fördelarna tror jag hör att man kan välja intressantare eller bättre boende om man kan välja helt fritt och kanske komma över bättre restider med flygbolag som inte stänger incheckningen en hel timme i förväg samt att det är färre turister (läs: ovana resenärer) och kanske bättre grannar runt poolen.
 
Toppen