Senaste nytt

Chansa på sista min, eller boka idag?

BakPackarn

Medlem
Du kan flyga med Turkish airlines eller Thai enkel till Bangkok, kostar 4100:-. Thai flyger direkt till bkk, med Turkish får du 8 timmar i deras nya lounge.
Thai flyger Bangkok Melbourne direkt, 3500:-

Biljetterna ger 100% miles till Eurobonus.

Oj, detta lät ju som ett riktigt bra alternativ, då kan vi stanna i BKK ett tag med lite leisure time innan vi flyger vidare till aus :)
Med 100% 'miles', menar du Eurobonus poäng, eller har jag missat nåt?
Har försökt läsa runt och sätta mig in i aegan, miles & more m.fl, program men inte lyckats greppa dessa helt ännu.
Läser runt för fullt om dagarna, men jobbar 4-skift och tränar dessutom intensivt vilket gör det svårt rent allmänt för mig just nu att hitta trådar och sidor med propert samlad/destillerad information :(


SAS flyger inte CPH-SIN, det du troligtvis har fått upp är codeshare där flygningen utförs av Singapore Airlines (men med SAS flightnummer).
Som jag sa i mitt tidigare inlägg, om det är just SAS du vill åka med (vilket jag inte ser någon som helst anledning till) så är det bara Hong Kong, Tokyo, Shanghai och Peking som flygs med SAS plan.
Om du skulle välja en rutt till Hong Kong med SAS har du chans på deras nya kabin och splitternya plan (om de nu hinner levereras), det du då ska titta efter är att flyget utförs av en A330 och inte A340.

Anledningen att jag ville åka med just SAS om det fanns billigt, var dels lounge access och dels att jag hade uppfattat det som att flyg med just SAS gav 30 EB-poäng per 100 kr, men kollade upp nu och såg att det gällde för "När du köper flygbiljetter på sas.se"
Alltså blir det mindre yeild om man bokar flyg inom *A med sitt SAS EB Elite-kort via en annan hemsida?
@Jannewas förslag ovan, utfördes av bland annat en 'airbus A330' via turkish airlines, är detta samma som du menar ovan?

Det känns som att det är läge för trådskaparen att bekanta sig med följande:

Codeshare
Operating carrier
Selling carrier
Star Alliance Gold Lounge
ITA Matrix
SAS linjekarta

När vederbörande bemästrar ovanstående glosor går det nog lättare att planera och diskuterat resan :)

Här satte du huvudet på spiken, du har helt rätt!
För det första tackar jag för att du fokuserar in på relevanta termer, det behövs kan jag säga. Känns rätt svårt att gissa sig till vad jag behöver läsa mer om nu när jag aldrig sysslat med detta tidigare.
Så ett par frågor om dessa:
Hur undviker jag att boka codeshare flights? Står det i bokningen specifikt att den listats med hjälp av codeshare?
Gällande operating carrier och selling carrier blir jag ganska snurrig när jag läser på wikipedia, just eftersom jag ännu inte blivit familjär med så många av dessa termer som kastas runt @ Codeshare agreement - Wikipedia, the free encyclopedia

Hade missuppfattat SAS lounge, förstod inte att de bara fanns i skandinavien >_<
Jobbar för fullt på att lära mig ITA och SAS linjekarta, men har bara hunnit leka runt med dessa i ett par 2-3 dagar nu.



Lite hårt? Kanske. Bra förslag? Ja.

Vill man få ut max av BC så behöver man investera lite tid och det enklaste är att googla och läsa på om de saker som @Kastrup listar - det bör inte ta TS mer än en halvtimme eller så och kommer att ge honom såååå mycket mer förståelse. Det är trots allt ett par ganska grundläggande koncept och viktiga verktyg som listas.

1. Läge att införa en tydlig (synlig) rubrik/forumdel "Börja här" (eller liknande) just för att man som nybörjare ska kunna börja med lite kunskaper?

Jag blir nästan lite rörd av all den hjälp jag redan får, jag förstår att det inte är alla som uppskattar att man frågar om "saker som vore så lätta att googla".
Däremot blir det lite problematiskt när man inte riktigt har koll på vad man behöver googla, för att sedan mötas av en djungel av ytterligare termer och glosor, och sen bli näst intill dumförklarad för att man inte förstår.

Hursomhelst är jag ytterst tacksam för all hjälp hitills, ni är underbara! Jag är glad att jag gick till handling och skapade konto här, för jag vet att jag kommer få mycket nytta av detta forum under kommande år :)
<3
 

BakPackarn

Medlem
Precis. Nu misstänker jag att @agehall och jag förstår varandra ganska väl med tanke på vår tekniska bakgrund, och det sätt tekniker / ingenjörer kommunicerar på - kort och mycket precist. Om jag kommer till en ny organisation i någon form uppskattar jag alltid en lista på relevanta termer och koncept som jag kan börja med att studera, för att sedan ta mig vidare själv.

Detta kan jag inte annat än hålla med om, men en vänlig ton snarare än dumförklaringar och snäsande räcker oerhört långt!
Men nu släpper vi det och kramas lite, jag är som sagt jätteglad för den hjälp jag fått även av er, kudos!
 
@BakPackarn, varför vill du tjäna Eurobonuspoäng på resan ner till Australien? Är det:

A. För att du vill kunna förnya ditt guldkort (och då behövs så kallade baspoäng som man i princip nästan bara kan tjäna ihop genom att flyga)? Tänk i så fall på att Eurobonus har en speciell intjäningsperiod då du måste flyga ihop dina baspoäng. Du skrev ju att du skulle vara i Australien i ett år, räknar du med att flyga med Star Alliance (se medlemsflygbolag här: Member airline - Star Alliance) under den tiden?

eller

B. För att du vill kunna lösa in poängen mot t ex flygresor, hotellvistelser, etc (då räcker det med med så kallade extrapoäng, men baspoäng funkar givetvis också)? I så fall tycker jag att du ska välja flygen du redan har hittat och sedan köpa Eurobonuspoäng istället (se t ex denna tråden: http://www.businessclass.se/forum/threads/750-poäng-för-74-skr-med-möjlighet-till-fler.5805/page-48) och lägga några hundralappar på att besöka Starbucks (eller liknande) istället för Star Alliance-loungerna.

Jag har sökt en del men hittar helt enkelt inget med Star Alliance som verkar prisvärt jämfört med det du redan har hittat (även om det tillkommer avgifter för incheckat bagage för flyget från Singapore eftersom det är ett lågprisflygbolag).
 

agehall

Medlem
Oj, detta lät ju som ett riktigt bra alternativ, då kan vi stanna i BKK ett tag med lite leisure time innan vi flyger vidare till aus :)
Med 100% 'miles', menar du Eurobonus poäng, eller har jag missat nåt?
Har försökt läsa runt och sätta mig in i aegan, miles & more m.fl, program men inte lyckats greppa dessa helt ännu.
Läser runt för fullt om dagarna, men jobbar 4-skift och tränar dessutom intensivt vilket gör det svårt rent allmänt för mig just nu att hitta trådar och sidor med propert samlad/destillerad information :(

Låter åndå som du kommit långt i din förkovran @BakPackarn! Det är bra jobbat!

Anledningen att jag ville åka med just SAS om det fanns billigt, var dels lounge access och dels att jag hade uppfattat det som att flyg med just SAS gav 30 EB-poäng per 100 kr, men kollade upp nu och såg att det gällde för "När du köper flygbiljetter på sas.se"
Alltså blir det mindre yeild om man bokar flyg inom *A med sitt SAS EB Elite-kort via en annan hemsida?


Kan nog stämma att du får lite mer poäng just när du köper flygbiljetter via SAS hemsida (har inte koll på detaljerna där, men det låter bekant!). Jag skulle dock inte oroa mig så mycket för det utan satsa på att hitta en bra resa istället och se kreditkortspoängen som en bonus.

Här satte du huvudet på spiken, du har helt rätt!
För det första tackar jag för att du fokuserar in på relevanta termer, det behövs kan jag säga. Känns rätt svårt att gissa sig till vad jag behöver läsa mer om nu när jag aldrig sysslat med detta tidigare.

Bra att du tog det på rätt sätt, dvs en pekare till mer info!

Så ett par frågor om dessa:
Hur undviker jag att boka codeshare flights? Står det i bokningen specifikt att den listats med hjälp av codeshare?

Det här är svårt - ofta står det tex SKxxxx operated by Lufthansa. Då ska man ana oråd. Över lag så har code shares ofta fyrsiffriga flightnummer, men det finns undantag. När man hittat flighter, så är det därför smart att kolla ifall flygbolaget som står i förslaget faktiskt flyger rutten...

ITA Matrix kan även användas för att se om en rutt är codeshare eller inte.

Gällande operating carrier och selling carrier blir jag ganska snurrig när jag läser på wikipedia, just eftersom jag ännu inte blivit familjär med så många av dessa termer som kastas runt @ Codeshare agreement - Wikipedia, the free encyclopedia

Operating Carrier = flygbolaget som faktiskt flyer flighten. Typ vad som står målat på stjärtfenan...
Selling Carrier / Marketing Carrier = Bolaget vars flightnummer du köpt. Tex kan du köpa en SAS flight som flygs codeshare av LH. Så är SAS selling carrier men LH är operating carrier.


Hade missuppfattat SAS lounge, förstod inte att de bara fanns i skandinavien >_<
Jobbar för fullt på att lära mig ITA och SAS linjekarta, men har bara hunnit leka runt med dessa i ett par 2-3 dagar nu.

Det finns ett par jättebra trådar om ITA matrix här. Mitt tips är dock att börja med enkla sökningar och sedan utöka dem iterativt. Annars vet man inte varför man inte får svar. Gör man sökningen lite mer komplex allteftersom, så ser man när den "går sönder".

Jag blir nästan lite rörd av all den hjälp jag redan får, jag förstår att det inte är alla som uppskattar att man frågar om "saker som vore så lätta att googla".
Däremot blir det lite problematiskt när man inte riktigt har koll på vad man behöver googla, för att sedan mötas av en djungel av ytterligare termer och glosor, och sen bli näst intill dumförklarad för att man inte förstår.
Ja, det är alltid svårt när man är nu. Men med listan av saker ovan lär du få en bra grundförståelse för hur saker funkar. Sedan får du återkomma när du behöver lära dig om fare buckets, fare basis och routingregler. :)

Hursomhelst är jag ytterst tacksam för all hjälp hitills, ni är underbara! Jag är glad att jag gick till handling och skapade konto här, för jag vet att jag kommer få mycket nytta av detta forum under kommande år :)
<3

Vi kanske framstår som ohjälpsamma ibland, men det är snarare så att vi inte alltid lägger ut orden. Less is more ibland liksom.

Detta kan jag inte annat än hålla med om, men en vänlig ton snarare än dumförklaringar och snäsande räcker oerhört långt!
Men nu släpper vi det och kramas lite, jag är som sagt jätteglad för den hjälp jag fått även av er, kudos!

Jag tror ingen har varit ute efter att dumförklara dig på något sätt. Jag försökte bara understryka varför det är viktigt med vissa saker. Det händer att jag idiotförklarar folk, men det är ganska sällan och ta inte korta inlägg från min sida som något annat än just det, ett kort inlägg.
 

BakPackarn

Medlem
@BakPackarn, varför vill du tjäna Eurobonuspoäng på resan ner till Australien? Är det:

A. För att du vill kunna förnya ditt guldkort (och då behövs så kallade baspoäng som man i princip nästan bara kan tjäna ihop genom att flyga)? Tänk i så fall på att Eurobonus har en speciell intjäningsperiod då du måste flyga ihop dina baspoäng. Du skrev ju att du skulle vara i Australien i ett år, räknar du med att flyga med Star Alliance (se medlemsflygbolag här: Member airline - Star Alliance) under den tiden?

eller

B. För att du vill kunna lösa in poängen mot t ex flygresor, hotellvistelser, etc (då räcker det med med så kallade extrapoäng, men baspoäng funkar givetvis också)? I så fall tycker jag att du ska välja flygen du redan har hittat och sedan köpa Eurobonuspoäng istället (se t ex denna tråden: http://www.businessclass.se/forum/threads/750-poäng-för-74-skr-med-möjlighet-till-fler.5805/page-48) och lägga några hundralappar på att besöka Starbucks (eller liknande) istället för Star Alliance-loungerna.

Jag har sökt en del men hittar helt enkelt inget med Star Alliance som verkar prisvärt jämfört med det du redan har hittat (även om det tillkommer avgifter för incheckat bagage för flyget från Singapore eftersom det är ett lågprisflygbolag).

Tack @Budgetresenär för att du lyfter dessa frågor! Hade nämligen inte vetat själv hur jag skulle formulera den frågeställningen.

Nu är det såhär:
Jag har i dagsläget inte ett EBG, utan hade räknat ut att jag skulle bli det nu i veckorna när jag fått mitt ELITE kort. Det hela har varit lite av en chansning utifrån den information jag sugit upp, och tilläggas bör att jag HELT missat skiljelinjen mellan baspoäng/andra poäng här. Låt mig förklara,
Följande tanke för intjänande av poäng för att bli EBG
20k (statusgrundande á Amex EB Elite)
18k elite värvningsbonus (efter första 15k spend/3 mån)
10k genom värva sambon till Amex Gold
3,5k (35,000+ kr via EB MC köp av kamerautrustning)
4k Diners Club
4k sambons Diners Club (skicka poäng till EB familjekonto)
Totalt: 59,5k poäng, + flygbiljetter, samt att jag lagt mina+sambons föräldrar i vårat familjekonto där alla poäng går till oss för räkningar och flyg m.m (Betalo + Coop m.m kort osv för två hela familjer/stora hushåll, plus oss två, lär blir en hel del poäng i längden).

Hade dumt nog antagit att det skulle ta oss till guld, men du menar alltså att baspoängen (för EB-status) bara tjänas in av de 20k statusgrundade + flygbiljetterna?

Vidare är anledningen att jag satsar på just Eurobonus:
Helst av allt hade jag gått med in QFF eftersom de verkar störst inom oceanien, hade gärna kunnat tjäna poäng via jetstar, tiger, quantas osv som flyger mycket inrikes i Aus, då jag kommer ha ett Aus utfärdat mastercard (commonwealth), men får inte gå med i Qantas frequet flyer eftersom jag inte har permanent uppehållstillstånd :'(
Därför tänkte jag att jag måste ju gå med i något program innan jag börjar flyga runt, och försöka använda mig så mycket som möjligt av EB poängen väl efter ett år i australien, då vi ska flyga mycket mellan nya zealand, Thailand, Japan, Sydkorea, Indien, Kina osv.
 

BakPackarn

Medlem
*massor av bra information!*

Vi kanske framstår som ohjälpsamma ibland, men det är snarare så att vi inte alltid lägger ut orden. Less is more ibland liksom.

Jag tror ingen har varit ute efter att dumförklara dig på något sätt. Jag försökte bara understryka varför det är viktigt med vissa saker. Det händer att jag idiotförklarar folk, men det är ganska sällan och ta inte korta inlägg från min sida som något annat än just det, ett kort inlägg.

Point taken @agehall .
Jag kan inte understryka nog hur mycket dina svar och förenklingar ovan underlättar, det var precis vad jag behövde.
Tack för att du tagit dig tiden och lagt korten på bordet :D
 
Last edited:

BakPackarn

Medlem
Precis, så är det tyvärr!

... Vilken jävla tabbe! :eek:

Jaha, back to the drawing board då. Nog har jag lärt mig mer än en hel del än sålänge iaf :D

Då tjänar det ju inget till att ens ha ett Elite-kort eller silverstatus alls, utan snarare bara fokusera på att samla poäng att använda för framtida flyg.

Så jag nedgraderar mig till Amex SAS Premium och tar @jannewa förslag på Turkish till BKK eftersom det åtminstone verkade ge bäst yield i EB-miles.

Sitter någon på en bra länk som behandlar vilket/vilka "miles program" (typ aegan, miles & more osv) kan jag vinna mest på? har sökt runt lite på forumet, men hittar inte någonstans där jag kan läsa på ordentligt om oneworld, aegan m.m.
T.ex tråd liknande denna, fast uppdaterad Jämförelse: Aegean (A3) Miles & Bonus vs SAS EuroBonus. | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

palmen

Moderator
Starta gärna en ny tråd för att hitta bästa bonusprogram för dig, blir lättare att hjälpa till då när det inte blandas med flygbiljetter mm.
Finns lite sådana trådar på forumet redan för andra medlemmar. Det som är viktigt att vi får reda på är vilket resmönster du kommer att ha, hur ofta du kommer flyga och med vilka bolag det troligtvis kommer att ske med. Det är även viktigt att veta vad du vill få ut av dina bonuspoäng, om du vill kunna plocka ut bonusresor under det närmsta året eller om du vill spara ihop en större summa för att kunna göra en drömresa om 2 år i första klass eller något liknande.
 

chazzie

Medlem
Jaha, back to the drawing board då. Nog har jag lärt mig mer än en hel del än sålänge iaf :D

Då tjänar det ju inget till att ens ha ett Elite-kort eller silverstatus alls, utan snarare bara fokusera på att samla poäng att använda för framtida flyg.

Ja, som sagt är det bara "Butt-in-seat" som generellt ger baspoäng, undantaget är AmEx Elite, vilket ger 20k och därmed i alla fall silverkort. Silver är det mesta jag kommit upp i ännu men jag har faktiskt haft användning av det en del, så helt förkastligt är inte silver även om guld så klart smäller betydligt högre!
 
Toppen