Senaste nytt

Cathay Pacific introducerar premium economy

Dr. Miles

Expert
Cathay Pacific unveils new inflight amenity kits designed by G.O.D. for Premium Economy Class passengers

20121024_PEY_02.JPG

(Foto: Cathay Pacific Media Centre)

Bättre amenity kit än den som Singapore Airlines delar ut i Business class...
 

Lukas2

Medlem
Finns det någon recension från CX PE här på BC?
Någon som testat produkten? (om ja: var det bra?)

Jag åkte med dem i höstas i Premium Economy, LHR-HKG t/r. Tycker det var helt ok. Sen vet jag inte ifall jag hade otur, men det kändes som det var lite inkörningsproblem och kabinpersonalen inte riktigt vart de skulle lägga ribban på servicen. Sen vissa saker kan oxå bero på att jag flög kvällsflyg. Men jag ska berätta lite snabbt. :) Vissa saker kan jag ha glömt...
Dels så måste man ju ha inställningen att det är en ekonomi, fast lite bättre på alla sätt och vis. Men man ska inte ha inställningen på att det är som att flyga business. Har man den inställningen kommer man långt. ;)
Men man får ju en varm liten handduk när man kommer ombord, och man ska få en drink innan start. Juice eller champange. Dock så glömde de bort det till mig på första resan. På hemresan var det tvärt om, då fick jag drinken men inte varma handduken.
När det gäller maten, så är det samma meny som i ekonomi och ser mer eller mindre lika ut. Men på första serveringen, så får man en porslinstallrik och riktiga bestick och en lite tjockare pappers servett. :) Andra serveringen, i mitt fall frukostar, så var det samma som ekonomi. Även här vart det lite knas... resan till HKG, fick jag även på första serveringen, vanliga ekonomibrickan. Nåväl, det överlevde jag väl, men det kändes mer att hon inte orkade fixa till en riktig PE bricka. På hemvägen, då var den rätten jag ville ha slut, och då var jag 6 personen och där kändes det verkligen som den flygvärdinnan, inte vill ens försöka hämta eller kolla om det fanns i galleyet. ( Min misstanke var att eftersom det var nattflyg så ville då ösa ut maten så fort som möjligt, och då var det lättare och säga att det var slut än och försöka fixa) men det kändes lite dåligt, tyvärr. Nu låter det som jag klagar väldigt mycket, men jag hade faktiskt lite bättre förväntningar. Men som sagt, så kändes det även som det var lite inkörningsproblem. Älskar ju CX... :D
När det gäller stolen så var den helt klart bra tycker jag iaf. kändes bred och fin och man kunde fälla helt godkänd. Om det är mer eller mindre än vad andra bolag har i sina Premium Economy vet jag faktiskt inte. Men jag satt bra och hade bra med utrymme för benen. Nu är jag ganska så kort, så för mig känns allt bra, när det gäller utrymme för benen, men men. Men min stolsgranne var lång och han lyckades ju typ sova i 10 timmar, så jag antar han oxå satt hyfsat. :)
Man sitter ju även som i en egen liten kabin mellan businessclass och economy, med egen toa. :p Dock så för oss så drog de inte för gardinen, förän efter första serveringen var klar och då var det lite spring på toa från de som satt längre bak. Men inget hysteriskt. Sen efter de drog för så var det inget spring alls... skönt.
Så i det hela, ja absolut det är bra produkt och nu tror jag de har kört in sig och vet vart de ska lägga servicen, eftersom de haft de ett tag nu. Så jag skulle mycket väl tänka mig och åka där igen, utan och klaga allt förmycket. ;)
 

Lukas2

Medlem
Tack för svaret! :)
Får se om jag kanske testar det till vintern sen.

Vad betalade du? Ser att LHR-HKG ligger på cirka 11.000 SEK just nu.

Hm... Hm... jo något åt det hållet. Grejen var att jag skulle till TPE och tror att hela resan då gick på ca. 14000 kr så runt 11 000 låter väl som en rimlig summa. Jag flög CPH-LHR-HKG-TPE t/r och som sagt, gick på ca. 14 000 kr, ev. något mer....
Så jag tycker det är bra pris för det man får... absolut.
 

henrik l

Medlem
Har glömt hur många PE jag ha med BA, men av din beskrivning har CX ribban högre när det gäller service före start. Däremot har det alltid funnits "Chicken" eller "beef" hos BA. Känns som att BA har trimmat in sin PE ordentligt. En annan observation när det gäller CX. Har iofs bara en F och en C long haul till Europa. Men det kändes som att servicenivån på flyget HKG-MXP i C, som avgick efter midnatt, inte riktigt nådde upp till den service jag fick på mitt TP-run intra Asien. Flyget CKG-HKG avick 00.05 och ankom 05.50, innebär att man vill maxa sovandet. Men som jag skrev i min rapport, den förtjusande flygvärdinnan på rutten CKG-HKG, fick mig att ta mig igenom business menyn. Ett sånt engagemang visades inte på på fighten HKG-MXP. Möjligen känner man att konkurrensen från de Europeiska bolagen inte är lika hård när det gäller service så man kan lägga ribban lite lägre jämfört med C intra-Asien:) Nu blev det lite OT:D
 

Lukas2

Medlem
Ska göra ett litet tillägg. Det är ju att man får ju en liten meny oxå och precis som i ekonomi. Sen är det ju som vanligt första serveringen, är det väl, kött fisk eller vegetariskt man har och välja mellan och andra serveringen, är det 2 val, ett västerländskt typ ägg och bacon eller något likande eller typiska Congee (eller hur det nu stavas). :)
Sen ska tilläggas att jag bara har flugit med CX i ekonomi, Så jag har ju bara det och jämföra med. Förutom en gång, nu sist mellan HKG och KIX, då jag fick en uppgradering. Då körde de en 747 och det var ju Longhaul inredning och fick ett säte på upper deck..lyckan var gjord. Oj, nu vart det OT igen. ;)
 
Toppen