Call signs för olika flygbolag

Diskussion i 'Övrigt' startad av gusten, 12 April 2013.

1. gusten

gusten Medlem

När piloterna på SAS talar med trafikkontrollen så heter de "Scandinavian 123". Men vissa bolag har distinktionen av ett "eget" namn. British Airways, t ex kallas "Speedbird 123".

Vilka andra bolag har sitt egna speciella anrop? Jag vet minst ett till... men hur många finns det?:confused:

(kanske ställde frågan fel: Delta heter Delta. United kallas United. Scandinavian kallas Scandinavian. Men vissa bolag har anrop som inte är detsamma som bolagets faktiska namn) Update.

Last edited: 12 April 2013
  2. bjolib

bjolib Medlem

Alla bolag har egna callsign.

3. bjolib

bjolib Medlem

British Airways heter tex BAW123, Speedbird123.

4. jumbooze

jumbooze Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Speedbird - Wikipedia, the free encyclopedia

British Airways domestic services use the call sign Shuttle. British Airways subsidiary company British Airways CityFlyer uses Flyer as its call sign. Before the sale to Flybe subsidiary British Airways Connect used the call sign "British." British Airways franchise operators continue to use their own call signs, despite operating British Airways flights. British Airways Christmas charter flights use Santa instead of Speedbird.

1 person likes this.
  5. Alf

Alf Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Lite historiskt och nostalgiskt. Pan Am, PA, hade Clipper som call sign.

6. Holloman

Holloman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Gamla Linjeflyg var Swedline. Scanair hade Viking (det används väl i dag av Mytravel som på något sätt är en arvtagare till gamla Scanair). AmericaWest var Cactus (tror USAir använder det efter sammanslagningen). South African (var i alla fall) Springbok och Aer Lingus Shamrock. Tror det finns många mer som har andra call signs än flybolagsnamnet, men de här var de jag kom på så här på rak arm.

Last edited: 12 April 2013
    1 person likes this.
  7. Holloman

Holloman Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Kom just på att Mesa brukade kalla sig Shuttle i alla fall på den tiden de flög på LRU.

8. TheEagle

TheEagle Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Malmö Aviation kör väl med ScandWing.

9. lnixon

lnixon Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Oj, jag trodde Speedbird var specifikt för Concorde-flighter. Då har jag lärt mig något nytt idag.

Får jag ta helg nu?

10. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har du jobbat dina 24h idag? Isåfall är det ok. ;)

1 person likes this.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!