Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

  • Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

    Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

    Votes: 29 16,0%

  • Total voters
    181

Alf

Medlem
Det här var en riktigt rolig läsning att se hur denna fråga kunde väcka så mycket känslor. För mej får dom gärna skippa champagnen, jag tycker inte den är god. Musserande vin är ännu sämre, jag föredrar ett gott chardonny istället. Har provat massor av skumpa på mina resor men bara fått en god sort på AA när dom flög från ARN. Jag vet inte ens vilken sort det var. Jag föredrar ett helgerån att dricka den amarikanska varianten, Mimosa, dvs blandat med apelsinjuice. Skönt att slippa välja flygbolag efter champagnesort. Skulla möjligtvis kunna välja flygbolag efter wiskeysort om någon skulle ha single malt. Har inte sett något bolag som har detta, inte ens i F klass.
 

Concorde

Founding Member
Poängen är att man utger sig för att vara ett full-service premium flygbolag, och tar mellan 9,000 till 15,000 kronor för en T/R i sin businesskabin. Att servera mousserande vin som snällt sagt fått omdömet absolut skräp är skamligt för dessa pengar och brandingen.

Ett groteskt ilands problem, absolut.
 

ucce

Medlem
"Hej Mattias! Det stämmer att vi förnyar vårt utbud av dryck som ska mera överenstämma med våra kunders efterfrågan och önskemål. ... Vi tar bort några produkter inom Europa och ersätter dessa med nya som till exempel: Louis Perdrier Brut Excellence ( sparkling wine ). Det handlar inte om kostnadsbesparing utan om att försöka anpassa utbudet efter våra passagerares efterfrågan och önskemål. Vi fortsätter att servera champange på våra intercontinentala linjer."

De menar alltså att de genomfört någon form av studie och kommit fram till att C Intra Europa föredrar Louis Perdrier framför Feuilatte, medan C Intercont passagerarna föredrar Henriot? Det var det dummaste jag hört. För det första borde de kalla en spade för en spade (eller besparing), för det andra borde de inte skylla på kunderna för att de genomför den. Jag hade mycket hellre sett ett svar av typen "Vi jobbar kontinuerligt med att se över våra kostnader, och tillsammans med våra mest frekventa resenärer har vi kommit fram till att det mervärde de anser att Champagne intra-eu medför, inte motsvaras av merkostnaden. Däremot kom vi inte fram till samma slutsats avseende intercont". Jag tror dock inte att de frågat någon alls om detta.
 
Jag tror det hela slutar med följande: besticken byts ut till slut mot spork av återanvänd plast eller ännu bättre mot pappersked och glasen ersätts med koner av återanvända tidningar. Urinet distilleras och återanvänds till... och ekollonkaffe är ju lika bra som traditionellt kaffe.

Nja, jag bara skojar, här handlar det ju bara om att nedgradera Y men hade jag suttit bakom excelskärmen och varit IOGT medlem så hade jag nog motiverat köra torra flighter och kallat det familjevänligt. Dumsnålhet är något som ett full-service bolag måste utrota helt :p
 

niksal

Medlem
Min åsikt är att glamourdagarna för flygandet tog slut för lääänge sedan. Flygplan är transportmedel, som bussar. Vad behövs champagne till?

Sen tycker jag också att det är löjligt dyrt att flyga business class. Jag skulle gärna se en low-cost business, dvs lite bättre stol, kanske gratis mat och dryck, men nu talar vi inte hummer och champagne. Köttbullar och öl ska väl svenskar uppskatta? Priset kanske 100€ mer än vanlig economy per sträcka på short-haul, 300€ på long-haul. Typ något sådant.
 

Ricci

Medlem
Tja...

Att man kör musserande på eko-extra och i delade kabinen i med C-klass i Skandinavien är ok för mig.
Men på Europalinjer och intercont skall det vara champange i C-klass.....
 

Randy Marsh

Medlem
Svaret från SAS om att de bytt ut Champagne mot en billig mousserande för att kunderna påstås föredra detta är bland de mest patetiskt usla bortförklaringar jag någonsin läst. Säg som det är istället: detta har enbart med besparingar att göra.

SAS intra-europeisk business class om 3 år:
Den småbittra flygvärdinnan Anne-Grethe, 78 år, tar fram treliters bag-in-boxen med råbillig rödtjut och spolar det iskalla skräpvinet rakt ned i passagerare A:s specialdesignade pappmugg under högt tryck, så att det stänker på både passagerare och hans mikrovågsuppvärmda Findus Köttbullar, serverad direkt ur kartongen. Sedan vänder Anne-Grethe sig till passagerare B och frågar om denne önskar lite sunkig, rumstempererad liebfraumilch (självklart också den från bag-in-box) till sin konserv med Abbas Fiskbullar i Räksås, innan hon slutligen går och gömmer sig i galley resten av flygturen.

På kundernas klagomål över den dåliga kvaliteten svarar SAS att "mat är mat, och vin är vin" samt att man genom omfattande utredningar kommit fram till att detta är vad dagens kunder önskar sig...
 
Last edited:

jG_

Medlem
Nu finns det ju många goda mousserande viner som produceras utanför champagne-distriktet som är minst lika bra som de som produceras inom champagne-distriktet och får kallas för champagne...

...men champagne har ju en status-värde för många som inte borde underskattas av SAS.

Dessutom verkar det ju som deras champagne-substitut inte är någon höjdare.
 
Toppen