Senaste nytt

Change over from Lufthansa operated to Germanwings (4U) and the reaction by the FQTs

Hall

Medlem
4U kommer att skaka om en del men vi vet inte alla detaljer ännu. Jag tror det kan bli OK. Det är självklart att dagens modell inte bär och flygbolag är inga välgörenhetsinrättningar. LH kan ta förlust på matarlinjer och tjäna igen det på IC-flygningar men på direktlinjer till andra orter måste det hela gå att räkna hem.
 

Fredrik

Medlem
LH måste förutsätta att de som flyger med dem kommer att fortsätta göra det i samma utsträckning som förr. Jag är inte säker på att det är rätt tänkt för om du är FTL idag får du vissa mindre förmåner som kommer att försvinna. Då blir det pris och tidtabell som styr till skillnad mot idag då det säkert är många som föredrar LH för att de är FTL och får vissa förmåner.
 

Hall

Medlem
Vill återuppväcka detta eftersom det börjar bli dags. Om man flyger från ARN kommer man inte få tillgång till lounge oavsett om man är SEN eller HON eftersom 4U inte är Star Alliance?
 

Jacob

Medlem
Vill återuppväcka detta eftersom det börjar bli dags. Om man flyger från ARN kommer man inte få tillgång till lounge oavsett om man är SEN eller HON eftersom 4U inte är Star Alliance?
Jag träffade Germanwings på ITB-mässan i Berlin och fick en alldeles utmärkt redogörelse hur det hela kommer se ut.

Ska försöka skriva ihop något under påskhelgen när jag har lite mer tid.
 
Någon ny info om detta?
Om jag bokar med SAS kan det då visa sig att codeshare med LH råkar sätta mig på en 4U-maskin och att jag därmed hamnar utanför Star Alliance helt och hållet?
Måste säga att jag inte fattar hur det kan bli billigare att köra en verksamhet under två varumärken än under ett? Känns lite som Snowflake på sin tid...
Intressant att man i USA gör tvärtom. Slår ihop och minskar antalet brands.
 

Hall

Medlem
Någon ny info om detta?
Om jag bokar med SAS kan det då visa sig att codeshare med LH råkar sätta mig på en 4U-maskin och att jag därmed hamnar utanför Star Alliance helt och hållet?

Jag frågade på SEN loungen idag och de visste inte vad som skulle komma att hända med *G access på code-share 4U flyg. Det verkar som att Jacob vet mera?
 

Jonas C

Medlem
Trist utveckling att LH går över till Germanwings när man numera knappt kan flyga via FRA/MUC på Europaresor. I synnerhet för mig som föredrar LH Gruppen över SAS alla dagar i veckan. Å andra sidan får man gjädjas åt att SWISS och Austrian fortfarande säljer Europaresor via sina hubbar till vettiga priser :)
 

Palazzi

Medlem
Jag frågade på SEN loungen idag och de visste inte vad som skulle komma att hända med *G access på code-share 4U flyg. Det verkar som att Jacob vet mera?

Många olika bud kring detta... Vad jag förstått av den senaste informationen är att *G ger access om resan bokats under LH-kod i de två övre kabinklasserna (av tre). Så tolkade jag iaf den senaste informationen jag läste på tyska.... Vill dock inte säga med säkerhet innan den första Juli, när övergången sker.


Trist utveckling att LH går över till Germanwings när man numera knappt kan flyga via FRA/MUC på Europaresor. I synnerhet för mig som föredrar LH Gruppen över SAS alla dagar i veckan. Å andra sidan får man gjädjas åt att SWISS och Austrian fortfarande säljer Europaresor via sina hubbar till vettiga priser :)

Även Austrian och SWISS har nu inlett codeshare med Germanwings (SWISS gjorde det idag). Detta kommer dock bara att gälla mellan Tyska destinationer och VIE , ZRH. Drabbar alltså inte resenärer med SWISS och Austrian från Skandinavien, men ändå lite förvånande.
 

Hall

Medlem
Trist utveckling att LH går över till Germanwings när man numera knappt kan flyga via FRA/MUC på Europaresor. I synnerhet för mig som föredrar LH Gruppen över SAS alla dagar i veckan. Å andra sidan får man gjädjas åt att SWISS och Austrian fortfarande säljer Europaresor via sina hubbar till vettiga priser :)

Bara LX som är säkert. OS har mycket codeshare redan idag med 4U.

EDIT: Palazzi kom före och gav dessutom den för mig trista nyheten att LX också kör codeshare med 4U. Aaargh! Kan inte bli SEN snart nog.
 
Last edited:
Toppen