Senaste nytt

Cathay Pacific regional i ekonomiklass

henrik l

Medlem
Mellan den 28:e juni och 15:e juli flög 15 ben, varav 10 stycken var med Cathay Pacific. Jag har redan berättat om hur med var att flyga med Cathay i första klass. Så nu kommer del II, den minst spektakulära. Efter ett ben i F och fem ben i C (rapport kommer) var det dags för mig att komma ner på jorden igen på väg till resans slutdestination Bangkok. Nu tog jag en soft landing och flög med Cathay igen på sträckan TPE-HKG-BKK. Detta innebar att jag fick möjlighet att testa Cathay’s regionala produkt i ekonomiklass.

Efter att ha kommit tillbaka till Taipe från mitt milage run var det dags att hämta ut resväskan i Taipe. Den stod där och väntade på mig och kostnaden, om jag minns rätt var en bråkdel av vad det kostar att låsa in bagaget på Stockholms central. Fast jag flög ekonomiklass kunde jag tack vare min Emerald status i OW checka in i förstaklassdisken. Ingen kö och det gick snabbt och smidigt och servicen var mycket vänlig. Immigrations och säkerhetskontrollen klarades sedan av relativt snabbt.

Lounge
Jag återkommer till loungen när rapporten om mitt milage run kommer.

Ombordstigning
Tack vare min OW status kunde jag utnyttja businesskön vid boarding så det gick snabbt och smärtfritt.

Taipe - Hong Kong, flyg CX 511 med Cathay Pacific
Avgång: 13.15
Ankomst: 15.00
Flygplan: B 777-300
Klass: Economy
Sittplats: 35 K


Menyn
Som brukligt i ekonomiklass delades det inte ut någon meny. Dessutom tar flighten mellan TPE-HKG ca 1,5 timme, så det finns inte tid för några större utsvävningar när det gäller måltiden. Det servades en varm ost och skinksmörgås med juice och kaffe/te. Smörgåsen var helt ok och godare än de som BA serverat mellan GOT-LHR. Passade även på att beställa lite rött vin. Detta serverades i plastglas och inte i kvartsflaskor som brukligt. Med tanke på det vin jag druckit på de tidigare flighterna, så höll som förväntat vinet in riktigt samma klass Men från det att jag bad om vinet tills det at jag fick det tog det inte många minuter.

IMG_0865.jpg

Stolen
Stolen var av traditionell ekonomiklasstyp och ganska bra benutrymme för mig som är 1.75. Det fanns ett IFE system som jag inte utforskade närmare. Men knapparnas placering på armstödet var inte helt genomtänkt. Vet inte hur många gånger jag fick släcka den lilla lampan eftersom jag kommit åt call button.

IMG_0861.jpg IMG_0863.jpg IMG_0866.jpg

Ankomst till Hong Kong
Eftersom jag hade en transfer för vidare resa till BKK så var det bara att passera säkerhetskontrollen i transferområdet igen. Detta tar dock ingen längre tid och denna gång det gick på mindre än 5minuter.

Sammanfattning
Tja, vad ska jag säga utan att vara alltför biased med avseende på mina föregående flighter i F och C. Cathay levererar igen jämfört med många intraeuropeska flygningar av samma längd. Vänlig och polerad service, lite enklare varm förtäring ingår, det inte alltför märkvärdiga vinet levereas snabbt när man ber om det och hade jag velat ha en GT hade dom säker fixat det också. Stolen erbjöd ett bra benutrymme för mig och det fanns även ett enklare IFE-system som jag aldrig utforskade närmare. Jag kan bara jämföra med min flight med AirAisa mellan Bangkok och Ho Chi Minh City som var ungefär lika lång, så klår ju Cathay dem på varje punkt och priset skiljer inte så dramatiskt mycket.

Så blev det dags för nästa flight

Lounge
Eftersom avgången till BKK var försenad ca 45 minuter och vi hade ankommit i tid hade jag nu lite tid över för att besöka The Pier First Class igen. Efter att ha suttit och gjort lite nytta i en av fåtöljerna, kunde jag även se att det var ganska glest i ”The Heaven” så jag bestämde mig för att ta något lätt att tugga på och ett glas rött av god kvalitet. Det fick bli lite lax och annat smått och gott och vinet gjorde mig inte besviken. Det känns alltid extra bra att kunna utnyttja första klass loungen när man flyger på en vanlig ekonomibiljett.

Ombordstigning
Vid ombordstigningen plingade det tillmaskinen, men nej, jag var inte uppgraderad. Däremot hade Cathay sin vana trogen bytt kärra till en B 747, så jag hamnade på en annan rad, men på fönsterplats. När jag väl var på planet förbannade jag mig själv att jag inte hade varit mera observant. Hade jag varit det hade jag kunnat testa deras nya economy extra säte. Väl ombord insåg jag fadäsen, två rader längre fram och jag hade hamnat rätt. Jag gjorde några matta försökt med kabinpersonalen att byta plats. Men kände att det inte var läge att argumentera med personalen att originalflyget bara hade två klasser och nu kunde man som ekonomiklasspassagerare sitta i eco+, samtidigt som jag skulle viftat med min Emeraldstaus. Lite sent insåg jag att detta skulle jag ha gjort i gaten, där kunde det ha funkat. Nåväl, jag satt ju inte så illa där jag satt, jag var mest sur över att ha missat chansen att nästan ha testat Cathay’s samtliga stolar under mina 10 flighter med dem.

Hong Kong - Bangkok, flyg CX 701 med Cathay Pacific
Avgång: 17.10 (ny tid)
Ankomst: 18.45 (ny tid)
Flygplan: B 747
Klass: Economy
Sittplats: 41 K


Menyn
Igen, ingen meny delas ut i ekonomiklass, men det bjöds på en varmrätt, med lite tillhörande snacks. Av bilden att döma och om jag känner mig själv rätt, så valdes det någon form av kyckling. Detta brukar alltid funka och för att vara en ekonomimåltid var den helt ok. Det hela sköljdes ned med ett par glas rött rött. Minns jag rätt så toppades glaset upp när jag ville det, antingen genom att jag bad en förbipasserande flygvärdinna om det, eller så tryckte jag på call button. Oavsett vilket alternativ jag valde gick det snabbt. När måltiden väl var avslutad var det dags för resans första! GT. Även denna levererades snabbt och effektivt.

IMG_0874.jpg IMG_0876.jpg

Stolen
På denna flight fick jag testa Cathay’s ”skalstol” i economy, vilken är så konstruerad att både sittdynan och ryggstödet glider så att säga framåt. Dvs du fäller inte ner stolen i knät på bakomvarande passagerare. Stolen var helt ok och funkade bra på en flight på knappa tre timmar. Det man kan fundera på är hur stolen funkar att sova i. Man får en viss lutning på ryggstödet, men vad jag kommer ihåg så justerades inte nackstödet så mycket. I en vanligt ekonomiklass stol lutar ju det med, så att säga. Även här fanns det en IFE-anläggning, men min vana trogen utforskades den aldrig närmare.

IMG_0868.jpg IMG_0869.jpg IMG_0870.jpg

Ankomst till Bangkok
Detta var tredje gången som jag anländer till BKK, men första gången som jag inte har den där lilla lappen som det står ”fast track immigration” på. Köerna såg inte så roliga ut när jag kom, men efter att ha klockat det hela så tog det ca 20-25 minuter innan jag var igenom. När jag 10 dagar senare kom tillbaka from Ho Chi Minh City gjorde jag dessutom en liten upptäckt. När man klarat av första delen av kön kunde man välja höger eller vänster. Det jag insåg då var att det högra alternativet hade lika många slingor som det vänstra alternativet, men, varje slinga var ca två till tre meter kortare till höger. Återigen kände jag hur den observante och medvetne resenären kapade väntetiden med ca 10 minuter.

Sammanfattning
Återigen levererar Cathay. Denna gång är det en helt ok service på en 2,5 timmars flight i ekonomiklass om man jämför med många Europeiska bolag. En varm måltid, tillsammans med en minimalistisk förrätt och efterätt, vin till maten och dessutom passade jag nu på att ta den obligatoriska GT’n. Bra benutrymme, samt en enklare IFE-anläggning som jag inte utforskade närmare. Ska jag jämföra med det europeiska bolag jag mest erfarenhet av så är det BA. Nu flyger jag mest GOT-LHR, men om jag jämför med både TPE-HKG och HKG-BKK så har Cathay bättre käk. När det gäller dryck så är det dött lopp. Stolen, möjligen en lite fördel för Cathay. Service, Cathay är mera på tårna, men BA är också helt ok.
 

palmen

Moderator
Ibland önskar man att man hade lite kortare ben så man kunde få det där benutrymmet i economy :)
Trevligt reportage.
 

Jonas C

Medlem
Trevlig rapport som alltid!

Lite smått chockad att CX numera serverar en smörgås(!!!) på 90 minuters flighten mellan TPE-HKG. Om jag minns rätt så serverar konkurrenten (på denna ytterst lönsamma flygrutt), China Airlines en varm måltid i Economy. Hoppas inte att flera bolag i regionen följer trenden och upphör serveringen av varma måltider.

Antar att det hastiga flygplansbytet resulterade i ett ad-hoc liknande uppgraderings scenario, därav man valde att skippa den traditionella status hierarkin? Å andra sidan är ju kunden en minst lika viktig del i skapandet av tjänsten, så det hade nog säkert hjälpt att vara mer proaktiv vid gaten. :)

Ser fram emot nästa del!
 

henrik l

Medlem
Lite smått chockad att CX numera serverar en smörgås(!!!) på 90 minuters flighten mellan TPE-HKG. Om jag minns rätt så serverar konkurrenten (på denna ytterst lönsamma flygrutt), China Airlines en varm måltid i Economy. Hoppas inte att flera bolag i regionen följer trenden och upphör serveringen av varma måltider.

Tack.
Det var ju intressant att veta. Frågan är om dom haft någon form av "Afternoon tea" tanke? Någon annan som har erfarenhet av rutten i economy?
 

Lukas2

Medlem
Tack, för en trevlig och bra rapport.
Det stämmer det där med nackstödet, när du glider framåt så följer det inte med riktigt. Så när man kort som jag så hamnar huvudet under istället. Men det funkar om man tar till kudden... :)
 

henrik l

Medlem
Jag är lite förvånad att Cathay har placerat eluttag även i Economy class. Ett stort plus.

Tack för att du noterade den detaljen, glömde nämna den, fast jag hade det på bild:) Det var på 747:an, men som du säger är det ett stort plus, med tanke på att det är i ekonomiklass.
 
Toppen