Senaste nytt

Charter "lyx" till Thailand - Blue Comfort & Premium Class

Jag läser på Fritidsresor att man kan uppgradera till Blue Comfort Class och Premium Class:

Blue Comfort Class
I vår Blue Comfort Class på Boeing 767 ingår bättre benutrymme, varm måltid och tillgång till individuell TV-skärm med hörlurar för spel, musik och filmer. TV monitorn är placerad i stolsryggen framför dig. På våra långflygningar med Boeing 767 rekommenderar vi att du väljer Blue Comfort Class eller Premium Class där bättre benutrymme och varm måltid ingår.

Premium Class
I vår Premium Class ingår extra benutrymme, separat incheckning vid utresan, 10 kg extra bagagefrivikt (totalt 30 kg + en golfbag utan kostnad) tillgång till lounge på flygplatsen vid utresan under dag- och kvällstid, trerätters måltider där du vid huvudmålet väljer mellan två olika varmrätter samt fria drycker, dock ej champagne. Din personliga TV skärm har du i stolsryggen framför dig. Premium Class kan inte bokas för spädbarn 0-2 år. Bokas samtidigt som resan. Premium Class ombord på B767 till Thailand: Phuket och Krabi, samt till Mexiko, Barbados, Dominikanska Republiken och Kenya. (Lounge på Arlanda, Landvetter och Köpenhamn är tillgängliga tre timmar innan avgång.)

Någon som har erfarenhet av ovanstående och kanske lite bilder? Vad kostar det?

Spontant låter det som en Premium Economy biljett på ett enklare bolag.
 

Svenska73

Medlem
Jag tittade också på detta men kom fram till att det var bättre ekonomi att åka med Thai pga deras kampanj. (Business för 17.500 och 22.000 EB poäng. PE hade kostat 11.000) Det som verkar vara lyxigast inom chartern så är det Novair Excellence med Apollo.
 

Stefan62

Medlem
Har provat Blue Comfort till Krabi och det var ok - undvik de platser som inte är Blue Comfort då de är längst bak och väldigt trångt, (jag har för mig att förtäring inte ingår).

Har inte provat Premium Class, men det är knappast värt de ca 5000 SEK extra det kostar på ett charter-flyg.
 

TjudöBoy

Medlem
Åkte med Boeing 767 i Premium Class med familjen till Cypern 2009 å d var helt ok men att betala 3-3500 sek/pers xtra till HKT är nog ett tvivelaktigt beslut. Lounge tillgång/biz incheckning har väl de flesta "av oss" och det är ju nästan enda fördelen med denna class jämfört med en "vanlig" resa.

2011 åkte vi Novair Excellent till HKT med Novair Airbus 330 och det kostade ca. 3500 sek/pers vilket jag tyckte det var värt! Detta är väl nästan samma stolar som SAS har i sina longhaul plan?
Idag ligger priset på mellan 4500-5000 sek/pers så d börjar väl närma sig smärtgränsen på va man har lust att lägga ut för en charter resa i xtra summa förutom hotellet.
 

Marcus01

Medlem
Jag skulle nog kunna tänka mej att betala lite extra vid de fallen kärrorna är leasade från ett reguljärt bolag. AY flyger väl åt Apollo bl.a.? Annars är det av tveksamt värde att hosta upp 5000 för en ganska sliten charterkabin...
 

TjudöBoy

Medlem
Jag skulle nog kunna tänka mej att betala lite extra vid de fallen kärrorna är leasade från ett reguljärt bolag. AY flyger väl åt Apollo bl.a.? Annars är det av tveksamt värde att hosta upp 5000 för en ganska sliten charterkabin...

Skulle väl inte säga att flyget var slitet, så i princip ut som på bilderna!
Men visst kan man åka med "Finska" Apollo och i Comfortklass på Finnairs semesterflyg , hosta upp 460€/skaft och borsta av svensk-finska ordboken bara så fixar d sig... ;)
 
Åkte med Boeing 767 i Premium Class med familjen till Cypern 2009 å d var helt ok men att betala 3-3500 sek/pers xtra till HKT är nog ett tvivelaktigt beslut. Lounge tillgång/biz incheckning har väl de flesta "av oss" och det är ju nästan enda fördelen med denna class jämfört med en "vanlig" resa.

2011 åkte vi Novair Excellent till HKT med Novair Airbus 330 och det kostade ca. 3500 sek/pers vilket jag tyckte det var värt! Detta är väl nästan samma stolar som SAS har i sina longhaul plan?
Idag ligger priset på mellan 4500-5000 sek/pers så d börjar väl närma sig smärtgränsen på va man har lust att lägga ut för en charter resa i xtra summa förutom hotellet.

otroligt likt min andra säng..små skillnader men i stotra drag lika..
 
Som fd. flygvärd på nämnda flygbolag kan jag berätta följande.

Vad gäller Blue Comfort så är stolarna desamma som i "ekonomiklass" fast du har bättre benutrymme. Räkna med 33 i pitch. Förutom detta ingår hörlurar till IFE:n. Vidare ingår varm måltid samt frukostbox som andra måltidsserveringen. Den frukostboxen påminner mycket utav den som du får som frukost på SK longhaul i economy. Den varma maten påminner mycket om och men som den du får på t ex. SAS.

Premium class innebär bättre benutrymme. Stolen är utrustad med fotstöd. Pitchen torde vara ca 35-36, helt ok m a o. Stolen i sig påminner mycket om övriga stolar i planet förutom att du i premium class har bredare säte samt ett reglerbart huvudstöd. I mat/dryckesväg serveras mousserande vin tillsammans med chokladpraliner när du kommit upp i luften. Val mellan 2 varmrätter, istället för "halv" måltidsbricka får du en hel bricka. Mer mat helt enkelt. Som andra måltidsservering serveras du en varm frukost bestående utav t ex. äggrulle, bacon, korv, yoghurt samt diverse pålägg.
Mellan måltiderna har du alltid fri dryck (undantaget champagne), godis, snacks. Allt som normalt finns i försäljningsvagnen kan du välja på gratis.

Maten i sig tycker jag håller en bra kvalitet. Men jag skulle själv aldrig välja att betala detta tillägg. Då jag jobbade kostade det mellan 4500-5000 per person. Vill man åka charter och flyga så bekvämas möjligt skulle jag välja Novair (hyrt in sin 330 från Air Europa) eller med Finnair.

Jag länkar till BLX 360 graders bilder där ni kan se hur kabinen ser ut i dels Premium class, kontra Blue Comfort. Jag bifogar även en bild hur en standard måltidsbricka såg ut då jag jobbade. Och denna mat serverades alltid från ARN bas oavsett om kärran gick till Phuket eller Las Palmas.

Blue Comfort - Boeing 767




2010-2011 304.jpg
 
Toppen