Bytt efternamn, kan jag fortfarande flyga?

Diskussion i 'Övrigt' startad av etnoy, 21 Augusti 2014.

1. etnoy

etnoy Medlem

Hej!

Har i samband med bröllop (wohoo!) bytt mitt efternamn. Glömde dock bort att jag sedan tidigare hade bokat en jobbresa (LPI-CPH-CDG-CPH-LPI) första veckan i september och sitter och funderar på vad som nu ska hända. Av ett telefonsamtal med SAS fick jag veta att det inte skulle vara något problem eftersom mitt (fortfarande giltiga) pass med det gamla efternamnet matchar efternamnet på biljetten.

Har SAS-supporten rätt? Finns det annat som kan strula? Jag funderar på att det kanske blir någon passkontroll på CPH eller CDG trots Schengen, hur blir det då? När vi flög till LHR i somras hamnade vi i utrikesterminalerna på både GOT och LHR och behövde visa pass och gå genom immigration.

Alltså, folkbokföringen och passet säger olika men passet och biljetten säger samma.

Tack!

Martin Björnström gillar detta.
  2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Passet är det enda viktiga. De kommer inte att jämföra med folkbokföring om du inte åker in till gränspolisen pga andra anledningar (läs "du åker fast för knarksmuggling eller liknande").

Det vanligaste problemet med detta brukar vara att man bokat med nya efternamnet men inte fått sitt pass än. Då kan man få intyg från folkbokföringen på att man bytt efternamn och så är allt lungt.

3. etnoy

etnoy Medlem

Ja, det är precis vad jag tror också. De borde inte kolla i folkbokföringen.

Tack för hjälpen!

4. kristofergustafsson

kristofergustafsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Grattis, och lycka till! :)

5. etnoy

etnoy Medlem

Tack alla! Förresten, Kristofer, hur går det med ditt efternamn? ;)

6. kristofergustafsson

kristofergustafsson Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jodå, jag ska skicka en tårta så får vi se om det löser sig ;-)

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!