Senaste nytt

Caseövning: Optimering resor 2011/2012!

J.A

Ny medlem
Tack för inbjudan, men då är ett av tillfällena jag kommer vara i just HK... Riktigt cool tripp låter det dock som!

tack för tipsen också!
 

J.A

Ny medlem
OK, här kommer en konkret fråga då jag känner att jag missat något väsentligt moment...

Jag är ute efter att boka en Stockholm - Hong Kong, 6e okt - 15e okt. Ambitionen är att med EB-poäng kunna uppgradera mig till business/first på åtminstone en av rutterna utan att köpa en allt för dyr grundbiljett.

Om man då hittar en på siterna som mr.jet, flygstolen etc. verkar man bara få veta att det är en "economy" inte om det är en Y eller B (som verkar vara krav för uppgraderingsmöjligheten) eller någon av de andra economy-klasserna.

Så, kan/bör man överhuvudtaget använda sig av dessa sajter? (hade billigare pris än bolagens sidor)
Om man gör det, hur kontrollerar man bokningsklassen för dessa economybiljetter?
Alternativt: Hur ser den rena processen ut för att gå från förutsättning/mål till bokad + uppgraderad biljett (dvs inte bara ta sig från punkt a till b)?

Här är t.ex. A* bolag med vettigt pris/tider. går denna att uppgradera ö.h.t.?
http://www.rcg.se/rcg-result.php?ke...R&trip1=&trip2=&trip3=&trip4=


Tacksam för all hjälp!
/J.A.

PS. Följde tipset om bmi-points, men tänkte nyttja dem vid senare tillfälle!
 
OK, här kommer en konkret fråga då jag känner att jag missat något väsentligt moment...

Jag är ute efter att boka en Stockholm - Hong Kong, 6e okt - 15e okt. Ambitionen är att med EB-poäng kunna uppgradera mig till business/first på åtminstone en av rutterna utan att köpa en allt för dyr grundbiljett.

Om man då hittar en på siterna som mr.jet, flygstolen etc. verkar man bara få veta att det är en "economy" inte om det är en Y eller B (som verkar vara krav för uppgraderingsmöjligheten) eller någon av de andra economy-klasserna.

Jag tog fram aktuella priser (exkl flygskatter) för CA på ARN-HKG. Som du ser finns inte ens Y eller B klass listat:

Skärmavbild 2011-08-27 kl. 23.38.00.jpg

SAS har däremot både B-klass och Y-klass (Economy Extra) specifierat. Som du ser är biljetterna väldigt dyra.

Skärmavbild 2011-08-27 kl. 23.39.44.jpg

Enligt min erfarenhet är det i praktiken inte lönt att uppgradera från Economy till Business Class med en Star Alliance upgrade eftersom B/Y klass är så dyra från start att man troligen kan hitta en Business Class biljett som är billigare.

Ett alternativ är ju att du flyger SAS till Bangkok och uppgraderar den sträckan med poäng? TG erbjuder ofta billiga uppgraderingar som du betalar i loungen i BKK. Jag uppgraderade HKG-BKK från Business till First för runt 1500kr...
 

J.A

Ny medlem
Tackar red.

Låter som att jag får sänka ambitionen då. Tack för engagemanget, vad är det för sida du klippte in från förresten?
Skulle du säga att SAS till BKK har mer rimliga Y/B fares än SAS till HKG?

Trodde att uppgraderingar var det man skulle lägga sina poäng på? Verkar ju semi-poppis nu... :)
 

agehall

Medlem
Sidan Björnström klippt in info från är Expertflyer.com. Det är en betaltjänst som är väldigt praktisk när man ska leta flyg.

Visst är uppgraderingar ett bra sätt att spendera sina poäng, men problemet är att du måste hitta en billig biljett som tillåter uppgradering med poäng. Om dessa biljetter är dyra, så blir det inte lika bra då man lika gärna kan köpa en discounted business biljett direkt och då dessutom få poäng istället för att spendera dem...!
 
Toppen