Senaste nytt

Champagnetråden

Buffy

Medlem
Jag gillar idén som någon skrev att man köper en bra champagne och spar till sitt barns 18 års dag.
Ni som har gjort det vart har ni lagrat den? Hemma får jag inte rätt förutsättningar.

Finns det någon form av "champagnehotell"? Vore ju toppen om det fanns där den kan lagras på korrekt sätt så länge man vill.
Och är 18 år ens bra? Blir den förstörd på så många år?
Det finns ett antal ställen man kan hyra fack för att lagra viner, Stockholm har jag hyfsad koll på om du bor här. Men man bör lagra ett antal för att det ska vara värt det. Vissa har möjlighet med lådförvaring.
Champagne är oerhört lagringsbart. Men sen spelar ett antal faktorer in som årgång, tid för degorgering mm. Jag har vid två tillfällen provat champagne som var nästan 100 år gammal och båda gångerna var de grymma, dock knappt några bubblor kvar. De hade iofs legat i champagnehusets källare alla de åren. 18 år är tvärlugnt på en årgångschampagne skulle jag hävda.
 

Slipsknut

Medlem
Det finns ett antal ställen man kan hyra fack för att lagra viner, Stockholm har jag hyfsad koll på om du bor här. Men man bör lagra ett antal för att det ska vara värt det. Vissa har möjlighet med lådförvaring.
Champagne är oerhört lagringsbart. Men sen spelar ett antal faktorer in som årgång, tid för degorgering mm. Jag har vid två tillfällen provat champagne som var nästan 100 år gammal och båda gångerna var de grymma, dock knappt några bubblor kvar. De hade iofs legat i champagnehusets källare alla de åren. 18 år är tvärlugnt på en årgångschampagne skulle jag hävda.

Tack för bra svar! uppskattat!
Yes jag bor i Stockholm men har inte hört något om det du nämner så det är ju spännande!
Får första avkomman i augusti så vore en kul grej att göra faktiskt. Kan vara värt alla gånger att köpa ett par st bättre champagne och lagra dessa i en låda. Och om då 18 år inte är något problem är det bara att tuta på ju, spännande! Är nog mer grejen än smaken för det är inte många 18 åringar som egentligen uppskattar en viss smak. Ska bara vara alkohol med kanske en bra etikett :)
 

Buffy

Medlem
Tack för bra svar! uppskattat!
Yes jag bor i Stockholm men har inte hört något om det du nämner så det är ju spännande!
Får första avkomman i augusti så vore en kul grej att göra faktiskt. Kan vara värt alla gånger att köpa ett par st bättre champagne och lagra dessa i en låda. Och om då 18 år inte är något problem är det bara att tuta på ju, spännande! Är nog mer grejen än smaken för det är inte många 18 åringar som egentligen uppskattar en viss smak. Ska bara vara alkohol med kanske en bra etikett :)
Ok men då får du vänta ett antal år innan 2019 kommer släppas, och bara hoppas på att det blir en bra årgång. Numer släpper iofs många hus årgångar trots att årgången inte är så bra. (Lättare att göra bättre vin med modern teknik).
 

JohanLG

Medlem
Lite förslag från mig

6st odlar champagner av väldigt hög kvalité och alla är vintage
upload_2019-1-24_8-36-14.png


upload_2019-1-24_8-37-53.png

upload_2019-1-24_8-38-14.png

upload_2019-1-24_8-38-44.png
upload_2019-1-24_8-39-5.png

upload_2019-1-24_8-39-44.png

upload_2019-1-24_8-40-33.png
 
Det finns ett antal ställen man kan hyra fack för att lagra viner, Stockholm har jag hyfsad koll på om du bor här. Men man bör lagra ett antal för att det ska vara värt det. Vissa har möjlighet med lådförvaring.
Champagne är oerhört lagringsbart. Men sen spelar ett antal faktorer in som årgång, tid för degorgering mm. Jag har vid två tillfällen provat champagne som var nästan 100 år gammal och båda gångerna var de grymma, dock knappt några bubblor kvar. De hade iofs legat i champagnehusets källare alla de åren. 18 år är tvärlugnt på en årgångschampagne skulle jag hävda.
Måste man verkligen hyra plats eller ha en egen vinkällare? Vad jag har fått för mig så funkar det även i ett mörkt utrymme med jämn temperatur över dygnet? Dock om man lagrar vid rumstemperatur så minskar tiden vinet kan lagras. Rätt eller fel?
 

Buffy

Medlem
Måste man verkligen hyra plats eller ha en egen vinkällare? Vad jag har fått för mig så funkar det även i ett mörkt utrymme med jämn temperatur över dygnet? Dock om man lagrar vid rumstemperatur så minskar tiden vinet kan lagras. Rätt eller fel?
Nej det behöver man inte.
Korrekt. Jämn temperatur är en nyckel men varmare = snabbare oxidationsprocess, kallare = långsamare. Det är därför en del av flaskorna från tex. skeppet Jönköping hållt sig, temperaturen på botten var låg och relativt konstant. Desutom var champagnen på den tiden rätt söt och socker fungerar också som konservering. Små flaskor typ halvflaskor mognar snabbare jämfört med större flaskor (magnum eller större) och det har med mängden luft i förhållande till vin. Magnumflaskor anses vara optimala för lagring, och det har med att de ofta når högre höjder i sin potential än tex standard flaskor. Mognaden sker långsamt.
 
Korrekt. Jämn temperatur är en nyckel. Varmare = snabbare oxidationsprocess, kallare = långsamare. Det är därför en del av flaskorna från tex. skeppet Jönköping hållt sig, temperaturen på botten var låg och relativt konstant. Desutom var champagnen på den tiden rätt söt och socker fungerar också som konservering. Små flaskor typ halvflaskor mognar snabbare jämfört med större flaskor (magnum eller större) och det har med mängden luft i förhållande till vin. Magnumflaskor anses vara optimala för lagring.
Precis vad jag har hört tidigare. Jag har alla mina flaskor (100+) i ett förråd som är mörkt med en jämn temperatur på runt 21 grader. Har funderat att skaffa vinförvaring men har känt att det faktiskt är lite onödigt. Dock är den finaste flaskan bara en RD 96, och snittpriset är runt 500 så inga svindyra viner.
 

Buffy

Medlem
Precis vad jag har hört tidigare. Jag har alla mina flaskor (100+) i ett förråd som är mörkt med en jämn temperatur på runt 21 grader. Har funderat att skaffa vinförvaring men har känt att det faktiskt är lite onödigt. Dock är den finaste flaskan bara en RD 96, och snittpriset är runt 500 så inga svindyra viner.
Jag har också de flesta av mina i ett mörkt förråd med jämn temperatur och det har fungerat toppen för mig. Nu har inte jag någon tanke att lagra för att sälja, hade jag haft det hade jag haft dem i riktig vinförvaring.
 
Toppen