Cathay Pacific gör om sitt bonusprogram

Diskussion i 'Oneworld' startad av Lukas2, 30 September 2015.

  1. Lukas2

    Lukas2 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fredrik gillar detta.
  2. Stockholm-Doha-Hong Kong-Bangkok T/R* i Cathay Pacific L klass ger (20 + 30 + 10) x 2 = 120 Tier Points, så man behöver 5 T/R för att uppnå The Marco Polo Club Gold (600 Tier points: oneworld Sapphire) med nya systemet.

    * Stockholm-Bangkok T/R med Cathay Pacific kostar ca 4.700 SEK inkl. skatter i L klass (Economy class)
     
  3. Swisser

    Swisser Medlem

    Är deras awardstabell konkurrenskraftig, om man jämför med BAEC eller AAdvantage?
    Finns det några sweet spots?
     
  4. De har distansbaserad award chart.
    Business class award kostar ca 1,6 - 2,0 x av Economy och First class award kostar ca 2,4 - 4.0 x av Economy.

    Asia Miles - Redeem Miles > Flight Awards

    Om man har ganska många miles, kan man flyga jorden runt i Business class från 140.000 miles (för ackumulerad flyg avstånd upp till 20.000 miles).
    Skatt och bränsletillägg tillkommer.
     
  5. Fredrik

    Fredrik Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Här måste räknas.
     
    Lukas2 gillar detta.
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Lite kul att Cathay Pacific kallar sina rutter 1-750 miles för Ultra shorthaul (det kommer man från Stockholm till ganska många ställen i Norra Europa - sträckan Stockholm-Frankfurt är 761 miles).

    Programmet verkar bli bättre för business-resenärer om jag tolkar ändringarna rätt, stämmer det?
     
  7. Jag har inte kollat hur resten av förändringarna ser ut men dagens system fungerar så att vanlig Economy ger 100% miles, Business ger 125% och First ger 150%. (för Cathay Pacific & Dragonair)

    Vilket innebär att resa i Business class / First class är inte speciellt fördelaktigt med tanke på intjäningsratio.
     
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Då är ju dagens system samma system som American Airlines har och framtidens mer lika British Airways. Om man kvalificerar sig på poäng hos American Airlines (som jag brukar) är det samma ratio (150% av flugna miles) för Y,B och alla premiumklasser. Ur det perspektivet tjänar man inte mycket på att resa betalt i premiumkabinen. :(
     
    Dr. Miles gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×