Senaste nytt

CEO för United får sparken - tjänster och gentjänster mellan UA och Port Authority

kaktusen

Medlem
CEO för United, Jeff Smisek, och några andra chefer får alltså sparken:

The United States attorney for New Jersey has been investigating whether United, the nation’s third-largest airline, agreed to reinstate money-losing flights to the airport nearest the weekend home of the authority’s chairman, David Samson, in return for improvements the airline wanted at Newark Liberty International Airport, where it is the biggest carrier.

Upgrades at the Newark airport were a central part of the Port Authority’s plan, announced in early 2014, to spend $8 billion to improve airline service to the region. Among the improvements United officials had been pushing was an extension of PATH commuter rail service from downtown Newark, which would have given the airline’s passengers the option of a one-seat train ride from Lower Manhattan to the airport. United also sought a reduction in its rent.
Får att få trevliga uppgraderingar till flygplatsen har man fortsatt att flyga rutten Newark-Columbia, SC, som annars skulle läggas ned. Chefen för Port Authority ville att rutten skulle ligga kvar eftersom det var nära hans sommarställe. Ganska komiskt. Smisek var med på det om man fick mer uppgraderingar på flygplatsen som gynnade United. När chefen för Port Authority fick sparken la man direkt ned rutten som kallades "chairman's flight".
 

Senator

Moderator
Smisek har inte direkt varit populär bland kunder eller anställda. Men Gordon Bethune, den f.d. Contiental CEO som både "räddade" Continental och anställde Smisek intervjuades på CNBC igår.

Han hävdade att allt detta var politiskt och var kopplat till Chris Christie kampanj, samt (hans ord, inte mina) "Standard Albany skit". I Albany sitter delstatsförsamlingen för New York, och den är inte känd som den renaste i USA..
 

kaktusen

Medlem
Politiken i NYC, och även övriga stater, är en enda röra där alla göra varandra tjänster och gentjänster. Både lagliga och olagliga. En del vill koppla ihop denna senaste skandal med Christie och hans "lane gate". Vet inte vad som är sant.

Jag tycker dock att det Smisek gjorde var ganska "smart" även om det var oetiskt och kanske olagligt. Han fortsatte att flyga flighten till Columbia där man förlorade pengar. Troligen dock inga stora pengar. I gentjänst fick United uppgraderingar av Port Authority värda hundratals miljoner dollar. Kanske till och med miljarder dollar.
 

kaktusen

Medlem
Jo det stämmer förstås. Men i det här fallet var det ju United och inte Smisek privat som drog nytta av utbytet. I längden så kan man säkert säga att Smisek tjänade något mer, eller skulle ha tjänat mer, på aktieutdelningar etc. om utbytet fortsatt.
 
Toppen