Senaste nytt

Call signs för olika flygbolag

Holloman

Medlem
Tror Piedmont kallade sig Flagship (eller var det något anat av de mindre amerikanska bolagen?) RNZAF använder sig av Kiwi.
 

Jacob

Medlem
Det finns några stycken. Exempelvis British Airways (Speedbird), Aer Lingus (Shamrock), China Airlines (Dynasty), Blue1 (Bluefinn), South African (Springbok), Malmö Aviation (Scanwing), Norwegian (Nor Shuttle) m.fl.

Men det här är väl egentligen ingen diskussion som berör medvetet resande...
 

Tjaeng

Medlem
Virgin America = REDWOOD (kul på ett burdust om än långsökt vis).

Andra intressanta:

Trans States Airlined: WATERSKI
Thomas Cook Scandinavia - VIKING (rest från Scanair-tiden, tror jag?)
GoJet - LINDBERGH
Tiger Airways: GO CAT
Middle East Airlines (Libanon) - CEDAR JET
Pegasus Airlines - SUNTURK
Hong Kong Airlines - BAUHINIA (blomman som avbildas på loggan/HK-flaggan)


Blir lättare att hitta bra callsigns om man utvidgar till organisationer som inte är kommersiella flygbolag:
MIT - RESEARCH
UK Royal Flights: KITTYHAWK
JPATS (ConAir) : JUSTICE

osv.
 

falling

Medlem
Om man nu är lagd åt det hållet kan man ju grotta ner sig i ICAO doc 8585: Designator for aircraft operating agencies, aeronautical authorities and services. 147 sidor med anropssignaler... Hittade bara en länk til en pdf på en rysk sida när jag sökte lite snabbt, inget jag känner för att länka till, men det finns där ute om behovet blir för stort. Eller man har svårt att somna.
 
På följande länk kan man få reda på resp flygbolags callsign, IATA-nr (som t ex biljettnr börjar med) och IATA code, flygbolags prefix.
The Aviation Codes Web Site - IATA / ICAO Airline Designator / Code Database Search

Går också att söka på historiska som t ex Linjeflyg som hade callsign Swedline.

En märklig (?) sak är att Norwegian (Nor Shuttle) på long haul har callsign Norstar...

Onödigt vetande... Men länken kan kanske ändå vara användbar för att se vilket bolag som har ett visst prefix resp biljettnummerstock.
 
Toppen